Äter andra hundars avföring

Iser

Trådstartare
Jag har en labbe tik, som (som alla andra labbar) är väldigt matfixerad och ska äta allt hon hittat på sin väg. Det kan jag leva med, men hon har en fruktansvärt äcklig vana med att även äta andra hundars avföring.

Är det någon som vet varför hon gör detta eller hur man kan bli av med det? Hon vat att hon inte får, men är så lurig, att hon oftast lyckas med det i alla fall. Det kommer lite i perioder då det är värre än annars. Kan det vara något ämne som hon inte får i sig?

Hoppas någon har tips!

Sv: Äter andra hundars avföring

Det gör min hund också, och det gör mig vansinnig! Han äter inte ALL hundbajs, det verkar som om det är vissa "sorter" han föredrar, men det mesta slinker ner med ett blixtsnabbt glufs så jag hinner inte ens reagera förrän det är svalt.
Han får jättebra foder så jag tror inte det är nån brist hos honom. Antagligen smakar det bara så himla gott ... :eek::crazy:
Jag hade förresten en Brukshundsinstruktör för en tid sedan, en tuff en med verklig disciplin på sin hund, det var så man baxnade. Men den hunden käkade hundskit i alla fall!

Senast ändrad:
Sv: Äter andra hundars avföring

Koprofagi hos hund mot samma art anses inte som ett normalt betende.
Såvida det inte är tiken som städar efter sina valpar.
Tex så är det ok att hundar käkar hästskit, då de fortfarande innehåller en massa godis i hundens ögon, däremot är det sämre om den käkar andra hundar eller i värsta fall sin egen avföring.

Hunden kan vilja städa upp efter andra eller sig själv, tyvärr många gånger som ett nervöst beteende.

Råd som brukar ges är att aktivera, se till att städa ev. rastgårdar. Jag skulle nog även ta kontakt med någon bra hundpsykolog alt. veterinär vid misstanke om klinisk sjukdom.

Jag skulle börja med koppelpromenader och försöka korrigera beteendet.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
525
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 985
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 989
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat