Atarax - ännu en medicintråd

Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Med suggerera menar jag att du kan framkalla ett illamående genom att intala dig att du mår illa. Precis som Niyama förklarar.

Självklart kan ens inställning till mediciner påverka effekten de har på en. Har du inte hört talas om placeboeffekter?

När jag säger "plugga inte fass och starta inte trådar" så handlar det inte alls om vad du får. Det handlar om vad du mår bra av. Jag är rätt övertygad om att du skulle må bättre om du inte skrev så mycket på nätet om hur du mår. Du verkar ha gjort det till en heltidssyssla - och det tvivlar jag på att någon människa mår bra av.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Med suggerera menar jag att du kan framkalla ett illamående genom att intala dig att du mår illa. Precis som Niyama förklarar.

Ja, och det har med min fobi att göra. Jag är rätt duktig på att framkalla illamående ;)

Självklart kan ens inställning till mediciner påverka effekten de har på en. Har du inte hört talas om placeboeffekter?

Jovisst, placebo vet jag vad det är.

När jag säger "plugga inte fass och starta inte trådar" så handlar det inte alls om vad du får. Det handlar om vad du mår bra av. Jag är rätt övertygad om att du skulle må bättre om du inte skrev så mycket på nätet om hur du mår. Du verkar ha gjort det till en heltidssyssla - och det tvivlar jag på att någon människa mår bra av.

Jaha okej. Jag trodde du menade det som att jag inte får. Det lät så nämligen. Fast att sluta skriva om hur jag mår tänker jag inte göra ;) det är ingen heltidssyssla heller utan jag för dagbok offentligt, helt enkelt.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Javisst ja, en släkting tog Atarax för just allergi. Det verkar väldigt inviduellt hur man reagerar på Atarax. Jag är en av de få som inte känner något alls av dem. Som att äta socker typ :p
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Håller med - du borde kunnat få Imovane med tanke på att du inte tar till varje kväll. Känns ju lite enerverande att man inte får "rätt" som funkar. Hade du tagit högsta dos varje kväll kanske man kunnat oroa sig för beroendeframkallning.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jag tror du skulle må bättre av ett annat fokus i ditt liv, helt enkelt.

Det är ju inte direkt så att jag sitter och skriver timme ut och timme in om hur jag mår och inte mår. Det handlar kanske om en timme/dag eller liknande, eller knappt ens det.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Fast det verkar inte enbart handla om illamående, utan allt möjligt dåligt mående du eventuellt kan ha om du känner efter.

Nu spelar ju inte det någon roll. Jag frågade ju bara hur Atarax har fungerat för er (dom som tagit den) och det var ju det jag undrade. Inte något annat. Och snacket om att jag "känner efter för mycket" tycker jag att vi kan lägga åt sidan.



Vet du vad nocebo är då?

Ja.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jag har inte läst några andra trådar, vad jag minns, som TS skapat angående en massa åkommor och dylikt som det verkar som du menar att TS gör?
Tänker i stället att du kanske kunde formulerat dig lite annorlunda och uppmuntrande om du är av den åsikten att TS inbillar sig saker så som diverse åkommor eller att mediciner inte skall fungera. Oavsett om din teori stämmer om det eller inte så ska man ALDRIG nedvärdera dessa känslor eller egenskaper. Vi upplever och ser alla saker på olika sätt. Sen kanske det är så att din teori om TS inte stämmer alls :)
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Javisst ja, en släkting tog Atarax för just allergi. Det verkar väldigt inviduellt hur man reagerar på Atarax. Jag är en av de få som inte känner något alls av dem. Som att äta socker typ :p

Men precis! Vart din släkting trött då också?
Jag tycker det är så svårt när mediciner har flera användningsområden :p
För mig verkade det också bara vara sockerpiller, precis som Propavan.


Håller med - du borde kunnat få Imovane med tanke på att du inte tar till varje kväll. Känns ju lite enerverande att man inte får "rätt" som funkar. Hade du tagit högsta dos varje kväll kanske man kunnat oroa sig för beroendeframkallning.

Tycker jag också. Det handlar kanske om var tredje kväll eller något som jag tar, och då tar jag bara en tablett á 7,5mg. Jag har läkemedelsmissbruk i släkt/familj så det är något jag är väldigt rädd för. Ska ta upp detta med läkaren igen nu när jag provat Atarax också.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Håller med - du borde kunnat få Imovane med tanke på att du inte tar till varje kväll. Känns ju lite enerverande att man inte får "rätt" som funkar. Hade du tagit högsta dos varje kväll kanske man kunnat oroa sig för beroendeframkallning.

Du tror inte att en läkare är bättre lämpad att avgöra vad som är bra för TS?

Det finns rätt mycket att göra för att få fungerande sömn, som TS i alla fall i hennes tidigare trådar inte gjorde. Man tar inte till beroendeframkallande medicin innan man testat annat.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Var skrev jag att jag borde ta de beslut bättre än läkaren?

Man kan göra massor för att få fungerande sömn, absolut, vilka saker har TS gjort som hon borde eftersom du anser att hon inte har gjort det, enligt dig, rätta för att kunna sova?
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Du tror inte att en läkare är bättre lämpad att avgöra vad som är bra för TS?

Det finns rätt mycket att göra för att få fungerande sömn, som TS i alla fall i hennes tidigare trådar inte gjorde. Man tar inte till beroendeframkallande medicin innan man testat annat.
Bara för att en läkare har medicinsk kunskap behöver inte det betyda att de alltid gör vettiga bedömningar.

Många läkare tolkar ju ordet "beroendeframkallande" som "DÖDSKNARK". Både moralistiskt och ovetenskapligt. Särskilt eftersom ett eventuellt imovaneberoende är betydligt mindre riskfyllt än alla vidrigheter som kommer som följd av sömnlöshet och/eller självmedicinering.

Även om jag fått bilden av att just TS kanske är en av de som mest borde börja gå upp på morgonen, röra lite på sig, och skaffa nåt att göra :p
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Bara för att en läkare har medicinsk kunskap behöver inte det betyda att de alltid gör vettiga bedömningar.

Många läkare tolkar ju ordet "beroendeframkallande" som "DÖDSKNARK". Både moralistiskt och ovetenskapligt. Särskilt eftersom ett eventuellt imovaneberoende är betydligt mindre riskfyllt än alla vidrigheter som kommer som följd av sömnlöshet och/eller självmedicinering.

Även om jag fått bilden av att just TS kanske är en av de som mest borde börja gå upp på morgonen, röra lite på sig, och skaffa nåt att göra :p

Nej, det vet jag också. Men jag tror väl att det är större chans att en läkare som träffat TS gör en vettig bedömning än en okänd användare på ett forum.

Hur läkare förhåller sig till beroendeframkallande medicin verkar variera kraftigt, vissa har varit hur restriktiva som helst medan andra har öst tabletter över mig.

Just gå upp på morgonen, röra på sig och lägga sig i tid på kvällen är ju något man testar innan man börjar med mediciner tycker jag.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Nu vet inte jag hur lite TS sover, men vad skulle vara värre med sömnlöshet än att bli beroende av läkemedel menar du?

Själv kan jag tycka att läkare generellt skriver ut både det ena och det andra lite för hastigt ibland. Hur många blir erbjudna en psykologisk sömnbehandling innan de ges beroendeframkallande läkemedel?
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Nu vet inte jag hur lite TS sover, men vad skulle vara värre med sömnlöshet än att bli beroende av läkemedel menar du?

Själv kan jag tycka att läkare generellt skriver ut både det ena och det andra lite för hastigt ibland. Hur många blir erbjudna en psykologisk sömnbehandling innan de ges beroendeframkallande läkemedel?

Ja!

Har du aldrig lidit av grava sömnproblem så ska du inte uttala dig om vilket som är värst.
Jag har i hela mitt liv haft svårt för att somna och har 4 olika mediciner så jag kan få sova. Jag är beroende av dom. Utan dom kan jag inte sova och du anar inte hur man kan må utan att någonsin kunna somna. Hade jag inte haft mina sömnpiller hade jag inte somnat förens fem varje natt och ändå varit tvungen att kliva upp vid sju, och således lida av konstant sömnbrist.
Jag har propavan, atarax, imovane och stilnoct för sömnen. Allra bäst är stilnoct. Skulle min läkare sluta skriva ut den skulle jag till slut hamna på psyket.

Jag ska väl tillägga att jag har en drös med diagnoser med - bipolär, borderline, ätstörning uns, social fobi och utreds för adhd och fick senast idag bekräftat av att jag har en uppmärksammhetsstörning. Fortsätter utredningen nästa vecka.
Och detta påverkar så klart min sömn.
 
Senast ändrad:
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Nu vet inte jag hur lite TS sover, men vad skulle vara värre med sömnlöshet än att bli beroende av läkemedel menar du?

Själv kan jag tycka att läkare generellt skriver ut både det ena och det andra lite för hastigt ibland. Hur många blir erbjudna en psykologisk sömnbehandling innan de ges beroendeframkallande läkemedel?
Sömnlöshet är extrem riskfaktor/trigger för i princip alla psykiska sjukdomar. Har även stark korrelation med övervikt, stress, hjärt- och kärlsjukdomar. Sänker medellivslängden. Sänker prestationsförmågan. Ökar kortisolnivåerna vilket har långsiktiga effekter på hjärnans förmåga och allmänna inflammationsnivån i kroppen. Osv.

Och när det då FINNS väldigt effektiv medicin mot detta, som har förhållandevis få biverkningar, så tycker jag läkare ofta är alldeles för snåla med den.

Psykologisk behandling för sömnproblem är tyvärr både dyr och inte särskilt effektiv.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Sömnlöshet är extrem riskfaktor/trigger för i princip alla psykiska sjukdomar. Har även stark korrelation med övervikt, stress, hjärt- och kärlsjukdomar. Sänker medellivslängden. Sänker prestationsförmågan. Ökar kortisolnivåerna vilket har långsiktiga effekter på hjärnans förmåga och allmänna inflammationsnivån i kroppen. Osv.

Och när det då FINNS väldigt effektiv medicin mot detta, som har förhållandevis få biverkningar, så tycker jag läkare ofta är alldeles för snåla med den.

Psykologisk behandling för sömnproblem är tyvärr både dyr och inte särskilt effektiv.

Alltså jag förstår ju också att det inte är bra om man inte sover alls. Men det finns ju ett spann däremellan där man sover dåligt/mindre än man borde men utan att ligga vaken dygnet runt.

De flesta studier på minskad sömn visar mig veterligen att vi fungerar alldeles utmärkt trots dålig sömn. Mycket bättre än man tror.

Och psykologisk sömnbehandling är väldigt effektiv. Vad baserar du ditt påstående på att det inte skulle vara så?
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jag förstår mycket väl att man mår jättedåligt om man inte sover.

Du kanske missade att jag skrev "nu vet inte jag hur lite TS sover"?
Med det menade jag såklart att det gör ganska stor skillnad på att inte sova alls mot att sova dåligt eller sova för få timmar.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jag förstår mycket väl att man mår jättedåligt om man inte sover.

Du kanske missade att jag skrev "nu vet inte jag hur lite TS sover"?
Med det menade jag såklart att det gör ganska stor skillnad på att inte sova alls mot att sova dåligt eller sova för få timmar.

Det missade jag inte, ville bara svara för egen del hur jobbigt det är utan att kunna somna :)
Sova kan jag för det mesta göra, men aldrig somna in. Bara i bilen men där kan jag inte sova varje natt. Stackars den som får köra runt mig hela nätterna :p
Hur mycket/lite TS sover vet jag inte men om man ska kolla vad som skrivits i andra trådar så lägger sig TS sent varenda kväll och kan sova fram till tre på eftermiddagen om det är så.
Så det låter lite mer som att hon behöver hjälp med att ställa om dygnet och hitta nya rutiner. Kvarstår problemet efter det så får man ta det då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har tagit Zopiklon (Imovane) 7,5 mg mot sömnsvårigheter i princip dagligen, i över ett års tid. Det har fungerat hyfsat även om jag...
2
Svar
37
· Visningar
12 062
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ ... Atarax, Sobril och Imovane. I veckan var jag hos läkaren för lite allmänt prat om allt. Jag skulle dels också fråga om jag fick...
2
Svar
25
· Visningar
18 763
Senast: kattan1974
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp