L

_Linnea_

Jag har ett friesersto som ej ätit eller druckit på 1,5 dygn. Hon har ingen feber och är ganska pigg. Verkar inte ha ont i magen. Inga andra symtom än att hon ej vill äta. Vetrinären tyckte att jag kunde vänta 3 dygn innan han behövde komma ut. Om hon ej blir sämre. Kan hon vara utan vatten så länge?
Någon som vet vad det kan vara för fel på henne.? Tacksam för alla bra råd.

Sv: Äter ej!

Se till att hon dricker!! Gillar hon betfor? Såfall kan du blöta upp i mycket vatten. Vissa gillar melass i vattnet eller äppeljuice.

Skulle vägra vänta i 3 dygn på veterinären! Ring en annan som tar det på allvar.

Håll noga koll på om hästen börjar bli uttorkad. Det kan man se genom att ta ett tag i huden och dra ut den, huden ska snabbt återgå till det normala, annars är pålle uttorkad och kan behöva dropp om den inte vill få i sig vätska på något annat sätt.

Har hon varit kinkig med mat innan? Det är ju något som är FEL med hästen. Kanske den slagit sönder en tand eller brutit något ben i ansiktet... hursomhelst hade jag INTE väntat i tre dar på att den ska börja dricka igen :crazy: antagligen har den skitont, rent djurplågeri att låta den stå så längre än möjligen över natten.

Har hästen förhöjd puls? Detta tyder i såfall på smärta.
Det är inte normalt att en häst slutar äta och dricka!

Åh, Vad skönt . Det verkar ha släppt. Om det var magont eller vad det var.
Rätt vad det var så började hon äta lite . Hoppas att hon ätit upp höet och druckit lite vatten tills i morgon.:banana:

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 067
Senast: Luff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 491
Senast: Crossline
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 840
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka