Äta ihjäl sig

coolia

Trådstartare
Min vikt ökar katastrofalt. Till viss del pga medicinbiverkningar men också pga av hetsätning och alkohol.
På något sorgligt sätt håller jag på att äta ihjäl mig. Lider av ångest och är inte arbetsför pga av dålig hälsa.
Jag fixar inte att vända trenden på egen hand men vet inte om det går att få hjälp?

Min vikt ökar katastrofalt. Till viss del pga medicinbiverkningar men också pga av hetsätning och alkohol.
På något sorgligt sätt håller jag på att äta ihjäl mig. Lider av ångest och är inte arbetsför pga av dålig hälsa.
Jag fixar inte att vända trenden på egen hand men vet inte om det går att få hjälp?
Klart det finns hjälp.
Kontakta vården och säg precis det du skrev här ovan.

Ett sådant destruktivt beteende kan du absolut vända dig till vården för att få hjälp med.

Vården hoppas jag kan hjälpa!
Du har ju kommit till insikt vad som händer.
Mycket handlar om vilja och att stå i mot när suget för mat o alkohol kommer. Alkohol ta bort allt ur ditt hem. Det är inget bra att ha alkohol hemma om man har problem med det. Drick alloholfritt, vatten o bubbelvatten mm Förberd med ex om du gillar äpple päron apelsin morötter, paprika (jag brukar ha popcorn hemma snaga i mig när jag blir jätte sugen på att äta fast jag inte borde), och ta de när suget kommer att äta. Givetvis ska du äta de vanliga målen frukost, middag o kvällsmat, o ta frukt och grönsaks snacks som mellan mål. Ta några promenader på dagen o öka längden allt efter som orken kommer. Det är jobbigt och svårt o kan kännas hopplöst men det går om man ger sig tusan.

Jag tror att du behöver bättre och fyndigare strategier än att försöka gå på ren viljestyrka, särskilt när din problematik inte begränsar sig till att du överäter. Du har ju annan psykiatrisk problematik också, vad jag förstår.

Har du en etablerad vårdkontakt? I så fall är ju det en väg, bara du tar upp problemet och säger att du vill ha hjälp.

Annars är väl vårdcentral ett steg.

Ätstörningsenheten ett annat.

Och Anonyma Alkoholister ännu ett.

Du kan ju göra allt på en gång också, och se vad som funkar.

Om du redan är sjukskriven p g a närliggande problematik, vänd dig till befintlig vårdkontakt. Berätta vad du berättar för oss här.

Mat och alkohol är inga bra ångestdämpare. Som att kissa i byxorna, varm och skönt till att börja med, blött och kallt sedan. Vilket fruktansvärt ekorrhjul att sitta fast i, förstår att du behöver hjälp! Det här är inget som är enkelt att fixa själv.

Jag skäms ju och vågar inte blotta mig inför vården. Tanken på att ringa och be om en tid pga missbruk är skrämmande. Jag försöker låta bli att köpa alkohol men det går dåligt.

Min depression har försämrats så nu kan jag ligga och dra mig i timmar på förmiddagen utan att "orka" gå upp. Försöker sova istället för att gå upp och behöva leva.

Jag skäms ju och vågar inte blotta mig inför vården. Tanken på att ringa och be om en tid pga missbruk är skrämmande. Jag försöker låta bli att köpa alkohol men det går dåligt.

Tyvärr är det så jävligt att ber man inte om hjälp kommer det ingen. Vården är vana att höra det mesta och vana vid människor som har svårt att prata om vad som är fel.

Jag fick min diagnos försenad i ett halvår pga att jag tyckte problemen var pinsamma. Andra med samma sjukdom har hamnat på akuten och opererats akut för de tyckt problemen var pinsamma att prata om så jag är glad att jag slapp det.

Kan du inte använda din kontakt du redan har i vården? Jag antar att du har vårdkontakt eftersom du nämnde medicinering. Lycka till :)

Men du har vågat ta steget här. Nästa steg är att kontakta vården och släppa skämskudden. Hur ska du annars kunna lösa de problem som finns?

Jag har också skämts för problem jag haft, men sen slutade jag skämmas. Det var ju inte mitt fel att jag hade ångest och jag insåg att det fanns så många andra som också hade det. Dina problem är inte heller unika och vården har hört talas om dem förr.

Skulle du kunna boka tid till din kontakt via 1177 och sedan skriva ner dina problemområden på en lapp och lämna över till läkaren vid besöken så får läkaren ställa frågor?

Jag tycker det är jättesvårt att prata om mina bekymmer och det slutar oftast med att jag går därifrån utan att ha berättat vad jag vill ha hjälp med, men "lapptricket" har hjälpt mig.

Finns Anonyma Alkoholister där du bor så kan det vara ett väldigt bra alternativ.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 127
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 200
Senast: manda
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig...
2
Svar
28
· Visningar
2 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka