Äta nypon?

F

Frida89

Är det bara jag som har en häst som är GALEN i nypon??
Jag vet att nypon-pulver man köper är jättebra för bland annat hästens leder, men är det lika bra att äta "riktiga" nypon? Kan det vara någon fara med det?
Jag funderar nämligen på att plocka massor och ge lite/per dag? :)
Vad tycker ni, är det bra/ok att ge hästen lite nypon varje dag??

tack!! :)

Sv: Äta nypon?

Nypon är inte skadligt men huruvida det påverkar lederna finns många åsikter...
Häromdan fanns ett annat inlägg om just nypon..se om du kan hitta det...finns tydligen några speciella nypon
(antar att d e svindyra oxå)som skulle vara bra för jag tror det var lederna..

Nejdå mina tre älskar dom också, men oftast är det jag jag som får plocka dom åt dom ajajajaj:cry: , sällan dom kan tänka sej att göra det själva:angel:

Kan även tillägga att dom också älskar hasselnötter!!

Min gammel plockar sina nypon själv. Så har du tid att plocka av lite till din kuse så tror jag bara att den blir glad!
Jag har hört att nypon innehåller viss mängd biotin och det är ju inte fel. Annars så innehåller dom i alla fall c vitamin och det kan ju pigga upp lite så här på hösten. ;)

Hästar kan äta nypon, men "vanliga" nypon som du bara plockar rakt av och ger har ingen effekt för lederna, tyvärr. Tänk om det vore så enkelt..;)
Ja, dom är ju C-vitaminrika, men det sägs ju att hästen ändå inte tar upp mer C-vit så...
Men det finns mer i andra tråden om nypon, kolla på den.

Hästar kan äta nypon, men "vanliga" nypon som du bara plockar rakt av och ger har ingen effekt för lederna, tyvärr. Tänk om det vore så enkelt..;)
Ja, dom är ju C-vitaminrika, men det sägs ju att hästen ändå inte tar upp mer C-vit så...
Men det finns mer i andra tråden om nypon, kolla på den.

Men hur kommer det sig då att nypon man köper på burk är bra mot lederna? Är det något speciellt i dom nypona, värsta super-nypona?? :rofl: hmm...svårt det där :crazy:

:banana: tack för era svar iaf, nu vet jag iaf att jag kan ge kusen utan att han dör av förgiftning eller ngt :D

Men hur kommer det sig då att nypon man köper på burk är bra mot lederna? Är det något speciellt i dom nypona, värsta super-nypona?? :rofl: hmm...svårt det där :crazy:

:banana: tack för era svar iaf, nu vet jag iaf att jag kan ge kusen utan att han dör av förgiftning eller ngt :D

Det är en helt annan sorts nypon kan man säga. De innehåller en substans som heter GOPO, som är den verksamma mot just det här med leder....

Jag tycker att man kan se på nypon på samma sätt som man ser på äpplen och morötter- bra grejer att ge hästen som godis, eller krubbskrammel! Min lilla fölunge ( 6 mån) älskar nypon, och kan äta rejäla mängder varje dag. Jag brukar plocka nypon och ge de hästar som inte får så mkt kraftfoder, för utfyllnad i hinken. Ett bra, och framförallt gratis godis, som många hästar tycker mkt om.

Min fd travare fick jätte mkt bärrandsröta, och då gav jag torkade nypon. Han vart bra från sin röta:smirk: , men om det berodde på nyponen, vet jag inte, men jag tror att dom hade en effekt åt rätt håll iaf. Och han åt dom med god aptit!:bump:
// Mallan

nyponros.

egenskaper: sammandragande, milt laxerande, motverkar diarre.

användning: nyponros kallas på engelska även dog rose, dvs. "hundros". man trodde nämligen förr att roten kunde bota rabies. alla som är födda efter 1940 associerar nog nypon till nyttig nyponsoppa med massor av C-vitaminer. nypon innehåller ca. 3000mg vitamin C per kg (en färsk studie visade faktiskt att 1 kg nypon innehöll 6000 mg vitamin C). dessutom är nypon rika på vitamin A, tiamin, niacin, riboflavin, vitamin K och eterisk olja. nypon är en bra "piggelin kur" på våren och vid allmän trötthet. nypon verkar milt sammandragande och hjälper kroppen att rensa ut. i kombination med andra örter kan nypon fungera som återställare för hästar som varit långvarit sjuka. dom höga halterna av vitamin C hjälper kroppen att bekämpa infektioner och återställa försvarssystemen. jag brukar ge nypon till hästar för att förbättra hovtillväxten och hornkvaliteten. först trode jag att den positiva effekten berodde på att nypon innehåller biotin. men en analys visade att biotin innehållet var marginellt. därför tror jag att det istället är flavonoiderna som tillsammans med höga vitaminhalter ger starka hovar.

dosering: 15-20 gram krossade nyponskal om dagen

informationen har jag tagit från hästägarens örtabok av hilary page self

nyponros.

egenskaper: sammandragande, milt laxerande, motverkar diarre.

användning: nyponros kallas på engelska även dog rose, dvs. "hundros". man trodde nämligen förr att roten kunde bota rabies. alla som är födda efter 1940 associerar nog nypon till nyttig nyponsoppa med massor av C-vitaminer. nypon innehåller ca. 3000mg vitamin C per kg (en färsk studie visade faktiskt att 1 kg nypon innehöll 6000 mg vitamin C). dessutom är nypon rika på vitamin A, tiamin, niacin, riboflavin, vitamin K och eterisk olja. nypon är en bra "piggelin kur" på våren och vid allmän trötthet. nypon verkar milt sammandragande och hjälper kroppen att rensa ut. i kombination med andra örter kan nypon fungera som återställare för hästar som varit långvarit sjuka. dom höga halterna av vitamin C hjälper kroppen att bekämpa infektioner och återställa försvarssystemen. jag brukar ge nypon till hästar för att förbättra hovtillväxten och hornkvaliteten. först trode jag att den positiva effekten berodde på att nypon innehåller biotin. men en analys visade att biotin innehållet var marginellt. därför tror jag att det istället är flavonoiderna som tillsammans med höga vitaminhalter ger starka hovar.

dosering: 15-20 gram krossade nyponskal om dagen

informationen har jag tagit från hästägarens örtabok av hilary page self

Tack snälla för alla svar! Men vadå, "krossade nyponskal"? Ska man bara ge SKALEN?? :rofl: Förlåt om jag är HELT puckad nu, men jag är väldigt nyfiken ;)

:banana:

Om man köper torkade nypon så är dom uttagna dvs bara skalen är kvar och krossade.

Men givetvis så kan du ge hela färska nypon om du vill.
Du kan även torka dom hela, lägg dom på en plåt och ställ dom tort och varmt (typ pannrumm, eller ugnen med öppen lucka och svag värme eller liknande.)

Jag har inte gjorde det till hästen, men till papegojor och kaniner!

Ja då har "vanliga" nypon som sagt ingen dokumenterad effekt för några leder. Men det är ju bra att den har andra egenskaper som verkar hjälpa våra hästar!
Och som någon sa - som godis - är det ju perfekt!:)

Vad har du för belägg att inte vanliga nypon innehåller denna aktiva substans? Jag tror att de gör det, men att den framodlade sorten som de säljer av i Danmark innehåller mer av substansen. I det preparat jag har hittat i Danmark blandar de "vanliga " nypon och sina speciella "Gopo nypon". På deras hemsida står att den aktiva substansen går förlorad vid torkning och upphettning. Men att ge vanliga färska nypon tror åtminstone jag ger effekt. Jag ger min häst ett par nävar om dagen. I ett annat inlägg såg jag att du skrev att krydd Gurkmeja innehåller tungmetaller. Vad har du fått den infon ifrån? Skulle det vara sant är det ju ganska allvarligt, det kan ju inte vara mer än att livsmedelsverket har sagt ok, skulle jag tro. Men återge gärna din källa för uppgiften så man vet om om skall sluta med Gurkmejan till sig själv. mvh Eva

Vad har du för belägg att inte vanliga nypon innehåller denna aktiva substans? Jag tror att de gör det, men att den framodlade sorten som de säljer av i Danmark innehåller mer av substansen. I det preparat jag har hittat i Danmark blandar de "vanliga " nypon och sina speciella "Gopo nypon". På deras hemsida står att den aktiva substansen går förlorad vid torkning och upphettning. Men att ge vanliga färska nypon tror åtminstone jag ger effekt. Jag ger min häst ett par nävar om dagen. I ett annat inlägg såg jag att du skrev att krydd Gurkmeja innehåller tungmetaller. Vad har du fått den infon ifrån? Skulle det vara sant är det ju ganska allvarligt, det kan ju inte vara mer än att livsmedelsverket har sagt ok, skulle jag tro. Men återge gärna din källa för uppgiften så man vet om om skall sluta med Gurkmejan till sig själv. mvh Eva

Den aktiva substansen som är inflammationshämmande är som sagt GOPO, så långt är vi ju överens?
Det tog ju ett bra tag innan de hittade ett bär som innhöll extra hög halt av detta ämne. Men när de hittade det så användes det som moder - planta till det som nu odlas. Alltså en speciell sorts nypon, med hög halt AV det verksamma ämnet GOPO, - hyben vital lito.
70% av deras preparat innehåller detta nypon, vilket du kan jämföra med tex olika Glukosaminpulver, där sällan så mkt som 70% av det verksamma ämnet finns i innehållet.
Jag har själv ringt och pratat med tillverkarna av detta preparat eftersom jag är mkt noga med att ge min häst det bästa. Jag frågade även då, om vanliga nypon man plockar själv har någon effekt. Det hade dom inte, eftersom detta preparat också tillverkas på något speciellt sätt. HUR vet jag inte. Om sen vanliga nypon innehåller en yttepytte mängd GOPO vet jag inte, men det kan knappast vara i sån mängd att de ska hjälpa hästen - OAVSETT hur mkt du ger den. Då skulle det väl redan finnas en MÄNGD olika preparat ute på marknaden tycker du inte?

Vad gäller Gurkmeja, så är kryddan gurkmeja en helt annan sak än den du ger till hästen, eftersom det du själv använder inte används som mer än en krydda. Det finns inga krav på att bibehålla någon medicinsk verkan. F.ö så är det ju även en stark krydda som hästarna enbart ska ha i kortare perioder.
Det finns en mkt duktig tillverkare av div. preparat till hästar här i Sverige, som även säljer Gurkmeja. Vill du ha källor så hänvisar jag de till dig via PM isåfall, så kan du får namn och nummer att ringa och kolla själv vad skillnaden på häst/människo gurkmeja är.
Säker du på Biosynov så kan du oxå få förklaring på lite skillnader mellan dessa. Med risk för att det är lite vinklat, men knappast lögn.
Sen är det ju inte meningen att man ska använda Gurkmeja för smakens skull utan det används oftast endast som förgsättning till olika maträtter. (det kan du nog få bekräftat av de flesta kockar tex) Gurkmeja har ju knappast någon tillfredställande smak....så vad det än innehåller, är det ju inte meningen att vi ska trycka i oss mängder av den....? Dert är säkerligen oxå därför som det inte finns några krav på hur den ska framställas...(vad gäller innehåll av medicinska substanser)

Senast ändrad:

Hej igen,
Jag kikade in på Livsmedelsverkets hemsida, det finns både svenska och Eu regler för Gurkmeja, så sanning är nog att både Bio Synov och det du köper på kryddhyllan är kollat med avseende på tungmetaller. Hur mycket aktiv substans du får på kryddhyllan må vara okänt.Men otroligt många människor vittnar om att de själva blivit hjälpa att gurkmeja från kryddhyllan, så jag tror nog att det kan finnas tillräckligt mycket av den aktiva substansen för att ge effekt.
Att så få säljer nyponen beror väl på att de ej har kunskap om att bevara den aktiva substansen under tillverkningen. Men i färska nypon, innan processen har börjat, finns substansen ( i okänd mängd). Men det är ingen business för någon att sälja färska nypon av förklarliga skäl.
Det är viktigt att tänka kritiskt och inte helt gå på tillverkarnas försäljningsargument. // eva

en vännina gav sin häst gurkmeja från santa maria i flera år för lederna, hon tyckte det gav ett bra resultat.

Hej igen,
Jag kikade in på Livsmedelsverkets hemsida, det finns både svenska och Eu regler för Gurkmeja, så sanning är nog att både Bio Synov och det du köper på kryddhyllan är kollat med avseende på tungmetaller. Hur mycket aktiv substans du får på kryddhyllan må vara okänt.Men otroligt många människor vittnar om att de själva blivit hjälpa att gurkmeja från kryddhyllan, så jag tror nog att det kan finnas tillräckligt mycket av den aktiva substansen för att ge effekt.
Att så få säljer nyponen beror väl på att de ej har kunskap om att bevara den aktiva substansen under tillverkningen. Men i färska nypon, innan processen har börjat, finns substansen ( i okänd mängd). Men det är ingen business för någon att sälja färska nypon av förklarliga skäl.
Det är viktigt att tänka kritiskt och inte helt gå på tillverkarnas försäljningsargument. // eva

Tänka kritiskt det gör jag, det är därför jag hört mig för på flera ställen. Det som står på biosynovs hemsida, det kan jag väl ta med en nypa salt då, men den man som jag köper gurkmeja genom tar jag på största allvar och anser honom vara en "säker källa". Och även han hävdar att Gurkmejan du köper i mataffär i inte bibehåller sin verksamma substans. Det är ju oxå förklarligt enligt att gurkmeja inte är menat än annat än färgsättare. Sen är det ju även skillnad på hästar och människor, hästar behöver en långt mkt högre dos än oss människor för att det ska ha någon verkan.

Vad gäller Nypon, så har ju detta företag patent på denna sort, vilket inte heller gör det så lätt att "egfterapa".
Hur vet du att "vanliga" nypon innehåller GOPO? Vad har du fått den infon ifrån?
Vanliga nypon skulle ju isåfall oxå ha bra effekt för lederna, och det har jag då aldrig hört NÅNstans att så skulle vara fallet.
Vanliga nypon har som tex Hillive skrev uppe, andra bra egenskaper, men inte att det skulle vara bra för lederna. Det är eg inte NYPONet som är den verksamma utan helt enkelt GOPOn.
Hade vanliga nypon varit lika bra så skulle det väl verkligen vara "buisness" att sälja!

OM nu vanliga nypon också innehåller GOPO, varför då göra sig besvär att leta efter EN planta och sedan skapa en ny sort utifrån den? Det är ju en helt annan sort än ett vanligt nypon. Och hade vanliga nypon nu varit så bra, så hade det väl ändå varit bäst att bara fortsätta odla dessa?
Det som däremot sagts förr är att nypon innehåller mkt Vit C (vilket det gör) och att DET skulle vara det som hjälper hästkroppen att bilda nytt brosk. MEN, det sägs ju nu att hästen inte kan ta upp mer C vit än vad den tillverkar. SÅ - att nypon skulle ges för att hjälpa hästar med ledproblem, skulle var pga att C vitaminet, men i Danmark är det ju framforskat att det INTE ÄR C vit som är den aktiva substansen, utan helt enkelt GOPO.
Så du får gärna tala om vart du hittat att vanliga nypon innehåller GOPO. Och i vilken mängd isåfall.

Senast ändrad:

Vi lägger ned diskussionen nu. Jag skrev i tidigare inlägg Ang Gurkmeja :Hur mycket aktiv substans du får på kryddhyllan må vara okänt. Ang Nypon : Att jag tror att vanliga nypon innehåller aktiv substans men i okänd mängd. Varför jag tror det är att de skriver att de avlat på ett vilt "havsnypon", då tror jag att den kan finnas i andra sorter. Men jag TROR detta och vill hävdar inte att det är så. .// Eva

Vi lägger ned diskussionen nu. Jag skrev i tidigare inlägg Ang Gurkmeja :Hur mycket aktiv substans du får på kryddhyllan må vara okänt. Ang Nypon : Att jag tror att vanliga nypon innehåller aktiv substans men i okänd mängd. Varför jag tror det är att de skriver att de avlat på ett vilt "havsnypon", då tror jag att den kan finnas i andra sorter. Men jag TROR detta och vill hävdar inte att det är så. .// Eva

Ja visst, fine by me. Men det var du som från början undrade vad JAG hade för belägg för det jag sa. Nu har jag förklarat det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
429
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30