Åter igen en fråga om eksem

D

Danesh

Hej!
Jag har en 4-årig isis som inte haft några eksemproblem tidigare men har nu i sommarhagen några träd som han har börjat klia sig på :(. Dock är det inte på de vanliga ställena utan bara på rumpan, som två fläckar på vardera sida om svansen. Han kliar inte varken svansen eller manen utan mer mitt på skinkorna. Ibland på ena sidan och ibland på båda och ibland har han inte kliat sig alls. Finns inga andra märken mer än dessa "klimärken". Han har all päls kvar, men det syns att han kliat och det går inte att borsta bort oredan just där i pälsen. Tror ni att det kan vara eksem eller är är det något annat??
På bilden har han inte kliat sig på några dagar, men så ni förstår vad jag menar :)
eksem.jpg


Funkar inte bilden så finns länken här:
http://imageshack.us/photo/my-images/11/eksem.jpg/
 
Sv: Åter igen en fråga om eksem

Det gör min också. Det kliar bara just där ;-)

Kollamasken varje år, han har 0 på det sedan alla år tillbaka så ingen mask där. Men du kan ju undersöka det o skicka in prov för säkerhets skull.
 
Sv: Åter igen en fråga om eksem

DEt gör min också och han är eksemhäst, men han kliar inte alls mycket i svansen. Mask har vi inte heller.
 
Sv: Åter igen en fråga om eksem

Usch då... vill ju inte att han ska ha eksem :(. Han blev avmaskad i slutet på maj, och borde inte ha någon mask men kan ju inte vara helt säker.
Men "Korven" hur behandlar din hästs eksem? Lite småknepigt att han bara får det sådär på rumpan :/
 
Sv: Åter igen en fråga om eksem

Täcke och flugmedel hela sommaren, april-okt. Tjärsalva om han får sår nån gång. Han kliar nog för att han fäller sommarpälsen nu, annars inte.
 
Sv: Åter igen en fråga om eksem

Ja det har du nog rätt i. Klart att det kliar när han fäller, för det gör han.. massvis:p. Men ska hålla ordentlig koll på det och smörja om han får sår. Hoppas det inte blir värre bara:crazy:. Men tack för era svar, tråkigt men samtidigt skönt att jag inte är helt ensam om denna knepiga "klining"

//Sofi
 
Sv: Åter igen en fråga om eksem

En del hästar kliar sig så när det är vid skapet/juvret det kliar (där är det ju svårt att komma åt).
 
Sv: Åter igen en fråga om eksem

Min isis kliar sig också där, hon har eksem. Prova tex Prob Oil som dämpar klådan. Fungerar i alla fall för oss =)
 
Sv: Åter igen en fråga om eksem

Min f.d medryttarponny har exem och jag kylde med iskallt vatten och hade på solhelosan sen la jag på ett exemtäcke :laugh:
Men om det hade varit exem så hade nog svansen varit borta
 
Sv: Åter igen en fråga om eksem

Jag tycker också att svansen borde ha blivit lite kliad i alla fall, men ingenting. Har inte märkt att några förändringar på skapet, att han kliar sig mer eller några hudirritationer, men tackar för alla tips och ideer :). Ska absolut prova Prob oil om det inte ger sig, har hört att det ska vara bra. Men han har inte kliat sig på några dagar nu så kan ha varit högsäsong för fällning av sommarpälsen. Jag håller tummarna för det iaf :)
 
Sv: Åter igen en fråga om eksem

Min har inte eksem men kliar sej gärna där, svans, man allt är okej. Att hästen kliar sej behöver inte betyda eksem. Det ska lite till för det.
 
Sv: Åter igen en fråga om eksem

Okej, skönt att höra att fler kliar och inte har eksem:). Det är min första isis så blir orolig så fort han kliar sig :p. Tänker dock vara väldigt uppmärksam på fler symptom och håller tummarna att det bara kliar lite och inte är eksem.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 580
Senast: Jaag
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Kellie
·
Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 190
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp