Ätbar leksak

aprilmaj

Trådstartare
Jag har köpt djupfrysta möss (ormmat) i djuraffären och ger till katterna som (ätbar) leksak. Det är perfekt när det regnar och de inte vill gå ut. Då får de sysselsättning (oj, vad de leker!) och som avslutning blir det ätkalas. Ganska äckligt är det för mig förstås… :yuck: men vilka reaktioner det blivit när jag berättat för folk. Vad tycker ni?
Vad katterna tycker det vet jag; när de hör prasselpåsen och förstår att det vankas möss, så skriker de av förväntan.
 
Sv: Ätbar leksak

Jag har ingen katt, men två hundar - och jag tycker inte att det är det minsta konstigt ;)
I vår frys finns det kycklingdelar, nötblod i petflaskor, kanintassar(/-ben) att festa på. De är rovdjur, de behöver och vill äta rått kött.

Ena hunden tar gladeligen möss när han hittar någon och är en mer effektiv jägare än många katter jag har träffat på.
 
Sv: Ätbar leksak

Jag har funderat på att köpa frysta möss flera gånger, men har inte gjort det ennu.. Har varit osäker på hur mössen avlivas, och om det används något som kan vara skadligt för katterna. Men det är det alltså inte?
 
Sv: Ätbar leksak

Har funderat på det själv. Ger min misse rått kött (inte råttkött) som "godis". Känns som ett bra alt eftersom det är sånt de är skapta för och inte är fullt med konstigheter som en hel del godis verkar vara.
 
Sv: Ätbar leksak

Mina får snällt fånga sina egna möss. Min duktiga kattpojke ... eller nåja, han hade hittat en som var djupfryst i vintras.
Han jamade så musen nästan ramlde ur gapet och ville ta med den in, men nje, jag vill inte ha döda möss inne (inte levande heller för den delen) troligtvis hade det blivit huggsexa med fyra katter och en hund inblandade.

1b4265d06d2a11e29a3e22000a1f90ce_7.jpg
 
Sv: Ätbar leksak

Har varit osäker på hur mössen avlivas, och om det används något som kan vara skadligt för katterna. Men det är det alltså inte?

De använder koldioxid vid avlivning, sa killen i djuraffären. Det är samma regler som gäller för slakterier. Inte skadligt m a o. Mer än för mössen...
 
Senast ändrad:
Sv: Ätbar leksak

Mina får snällt fånga sina egna möss.

Det får mina också, men fröknarna vill ju inte gå ut när det regnar ;). Och förresten, än är de inte så duktiga på det här med jagande. Det har blivit näbbmöss och små ödlor, som de inte äter utan bara leker med. Och förresten igen, det är bara Mette-Marit som vet hur man jagar. Estelles uppgift i livet är att charma gäster :D.
 
Sv: Ätbar leksak

Skönt att höra!

Det är ju så bra att de får i sig det som är normalt för dem. Jag ger dem rått kött och organ till vardags, men de äter inte ben. Därför är det perfekt med möss, för då får de ju i sig skelettet på köpet.
 
Sv: Ätbar leksak

Mina kissar är riktiga musfångare så jag får gå rundor i huset varje dag för att leta kvarlämnade kroppsdelar. Så personligen hade jag inte velat ha ännu mer råttskelett under säng och soffor. För ett tag sedan hittade jag en gömma med diverse musdelar och en halv skata, inte konstigt att det luktar märkligt hemma hos mig ibland.
 
Sv: Ätbar leksak

Hur mycket brukar det kosta att köpa möss, som mat då :p
Jag tycker inte det är det minsta konstigt att ge sådant till djuren. Å andra sidan har jag köpt en frys bara för att kunna ha diverse "likdelar" osv till hunden.
 
Sv: Ätbar leksak

Hur mycket brukar det kosta att köpa möss, som mat då :p

Det beror på hur stora de är och hur många jag köper. Sist köpte jag 15 små och det kostade 80 kr. Men det är ju tre överraskningar i en :D: mat, leksak och motion.

(Expeditens kommentar: -Jaha, det ska bli fredagsmys!)
 
Sv: Ätbar leksak

Är det såna som är förpackade i plast precis som när man köper laxfiléer? Jag tycker det ser så roligt ut när man tar fram en "rad" men istället för fiskbitar så är det hela möss :D
 
Sv: Ätbar leksak

kl
Jag har funderat kring detta, o lite nojjig över en sak. Om de leker såpass mkt så att den börjar tina upp, finns det ngn risk för smitta osv. Vi har haft en orm som vi köpte frysta möss till.
 
Sv: Ätbar leksak

Låter inte det minsta konstigt, snarare som en bra idé!
Dock får vår kille fånga sina själva, tror jag. Är inte så road av att ha sånt där inne, tänk om de bara äter en bit så måste jag städa upp inälvorna :yuck: (ja jag är lite kräsen).
 
Sv: Ätbar leksak

och till Tahari:

Jag är lite förvånad över mig själv, men jag tycker nog inte att det är så svårt att svepa upp ett inälvspaket om det skulle behövas. Men halva skator och råttor, nej... det skulle vara jobbigt.

Apropå råttor: Jag frågade killen i djuraffären om det inte var svårt att koldioxida mössen. Det var ok, sa han, men däremot råttor var svårt. Man såg ju deras ögon och kunde möta deras blick, sa han.
Det kan jag förstå.
 
Sv: Ätbar leksak

kl

Jag skulle inte köpa från djuraffär med tanke på att avlivningsmetoderna hos grossisterna inte alltid är så vänliga. Koldioxid fungerar bra OM man drar på det lugnt så möss/råttor får somna in, men ofta dras det på rejält direkt och då får dom panik innan dom kvävs.

Vi säljer själva möss och råttor (frysta) och avlivar kvickt utan lidande.

Det finns olika privata uppfödare som avlivar på ett trevligare sätt.

Jag ser inget fel i att ge varken hund eller katt mus/råtta :)
 
Sv: Ätbar leksak

Hur avlivar ni?

Vilka frågor ska man ställa så att man får veta hur mössen avlivas?
 
Sv: Ätbar leksak

Har aldrig kommit på tanken att köpa möss.
Smart ide, skall kommande vinter definitivt komma ihåg detta tips.

Men som någon annan nämnde, vilka frågor skal man ställa för att få veta att dom avlivat på ett juste sätt?

/B
 
Sv: Ätbar leksak

Ger ni dem frysta, och katten äter dem så, eller måste man varma dem på något vis? Tycker inte det verkar så fräsch att värma frysta möss i micron :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp