Äta efter maginfluensa?

T

TheOne

Lillan (8 mån) hade en mindre släng av maginfluensa i onsdags, hon spydde 2 ggr då. Sen har hon varit lös i magen (influensan bytte väl "ände"), mkt bättre nu.. Annars har hon varit pigg, men kanske sovit lite mer än hon brukar. Vi gav henne bara majsvälling dom första dagarna, sen började vi med lite gröt igen och har provat med vanlig mat igen, men det ratar hon totalt!! Jag tycker att hon anses frisk nu och har varit det iallafall hela helgen, men har hört att det kan ta upp till 3 veckor innan matlust och sånt är tillbaka... hur lång tid har det tagit för era? Ska vi bara ge henne majsvälling o gröt? Andra tips o råd?

Sv: Äta efter maginfluensa?

Allt som är milt för magen. Blåbärssoppa, gröt, välling och liknande. Undvik mjölkprodukter eftersom de kan vara för "hårda" för magen. Vitt bröd (fralla) utan kanter var nåt som funkade på mina barn efter magsjuka.

Åker alla på maginfluensa nu :(

Rasmus har kräkits 3 nätter i rad, natten till idag klarade han sig dock. Och jag kräktes i förrgår :crazy:

Jag har inte kunnat äta alls. Rasmus har druckit massor av blåbärssoppa, ätit vitt bröd och lax (hade ingen torsk hemma som är bättre) och ris. Igår hade han inte alls lika stor aptit och sov mer.

Idag har vi gått runt och rapat och fisit hela dagen :o Och våra magar bubblar som tusan och vi ser båda två gravida ut!!

Diarré fick han inte först idag.

*kl*

Här är en till som är drabbad. När jag hämtade sonen i fredags kommenterade jag hur få barn där var (ca hälften mot vanligt). Då fick jag veta att det gick magsjuka på avdelningen. Och självklart kräktes sonen natten till lördagen, men har varit pigg och glad hela helgen. Men igår em/kväll tyckte jag han var trött och hängig och han tappade aptiten. Inatt kräktes han igen, fast bara en gång.

Brukar/kan maginfluensa (eller vad det nu är) återkomma med ett par dagars mellanrum? Peppar, peppar men än så länge har varken jag eller hans pappa varit dåliga.

Ja man kan få tillbaka det "på en gång" från man blir smittad tills de bryter ut tar det 1-3 dagar. Här ska barnen vara hemma i 3 dagar efter sista spyan. För då är man säker på att de blivit friska ordentligt.

Jag tycker att hon anses frisk nu och har varit det iallafall hela helgen, men har hört att det kan ta upp till 3 veckor innan matlust och sånt är tillbaka... hur lång tid har det tagit för era?

Hos oss har det tagit 1 -1½ vecka innan matlusten har varit tillbaka hos lilleman.
Jag har petat i honom sånt han verkligen gillar och har han i princip levt på välling :grin: men jag har alltid erbjudit mat :laugh:

det man får tänka på när man ger majsvälling, vitt bröd, blåbärssoppa och annan "magsjukemat" är ju att det är stoppande för magen. Så se upp för förstoppning.

Jag hade nog erbjudit favoriträtterna och låtit henne komma igen i sin takt. Annars kanske majskrokar eller smörgåsrån skulle funka eller frukt.

För oss tog det nästan en vecka innan maten dög igen. Nu äter hon dock som aldrig förr... (10 mån). Elina var jättedålig och helt ohungrig, ville bara ha ersättning och välling. Jag har gett henne det hon ätit, oavsett om det var nyttigt eller ej, bara hon fick i sig nåt... mackbitar funkade, och såna fruktbägare, men bara helmosad frukt a la pure, bananbitar gick inte alls.
Hon fick till och med smaka bulle för första gången för att det slank ner, helt enkelt :o

Men nu när hon börjat äta igen äter hon dock mer än innan, så jag är glad :D

här tog det över en vecka innan matlusten var tillbaka.
Vi är inne på andra varvet med magsjuka nu, lite tröttsamt.

Här är det 48 timmar som gäller.

Var så förut också, men efter att 1 barn förra året åkte på magsjuka 4 gånger i rad. (Blev frisk, var hemma 2 dagar, kom tillbaka och vart sjuk) så kom förskolorna tillsammans med BVC fram till att barnen ska vara hemma 1 dag extra.

Min dotter hade magsjuka för ca tre veckor sedan, och efter det har hon kommit ur sina matvanor totalt. Har alltid haft en bra aptit, men i samband med magsjukan upptäckte hon att man kan kinka med maten.. Äter friskt av bröd, välling och frukt. Man lagad mat = blä! Jag har backat ett steg och gått tillbaka till burkar för yngre barn (hon är 1.5), köper hennes gamla favoritsmaker. Och då har hon kommit igång liiiite bättre med aptiten i alla fall, idag åt hon en hel burk lax med gräddstuvad broccoli :D.

Att gå tillbaka ett steg satt jag faktiskt och funderade på idag när jag nattade Rasmus som inte vill äta eller dricka någonting på kvällstid :(

På morgonen får han en massa välling, dricker vatten och äter macka och frukt, sen minskar matlusten och vi får i princip inte i honom något annat än kakor som är det enda han vill äta och frågar efter hela dagarna.
Till middag idag åt han i alla fall några skopor med ris och sås när jag matade från min tallrik ;) och själv åt han upp alla grönsaker :)

Var så förut också, men efter att 1 barn förra året åkte på magsjuka 4 gånger i rad. (Blev frisk, var hemma 2 dagar, kom tillbaka och vart sjuk) så kom förskolorna tillsammans med BVC fram till att barnen ska vara hemma 1 dag extra.

Vettig idé egentligen. Och jag tyckte sonen var så trött och hängig igår, att jag beslöt att låta honom vara hemma idag med. De ska ju inte bara vara friska och smittfria, de ska orka med verksamheten också. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila. Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då...
Svar
4
· Visningar
1 134
Senast: hag391
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 610
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar