Äter dåligt

T

trolli

Min bror har en valp på 4 månader som inte är så förtjust i att äta. Vi har provat en massa. Han står på eukanubas puppy small foder. Får det både torrt och uppblött. Han får burkmat,som vi blandar i torrfoder i,det var poppis ett tag men nu börjar han rata det också.

Vad göra?? :confused:

Hunden är avmaskad och och allt annat med vacc tec. Han är pigg,glad och busig,men då väldigt smal pga den klena aptiten. Vad ska man göra för att få honom att äta mer? Det är en liten blandras hund på ca 2 kg.

Tacksam för svar.

Sv: Äter dåligt

När mammas hund som valp inte ville äta så började mamma byta foder hit och dit och varje ny mat åt hon några gånger och sen tröttna hon och slutade äta, nu är hon 3år och fortfarande likadan och mamma har 3-4 fodersorter hon växlar mellan samt ibland blöter maten ibland inte. Den hunden har alltså lärt sig att om jag låter bli att äta så kommer det kanske något godare i skålen nästa måltid... :smirk:

Jag skulle INTE byta mat (om hunden har funkat bra på det och tyckt om det innan) utan väntat ut hunden, om den inte är sjuk på något sätt så kommer den inte svälta ihjäl sig själv.
Vissa hundar är väl helt enkelt inte så matglada som andra så jag skulle inte oroa mig om hunden i övrigt mår bra och inte börjar gå ner i vikt.

Nu är inte jag någon expert eller så, men det är mina tankar.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Äter dåligt

Min hund tappade aptiten när hon var valp, liksom din brors.
Vi blandade torrfoder (Inte uppblött) i filmjölk, vanlig A-fil.
Då åt iallafall litegrann, och slutligen åt hon allt i skålen. Sen var det bara till att minska på filmjölken, och nu äter hon utan filmjölk i, och ja, hon har aldrig haft bättre aptit..

Men jag säger som totteili,jag är ingen expert ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Jag har en liten blandras tik på 9 år. Pigg och alltid varit frisk. Hon har dock aldrig varit förtjust i att tugga ben eller äta...
Svar
16
· Visningar
1 435
Senast: Lizzan
·
Hundhälsa Jag har en 5 mån ga blandras valp (mkt liten) som är överlag rätt ointresserad av mat. Först när hon kom hem till oss från uppfödaren...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och...
2
Svar
22
· Visningar
3 357
Senast: GardenAngel
·
Övr. Hund Ska ha hand om föräldrarnas toypudeltik här nu i 2 veckor och funderar lite på hur man ska få upp hennes aptit, hon är hemskt kräsen...
Svar
2
· Visningar
949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka