ätbart i blomkruka?

FadeAway

Trådstartare
Vad kan man ha i blomkrukor inomhus som ger frukt/är ätbart. Är inget fan av blommor som sådant. Har tidigare odlat minichilisar. Men vad kan man mer ha?

Sv: ätbart i blomkruka?

Vad kan man inte ha? :D

Just nu har jag gurka, basilika, paprika, gräslök, persilja och broccoli. Planen är att fuska och köpa vindruvsstickling. Har även tänkt köpa smultron eller jordgubbsplantor. Har helt glömt bort att plantera tomat i år! :o
Min balkong kommer bli en djungel!

Hett tips: Broccoliskott är grymt gott på knäckebröd!

Inomhusodling tänkte jag mig. I stället för blomkrukor på fönsterbrädena. Därav inga skrymmande växter :)
Kommer ha ett litet land utomhus :)

Allt jag rabblade upp går att odla inomhus :)
Jag har balkong för första gången, tidigare har jag haft alla växter inne. Det har gått utmärkt. De kräver dock rätt mycket plats, så man får ha stora krukor/byttor (jag brukar använda hinkar från stallet) på golvet. Huvudsaken är att det är ljust.

Nu har jag köpt tomatfrön (gula pärontomater, kommer bli jättefint!) och broccolifrön för groddning :d
Har även petat ner clementin- och avokadokärnor i hopp om att de ska gro förr eller senare.
Och så ska jag sätta ringblommor, blir perfekt att ha i salladen till sommaren!

Japp. Jag är odlingsnörd :D

Kivinen:
Elakt att lägga upp en sån länk! Ojojoj vad många tusenlappar jag skulle kunna göra åt.. Jag önskar mig en trädgård! Undrar om det finns några kolonilotter häromkring..

Senast ändrad:

Groddar är väl det allra vanligaste. Sen allt som säljs i kruka (tex sallad) kan man prova att plantera om i en större kruka så kommer de igen efter de blivit nedklippta.

Man kan testa att så alla grönsaker som växer ovan jord. Det går tom att odla potatis i hink. Det som kan vara bra att tänka på är att solen bränner rätt mycket bakom glas så man får hitta något bra fönster där det inte gassar för mycket. Samtidigt behöver sådden mycket ljus och så här års kan man behöva stödbelysa lite extra om man är ambitiös. En annan sak är att grönsaker som ska utvecklas mycket på kort tid kräver gödning, frågan är vilken man vill använda inomhus. Försök hitta någon ekologisk med tanke på att du ska äta grönsakerna.

Sen är det detta med att få plats med sådderna. Det finns ett kul koncept som du kan googla på som heter windowfarms som går ut på att man odlar på höjden i fönstret.

Jag har stora fönster som börjar långt ner. Så att ställa några stora hinkar i dem är inte aktuellt. Min plan är ordinära blomkrukor ;)
Kanske ska tillägga att jag absolut inte har några gröna fingrar. Jag har dessutom trädgård så att odla potatis inne känns lite väl mycket. Tanken är att få in lite grönt och samtidigt kunna använda det. Superambitiös vill jag inte tillskriva mig. :)

Senast ändrad:

Då rekommenderar jag örtkryddor!
Basilika är väldigt lättodlad, växer snabbt och kräver inte så mycket.
Smultron och jordgubbar är också enkelt.

jotack jag skulle också kunna göra av med tusenlappar på frön o växter, tackar sambon att han hindrar en ;)

Till TS Har du hittat lite du vill så än? :)

Det blir lite kryddväxter, jordgubbar, smultron. Sen vill jag ha mina minichillis men jag har glömt vad de heter :cry: Är nån expert så kanske den vet var det är för någon. Var i alla fall små plantor (fick plats i blomkruka). Gav rikligt med frukt som blev 1-1,5cm långa. Röda var de också frukterna alltså.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
674
Senast: sthu
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att... 72 73 74
Svar
1 476
· Visningar
61 011
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
769
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
750
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka