Äta rätt vid träning..

TheRedLightning

Trådstartare
Jag sitter just nu och googlar runt lite, då jag tänkt ta tag i min träning. Målet är att försöka förvandla (på lång sikt) det lilla fett jag har på magen, rumpan, armarna och låren till muskler istället, men vad jag förstår när jag googlar runt behöver man få i sig vissa mängder kolhydrater och protein för att kroppen ska kunna bygga muskler.

Nu har jag försökt googla runt lite vad som är bra, men hittar inget. Vilken mat innehåller bra kolhydrater och protein? Vad finns det mer?
Det enda jag hittar är hur mycket kolhydrater och protein man behöver, men inget om vilket mat som är bra.
Känner mig lite lost.

Sitter och läser på länken och känner mig bekymrad. Vet inte om jag får i mig rätt mängder.
Dricker mjölk till frukosten, ibland te med mjölk och grädde, äter makrill på mackor när jag jobbar, när jag har råd köper jag nötkött, tar även vitamin för kvinna (kosttillskott) på morgonen. Äter även lite potatis och morötter ibland.
Kanske finns det någon bra app där man kan se om man får i sig rätt mängder?

Sitter och läser på länken och känner mig bekymrad. Vet inte om jag får i mig rätt mängder.
Dricker mjölk till frukosten, ibland te med mjölk och grädde, äter makrill på mackor när jag jobbar, när jag har råd köper jag nötkött, tar även vitamin för kvinna (kosttillskott) på morgonen. Äter även lite potatis och morötter ibland.
Kanske finns det någon bra app där man kan se om man får i sig rätt mängder?

Man kan använda Lifesum, My Fitness Pal eller någon annan app om man vill logga vad man äter.

Är du viktstabil nu och verkligen vill bygga muskler behöver du äta lite mer än vad du gör nu, men det handlar inte om några stora mängder (några hundra kcal per dag, troligtvis). Men för oss glada amatörer är det faktiskt inte så enormt noga, framförallt inte i början, då handlar det mest om att etablera en träningsrutin. Har man tränat ett tag och märker att resultaten börjar plana ut, trots att träningen i sig bör ge resultat, då kan man ge sig på kosten.

Man kan använda Lifesum, My Fitness Pal eller någon annan app om man vill logga vad man äter.

Är du viktstabil nu och verkligen vill bygga muskler behöver du äta lite mer än vad du gör nu, men det handlar inte om några stora mängder (några hundra kcal per dag, troligtvis). Men för oss glada amatörer är det faktiskt inte så enormt noga, framförallt inte i början, då handlar det mest om att etablera en träningsrutin. Har man tränat ett tag och märker att resultaten börjar plana ut, trots att träningen i sig bör ge resultat, då kan man ge sig på kosten.
Jo, det är sant. Jag vet att det kommer bli tufft, men vill verkligen försöka dels för min egen del och dels för att jag ska orka rida och jobba. Mitt mål är att börja med något som jag kan göra hemma, då jag är lite gymskygg och verkligen inte gillar att gå till gymmet. Ska börja simma igen så fort jag får bada igen och ta upp ridningen aktivt när hästen fort klartecken från kliniken.

Jo, det är sant. Jag vet att det kommer bli tufft, men vill verkligen försöka dels för min egen del och dels för att jag ska orka rida och jobba. Mitt mål är att börja med något som jag kan göra hemma, då jag är lite gymskygg och verkligen inte gillar att gå till gymmet. Ska börja simma igen så fort jag får bada igen och ta upp ridningen aktivt när hästen fort klartecken från kliniken.

Låter som en bra plan! :up:

Äter du dåligt nu då? Som @Tassetass skev - om du mest vill komma igång med träningen och strama upp kroppen lite så behövs inte någon enorm insats rent kostmässigt (så länge du inte typ lever på skräpmat idag.) :)

Ät varierat, alla färger i grönsaksdisken, bort med tomma kalorier (godis, läsk, kakor). Bönor och linser har mycket protein. Välj bort allt vitt (ris, bröd, etc), välj fullkornsvarianterna istället.

Det kan vara nyttigt att under en period logga vad man äter, my fitnesspal har jag provat och det var ganska smidigt.

Jag märkte att jag lugnt kan äta den mängd jag brukar, och helst ska äta mer, men behöver tänka lite extra på att få i mig tillräckligt mycket protein. Och att det gör större negativ skillnad än jag trott att hoppa över en måltid eller slarva med näringsintaget.

Det känns bra att logga periodvis för att få ett hum om vad som är passande mängd och vilken sorts mat som är lämplig för att komma upp i de mängder man behöver få i sig när man tränar.

Jag har Olga Rönnbergs bok styrka för kvinnor, den är pedagogisk och bra tycker jag. Den tar upp träningsprogram och kosthållning och innehåller en del recept.

Sålänge du äter vettigt och varierat så behöver du nog inte tänka så mkt på kosten i det här läget. Du kan ju minska godis/läsk osv om du stoppar i dig mkt sånt nu, men annars behöver du inte undvika ngt särskilt. Ät av det mesta, testa lite nya olika recept kanske om du äter ensidigt nu.

Såvida du inte är muskelknutte och tävlar i fitness eller bodybuilding så räcker det med att äta vanlig, sund och varierad mat för att få i dig vad du behöver, men i rätt mängder.

Så i det här läget räcker det med att dra ner på onyttigheter, äta vanlig mat och börja träna.

I fråga om protein så 1-2 g per kilo man väger sägs det ju och i mitt personliga fall så har jag inga som helst problem med att få i mig nånstans mellan 58-116 g per dag via vanlig kost och utan onödiga tillskott.

Såvida du inte är muskelknutte och tävlar i fitness eller bodybuilding så räcker det med att äta vanlig, sund och varierad mat för att få i dig vad du behöver, men i rätt mängder.

Så i det här läget räcker det med att dra ner på onyttigheter, äta vanlig mat och börja träna.

I fråga om protein så 1-2 g per kilo man väger sägs det ju och i mitt personliga fall så har jag inga som helst problem med att få i mig nånstans mellan 58-116 g per dag via vanlig kost och utan onödiga tillskott.
Ja proteintillskott verkar onödigt, bättre att lära sig vilken kost som är proteinrik och äta mer av den. :)

Äter du dåligt nu då? Som @Tassetass skev - om du mest vill komma igång med träningen och strama upp kroppen lite så behövs inte någon enorm insats rent kostmässigt (så länge du inte typ lever på skräpmat idag.) :)

Ät varierat, alla färger i grönsaksdisken, bort med tomma kalorier (godis, läsk, kakor). Bönor och linser har mycket protein. Välj bort allt vitt (ris, bröd, etc), välj fullkornsvarianterna istället.
Det finns alltid rum för förbättring, äter väldigt sällan lagade måltider under veckodagarna när jag jobbar, såvida jag inte gjort något på helgen som räcker i flera dagar.

Fullkorn klarar jag inte av, tycker det smakar vidrigt och får kväljningar av det, vet jag köpte något fullkornsbröd en gång, tog 100 år att få i sig det.

Målet med träningen är att styrka upp bålen och ryggmusklerna i första hand.

Jag vet att det är tufft. Hoppa in i beachtråden på Ungdom, vetja, där kan man alltid få pepp!
Får se om jag hittar tid sen, vet att jag gjord en sån där 30-dagars träning som jag lyckades följa rätt bra.
Tänkte jag ska använda mitt Kinect med spelet Your Shape, sen tänkte jag göra lite step up i trappan. Har även en pilatesboll jag kan använda.

Det kan vara nyttigt att under en period logga vad man äter, my fitnesspal har jag provat och det var ganska smidigt.

Jag märkte att jag lugnt kan äta den mängd jag brukar, och helst ska äta mer, men behöver tänka lite extra på att få i mig tillräckligt mycket protein. Och att det gör större negativ skillnad än jag trott att hoppa över en måltid eller slarva med näringsintaget.

Det känns bra att logga periodvis för att få ett hum om vad som är passande mängd och vilken sorts mat som är lämplig för att komma upp i de mängder man behöver få i sig när man tränar.

Jag har Olga Rönnbergs bok styrka för kvinnor, den är pedagogisk och bra tycker jag. Den tar upp träningsprogram och kosthållning och innehåller en del recept.
Ja, det är något sådant jag funderar på. Vet jag skrev matdagbok när jag hade fått min IBS, för att ta reda på vad som triggade den. Verkar smidigt med en app som kan hjälpa till med vad man får i sig, för det är där jag känner att jag inte har någon koll.

Nja, någon muskelknutte lär jag aldrig bli eller hade planer på att bli.
Ja, jag vet att man ska äta vanlig mat men jag funderar mycket på hur man vet hur mycket de innehåller av de olika och hur mycket man får i sig. Jag har ingen koll på det och vill helst ha någon app som kan hjälpa mig så jag vet vad jag behöver komplettera med.

Det finns alltid rum för förbättring, äter väldigt sällan lagade måltider under veckodagarna när jag jobbar, såvida jag inte gjort något på helgen som räcker i flera dagar.

Fullkorn klarar jag inte av, tycker det smakar vidrigt och får kväljningar av det, vet jag köpte något fullkornsbröd en gång, tog 100 år att få i sig det.

Målet med träningen är att styrka upp bålen och ryggmusklerna i första hand.
Köpe-fullkornsbröd tycker inte jag heller är så gott, men om du tycker om att baka så gör eget. :) Det finns kalljästa som du bakar i form, superenkelt och väldigt lite kladd.

Köpe-fullkornsbröd tycker inte jag heller är så gott, men om du tycker om att baka så gör eget. :) Det finns kalljästa som du bakar i form, superenkelt och väldigt lite kladd.
Nackdelen är att jag har ingen yta i köket att baka på, behöver köpa ett bakbord men har inga pengar just nu. Tanken är att försöka baka lite själv, blir ju billigare i längden. :D

Jamen det fina är att allt sker i en bunke+en brödform, ingen knådning eller utbakning. :) Jag återkommer med recept strax!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 846
Senast: Dentaku
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 364
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar