Atarax - ännu en medicintråd

Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jahapp, då var ataraxen nersvald. Hur ska man ta den? Några timmar innan sängdags eller strax innan, eller när man lägger sig? Ger den hallucinationer? Nu får ju inte jag biverkning (aldrig fått hittils), men lika bra att fråga ;)
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Brukade ta den minst en timma innan sängen, så jag skulle bli rejält påverkad och däcka så fort jag la mig.
Inga hallucinationer eller något sådant.

Det är lite olika hur snabbt man reagerar på den. Du får testa dig fram.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Brukade ta den minst en timma innan sängen, så jag skulle bli rejält påverkad och däcka så fort jag la mig.
Inga hallucinationer eller något sådant.

Det är lite olika hur snabbt man reagerar på den. Du får testa dig fram.

Okej :) nej jag tänkte mer att om det kommer liksom "pang poff" (haha bra förklaring) så kanske jag borde ligga i säng. Men jag provar lite. Får se, fick dosering mellan 0,5-2 tabletter á 25 mg. Tog en tablett nyss.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Det tar en liten stund innan den börjar verka.
Detta är ingen insomningstablett så du behöver inte lägga dig direkt när du tagit den utan var uppe som vanligt, men redo att lägga dig. Sen hoppar du i säng när du börjar känna dig dåsig. Du märker när det är dags. För min egna del behöver jag vara rejält påverkad för att kunna somna och det tar ca en timma för min del.

Min son tar den minst en halvtimma innan han lägger sig och han tar ju varje kväll och somnar rätt snabbt.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Det är heller ingen fara att stanna uppe och vara trött på den. Den ger inga konstiga biverkningar som en sömntablett kan göra.
Jag fick ju mina för ångest och tog dom mitt på dagen när jag behövde. Fick ju dock biverkningen att jag somnade.
Det är ju en allergimedicin och kan tas när som helst på dygnet.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Okej :) nej jag tänkte mer att om det kommer liksom "pang poff" (haha bra förklaring) så kanske jag borde ligga i säng. Men jag provar lite. Får se, fick dosering mellan 0,5-2 tabletter á 25 mg. Tog en tablett nyss.

Men alltså, slappna av. Atarax är inte direkt knark. Det är antihistamin, alltså allergimedicin, som också kan användas mot oro/ångest eller sömnproblem.

Du kommer inte att få hallucinationer, du kommer inte att få en klubba i huvudet. Det enda som kommer att hända är att du i bästa fall somnar gott.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Jag tar atarax regelbundet mot ångest och för att somna lättare. För mig fungerar de rätt bra, jag tar 50 mg och de gör hela mig lugnare och hjälper mig att "stänga av" hjärnan vilket jag har väldigt svårt för annars. Jag blir tröttare och dåsigare och har svårare att gå upp dagen efter jag tagit, men annars märker jag inget negativt.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

*kl*

Jag tycker Atarax är fantastiskt bra! Kanske borde ordna en insamling av folks ratade ataraxtabletter? :D
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Fast nog kan Ataraxen ge en del obehagliga biverkningar ändå, det vet jag både en och två som fått uppleva (framförallt i början).

Till Seata, de jag känner som använder Atarax sover för övrigt bra på dem men känner sig lite dåsigare dagen efter, som nyponros skrev.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Ataraxen fungerade bra till en början för mig, men på låg dos annars blev jag väldigt dåsig dagen efter. Däremot på sikt blev den läskig så jag fick hallucinationer och det var inget trevligt alls! Jag hörde röster och såg saker som inte fanns. Jag trodde ärligt talat jag höll på att bli galen och vågade inte säja något till någon på ett bra tag. sen insåg jag att det var medicinen. Läkaren höll med om att det är ovanligt men kan hända.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Med den inställningen lär Atarax inte fungera.

Så tänker jag också, Saeta. Du verkar vara en mästare på att suggerera dig själv till att må dåligt. Av dina återkommande trådar här är det lätt att få intrycket att du gjort Att Vara Sjuk till en heltidssyssla, trots att du inte har något annat än en sköldkörtelrubbning.

Om jag hade ljugit igår ikväll och sagt att jag fick problem med mina knäskålar av Atarax - då hade du förmodligen inte kunnat gå när du vaknade imorse. ;)

Du har fått i princip det snällaste som finns att få mot sömnproblem - pröva. Plugga inte fass och starta inte trådar. Pröva så får du väl se hur den funkar på dig.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

*kl*

Ett alternativ till Atarax, vad jag förstått, är Desentol. Det är också en antihistamin men som gör folk väldigt trötta. Den fick jag utskriven när jag hade kommit lite väl nära väggen och min sömn hade farit all världens väg. Hade Desentol som steg ett och - om det behövdes - Stilnoct som steg två. Det var inte många gånger jag behövde använda Stilnoct, blev mysigt trött och sömnig av Desentolen. Var inte ett dugg påverkad dagen efter.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Precis så.
Ts - hur gick det nu då?
Jag har fått Atarax och tyckte att det fungerade som förväntat, varken mer eller mindre. Den kapade mina ångesttoppar och jag sov bättre - men jag blev seg, trött och grinig så jag tog den inte mer än nödvändigt ändå.

För sömnen tar jag något som heter "Kalma L -tryptofan" snarare ett tillskott än läkemedel på.så sätt, kan man säga.
Den ökar sömnkvalitén och har inga som helst biverkningar :)
Dock får jag den på licens, har för mig att det är p.g.a att den inte är godkänd som läkemedel i Sverige, eller något.
Helt fantastiskt bra! :bump:
Jag somnar inte lättare, men sover lugnare och vaknar utvilad nästan oavsett om jag sov fem timmar, eller åtta.

Har du förresten testat att föra sömndagbok?
Vilken tid du gick och lade dig, när du somnade, hur du sov och när du vaknade?
Annars kanske det kan vara något att testa?
 
Senast ändrad:
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Skit! Eller ja, hela kroppen domnade bort och kändes sjukt obehaglig, jag kunde inte styra varken armar eller ben kändes det som och den effekten satt i nästan 24h. Tog Atarax mot milda sömnsvårigheter, men tog inte många gånger då det bara var kroppen som domnade, inte hjärnan, den blev trög men inte trött, och bakiskänsla deluxe!

Kanske dumt av mig att skriva en massa negativt, det är uppenbarligen mycket indivuduellt hur du reagerar på Atarax med flera! Prova och se med öppet sinne hur svårt det än kan låta :)
 
Senast ändrad:
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Men alltså, slappna av. Atarax är inte direkt knark. Det är antihistamin, alltså allergimedicin, som också kan användas mot oro/ångest eller sömnproblem.

Du kommer inte att få hallucinationer, du kommer inte att få en klubba i huvudet. Det enda som kommer att hända är att du i bästa fall somnar gott.

Va, är det inte knark? Det trodde jag! :banghead:
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Med den inställningen lär Atarax inte fungera.
'

Jag tror inte att mediciner påverkas av ens inställning, då hade det kunnat sluta väldigt illa för en del ;)

Så tänker jag också, Saeta. Du verkar vara en mästare på att suggerera dig själv till att må dåligt.

Vad menar du med suggerera? När jag googlar på synonymer så kan det betyda väldigt olika, men ändå passa in i meningen.

Av dina återkommande trådar här är det lätt att få intrycket att du gjort Att Vara Sjuk till en heltidssyssla, trots att du inte har något annat än en sköldkörtelrubbning.

Okej. Ja, att du får den uppfattningen är tyvärr inget jag kan göra något åt. Jag vet ju själv hur det är. Vem har sagt att att jag inte har något annat är hypotyreosen?

Om jag hade ljugit igår ikväll och sagt att jag fick problem med mina knäskålar av Atarax - då hade du förmodligen inte kunnat gå när du vaknade imorse. ;)

Du tror, på fullaste allvar, att jag är så korkad att jag skulle inbilla mig problem med MINA knäskålar om DU sa att DU fick det av Atarax? Vilka låga tankar du har.

Du har fått i princip det snällaste som finns att få mot sömnproblem - pröva. Plugga inte fass och starta inte trådar. Pröva så får du väl se hur den funkar på dig.

Det är jag fullt medveten om. Jag har provat. Jag skrev ju tråden innan det var dags att lägga mig = jag kunde inte prova på en gång. Jag får väl starta hur många trådar jag vill? Eller får jag inte det? Bestämmer du det isåfall?
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

Tusen tack för alla era svar! Nu har jag provat och ja... Det var inget som hände. Jag somnade någon gång efter 03 i natt och istället för att bli sömnig/dåsig så blev jag pigg. Sen om det beror på tabletten eller inte, det kan jag inte svara på. Men jag ska prova 2 tabletter ikväll, så får vi se om det hjälper lite mer.
 
Sv: Atarax - ännu en medicintråd

'

Jag tror inte att mediciner påverkas av ens inställning, då hade det kunnat sluta väldigt illa för en del ;)

Jo, klart inställningen påverkar. För mig räcker det med att det står "illamående" som biverkning så börjar jag genast må illa när jag tagit medicinen.

Dessutom använder folk verkningslösa homeopatmedel som de upplever effekt av. De beror på att de tror på att det kan hjälpa, inte att "medicinen" har någon effekt. Det fungerar likadant åt andra hållet: förväntar man sig negativa effekter kan man uppleva det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har tagit Zopiklon (Imovane) 7,5 mg mot sömnsvårigheter i princip dagligen, i över ett års tid. Det har fungerat hyfsat även om jag...
2
Svar
37
· Visningar
12 062
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ ... Atarax, Sobril och Imovane. I veckan var jag hos läkaren för lite allmänt prat om allt. Jag skulle dels också fråga om jag fick...
2
Svar
25
· Visningar
18 763
Senast: kattan1974
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp