Vilket ibland kan vara rätt svårt att få till när man måste arbeta hela långa dagar, åka långt för att ta sig till jobb eftersom man inte har råd att bo nära, har barn eller kanske är ensam med barn till och med.
Tid är pengar. I allra högsta grad.
kl
Jag tycker att det är dyrt att vara hälsosam och nyttig. Bra mat är dyr mat. Jag tror att avsaknad av nyttiga grönsaker tex handlar om att man som fattig förälder mer vill köpa mat som räcker hela månaden och som barnen rent faktiskt äter än en massa grönsaker som barnen rynkar på näsan åt. Jag är fattig ensamstående förälder som hatar matlagning och som inte har någon vidare ork för matlagning ens. Jag är ingen vidare kock heller, så att göra avancerade rätter är inte speciellt lätt.
Det ska gå fort. Mina barn är riktiga tråkmånsar i mat också, de gillar "barnmat". Enkla rätter utan krusiduller. Tacos. Jisses och herregud, jag är så trött på tacos! Jag vill ha VUXENMAT! Mina barn gillar inte ens ordentliga grönsaker.... det är kanske mitt fel, jag skulle kanske tvingat dem när de var småttingar att äta alla de där äckliga grönsakerna de ratade och rynkade näsan åt vareviga gång de serverades, men det kändes ju inte rätt? Och har man den tiden som ensam förälder att först lägga en massa tid på handling, sedan på matlagning och sedan på att få barnen till att äta den maten och försöka övertyga dem om att det smakar gott? Eller väljer man relativt fort enklare saker som går fortare, är billigare och som smakar bättre enligt alla andra i familjen?
Skolmaten i vår hemkommun har många klagomål från barnen. Den anses för "vuxen", barnen gillar inte riktigt allt det där "moderna". Barn verkar vilja ha enkla rätter och inte en massa konstiga sallader med konstiga smaker ihopblandade i några konstiga röror osv osv. Det är lite av ett misslyckande av kommunen att ha skolmat där man stångar sig så blodig på nyttighets- och vegetarianaspekten att man tappar det viktigaste- att barnen rent faktiskt ska vilja äta maten. Många barn skippar skollunchen, den anses äcklig, nu när den gjordes om. Skitbra med nyttig mat, men frågan är nog hur många barn som numera struntar i att äta och hur mycket mat som slängs, kostar det mer än det smakar för kommunen, på barnens bekostnad?