TheRedLightning
Trådstartare
Något som jag tycker är gott är rotfrukter och potatis i ugnen, men det tar sån tid att göra och är väl inget jag direkt ställer mig och gör på veckodagarna. Har som sagt inte så gott om tid när jag kommer hem, oftast orkar jag inte vara vaken så länge och går och lägger mig rätt tidigt vissa dagar.Andra kanske tycker att det "måste" ätas varmt, men jag är väldigt glad för blandningar av ugnsbakade grönsaker och skulle inte ha något problem att göra dem klara/baka dem lite mjuka i ugnen och sedan äta kallt med någon god röra eller dip till.
Tex morötter /potatis /sötpotatis / palsternacka /betor /broccoli / bönor / kål (kål blir bättre att steka upp på panna tror jag). Det är ju "bara" att hacka och slänga in på 200 grader i sådär 40-50 minuter, inte så omständig matlagning.
Till det - för att höja proteinnivån - en linsröra med en färdig tetra t ex gröna linser (bara att hälla upp och skölja) som du rör ner i matyoghurt. Klart! Vill du ha mer rena kolhydrater, och variera från pasta, så kokar du upp någon deciliter mathavre eller kvarngryn och slänger i anrättningen. Vill du ha lite mer fetthalt så gojsar du ner lite god ost av någon sort.
Lifesums app - och säkert flera andra - har också så att du kan skriva in hur mycket du ätit av olika råvaror i varje måltid, och så berättar den om det är välbalanserat eller om du ligger lågt t ex i protein. Det är tråkigt som fan att hålla på och väga allt men den kan ändå vara bra att använda en tid för att checka av.
Därför veckodagarna bör vara snabba mål.
Jag har dessvärre ingen plats i frysen att frysa in matlådor, den är för liten. Så lagar jag något större på helgen måste jag äta upp det tills det är slut.
Jag förstår mig inte riktigt på Lifesum, använde den innan men får en känsla att den inte stämmer. Kändes så märkligt.