Sv: Äta nypon?
Hej igen,
Jag kikade in på Livsmedelsverkets hemsida, det finns både svenska och Eu regler för Gurkmeja, så sanning är nog att både Bio Synov och det du köper på kryddhyllan är kollat med avseende på tungmetaller. Hur mycket aktiv substans du får på kryddhyllan må vara okänt.Men otroligt många människor vittnar om att de själva blivit hjälpa att gurkmeja från kryddhyllan, så jag tror nog att det kan finnas tillräckligt mycket av den aktiva substansen för att ge effekt.
Att så få säljer nyponen beror väl på att de ej har kunskap om att bevara den aktiva substansen under tillverkningen. Men i färska nypon, innan processen har börjat, finns substansen ( i okänd mängd). Men det är ingen business för någon att sälja färska nypon av förklarliga skäl.
Det är viktigt att tänka kritiskt och inte helt gå på tillverkarnas försäljningsargument. // eva
Tänka kritiskt det gör jag, det är därför jag hört mig för på flera ställen. Det som står på biosynovs hemsida, det kan jag väl ta med en nypa salt då, men den man som jag köper gurkmeja genom tar jag på största allvar och anser honom vara en "säker källa". Och även han hävdar att Gurkmejan du köper i mataffär i inte bibehåller sin verksamma substans. Det är ju oxå förklarligt enligt att gurkmeja inte är menat än annat än färgsättare. Sen är det ju även skillnad på hästar och människor, hästar behöver en långt mkt högre dos än oss människor för att det ska ha någon verkan.
Vad gäller Nypon, så har ju detta företag patent på denna sort, vilket inte heller gör det så lätt att "egfterapa".
Hur vet du att "vanliga" nypon innehåller GOPO? Vad har du fått den infon ifrån?
Vanliga nypon skulle ju isåfall oxå ha bra effekt för lederna, och det har jag då aldrig hört NÅNstans att så skulle vara fallet.
Vanliga nypon har som tex Hillive skrev uppe, andra bra egenskaper, men inte att det skulle vara bra för lederna. Det är eg inte NYPONet som är den verksamma utan helt enkelt GOPOn.
Hade vanliga nypon varit lika bra så skulle det väl
verkligen vara "buisness" att sälja!
OM nu vanliga nypon också innehåller GOPO, varför då göra sig besvär att leta efter EN planta och sedan skapa en ny sort utifrån den? Det är ju en helt annan sort än ett vanligt nypon. Och hade vanliga nypon nu varit så bra, så hade det väl ändå varit bäst att bara fortsätta odla dessa?
Det som däremot sagts förr är att nypon innehåller mkt Vit C (vilket det gör) och att DET skulle vara det som hjälper hästkroppen att bilda nytt brosk. MEN, det sägs ju nu att hästen inte kan ta upp mer C vit än vad den tillverkar. SÅ - att nypon skulle ges för att hjälpa hästar med ledproblem, skulle var pga att C vitaminet, men i Danmark är det ju framforskat att det INTE ÄR C vit som är den aktiva substansen, utan helt enkelt GOPO.
Så du får gärna tala om vart du hittat att vanliga nypon innehåller GOPO. Och i vilken mängd isåfall.