Äta innan transport?

Ms_Antrop

Trådstartare
Har jag lagt denna tråd fel nu så får moderatorerna flytta den :p

Hur gör man innan man ska transportera en häst egentligen? Jag har letat efter svar här på Buke, men det står mest om ätandets vara vs. icke vara i och under transporten, men före då?

Jag ska snart börja åka och träna med min häst, ridhuset ligger ca 2 mil bort, så givetvis åker vi transport. Jag är inte van vid att transportera, men vet hur det ska vara inne i transporten osv... Men! Det jag undrar är alltså, ska jag ta in honom en stund innan och ge honom lite hö innan han ska åka transport? Eller är det bättre att åka på tom mage?

Hur gör ni? :)

Sv: Äta innan transport?

Jag kan inte komma på någon orsak till att det skulle påverka hästen det allra minsta att just åka på tom eller "full" mage. Speciellt inte så kort sträcka som två mil.

Åker man längre sträckor, flera timmar, så skulle åtminstone jag se till att hästen fått äta innan och får hö i pauser eller efter resans slut, eftersom det finns risk för transportsjuka om man fodrar i en vanlig transport.

I ditt fall, utgå istället från själva träningspasset, och se till att hästen ätit hö inför det.:)

Jag försöker anpassa mig efter hästens ät tider. Blir hästen borta under den normala ät tiden så brukar jag fodra lite innan resa. Som ex. Brukar hästen få 4 kg hö kl 18 och vi kommer hem först 20 så tycker jag det är bättre för hästens mage att fått i sig nått innan avfärd.

Jag brukar ta in en ca 30 min innan, se till så att de får kissat och ätit lite hö.
Funkar klockrent för min pålle. :)
Det blir enkelt att man gör allt på rutin, jag brukar ta in, koppla släp o plocka in/lägga fram vad vi skall ha med oss. Under tiden står pållan o tuggar på lite hö.
Sen skall det ryktas o.s.v, och sen köras. Så det har ju gått minst 1 H innan vi är framme efter att hästen har fått äta.

Som jag tolkar det, hungrig o kissig häst = grinig häst.

Tänker som du, anpassa efter normala fodringsrutiner. Om ett mål måste tidigareläggas så tar jag in och borstar/packar mm och sedan fodras hästarna. Så plockar jag bara ut hästen och klär på inför färd när den ätit färdigt. På så vis får den det "tidigare" målet så sent som möjligt och det blir inte lika stort glapp till målet efter träningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 622
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 865
Senast: Blyger
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 804
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka