Äter halmen

Josssefine

Trådstartare
Har nyligen inskaffat en unghäst, problemet är att han äter all torr halm i boxen.
Har nu ställt han på spån istället, för att inte riskera något.

Finns det någon möjlighet att vänja han av halm ätandet?

vad finns det för alternativ till spånen?

Sv: Äter halmen

varför vill du inte att han äter halm?

Det du borde fundera över är VARFÖR han äter halm. Det finns antagligen en anledning till att han äter halm, t.ex får för lite hö, eller att den har tråkigt i boxen och sysselsätter sig med att äta halm.

Jag brukar ha halm som strö i boxarna bara för att de ska få något att äta (när de ätit upp höet), för att hålla magen i trim.

Har nu ställt han på spån istället, för att inte riskera något.

Nu hänger jag inte med? :) Menar du att det skulle vara farligt för hästen att äta halm?

Min kära ponny blev helt salig första gången han stod på halm. Skulle stå över en natt på en träning, och tänkte inte på att han aldrig haft halm som strö. Morgonen därpå var boxen tom (!) och hästen mådde inte så jättebra.. Som tur väl var blev han inte sjuk..
Sedan dess har han inte ätit halm. Han petar i den om inget annat erbjuds.

Nu har jag honom på halm på riktigt för första gången. Jag började med spån, slängde in några kilo halm mest för att se om han åt eller inte. Och så fortsatte jag, slängde in lite mer halm undan för undan. Nu har kan han stå helt på halm.

Annars finns ju till exempel torv och spån/torv blandningar. Ska visst fungera med tidningspapper också, har dock aldrig sett det med egna ögon. Halmpellets finns väl med tror jag?

Varför skulle det vara skadligt för hästen att äta halm?
Hur mycket foder får h*n i övrigt?
Vad är det för häst?

Är du säker på att den inte äter upp halmen för att den får för lite grovfoder inne i boxen?
Tror det finns fler risker med att ta bort halmen än att ha den kvar innan orsaken till halmätandet är utredd.

okej det är just det jag är rädd för, att han ska äta för mycket av det, nu ska vi försöka varva halm och spån, allt för att lära han att inte äta det, ska även skaffa någon form av "underhållning" i boxen, han är ju trotts allt unghäst och full av liv.

Ska försöka allt, tycker själv bäst om att ha halm, dock ahr vi aldrig haft detta problemet innan, trotts unghäst förr.

Risken med att de äter mkt halm är att de kan få proteinbrist. Halm innehåller 4-5 mj/kg o behöver således 24-30g smrp/kg halm den äter, detta är dessutom en unghäst, de har högre proteinbehov än en vuxen häst.
Analys på grovfodret är alltid bra så man vet vad de får i sig. kanske äter han mer halm om han får för lite hö/silage.

ja det är lite det jag är rädd för. Jag ska testa att även öka högivan, eller iallafall dela upp den på fler mål under kvällen.

Jag tror att du kan räkna med att han äter mest i början. Att han äter beror säkert på att han behöver mer grovfoder som några andra skrivit.

Du bör nog absolut öka högivan om du vill få honom att sluta äta halm. Och omfördela så att han får mesta delen av höet på kvällen...

Mina förra hästar fick både hö och halm på kvällen. Mest för att de skulle ha nått att göra under natten. Hålla tarmarna i trim.

Om du inte vill att han ska äta halm. Öka hö mängden. Ge han mer hö på kvälen.

Hö givan är ökad och jag fördelade det mer under kvällen, från det att de kom in tills det att jag gick och la mig.

Kommer kanske vara jobbigt i början, men hoppas jag kan vänja han av vid det hela.

Har även fått ett tips som att hänga upp morötter så han har en sysselsättning, ska testa gran med..

Varför får hästen inte äta av ströhalmen? Och varför skulle granar och morötter vara bättre?
HH

läs delvis nedan, det handlar inte om att hästen äter lite halm, han äter massor med halm.

Kan det inte bara vara "nyhetens behag" oxå?
Min ponny åt väldigt mycket halm första gången han stod på halm men efter en vecka eller så "lugnade han ner sig" och petade bara i sig några strån per natt, fortfarande med samma hömängd...

Men vad har du för halm då? Har du havrehalm så testa korn eller vete istället. Är det nåt som är gott brukar de äta även om de får massor av hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 640
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 515
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V