ASVHs Elitfölauktion

Sv: ASVHs Elitfölauktion

Att det är svårt att hitta tävlingsryttare är ju en sak men det har ju egentligen ingenting att göra med mödernet på Elitfölauktionen :-)

Jag formulerade mig lite knasigt. Visst är det en merit i sig att en häst har startat MSV dressyr med placering!

Men jag anser inte att det är en prestation nog för ett möderne på en Elitfölauktion att någon avkomma startat och vunnit en MSVC:2 eller att några avkommor, stoet själv har STARTAT någon MSV dressyr med endast placeringar i lätt klass. Det är väldigt många hästar som kan starta dom lägre klasserna i MSV dressyr. Så det säger mig som köpare ingenting och jag ser det verkligen inte som ett prestations möderne. Och dessutom har stoet 3 prestationsstjärnor, trots att det inte finns någon riktig prestation någonstans på mödernet. Det får mig att tappa tron helt till blup systemet!

MSV ser jag som en lätt klass med tanke på efterföljande klasser och därmed ingen direkt prestation att skryta med i mödernet inför en sådan här auktion.

Hade det varit en vanlig FÖLAUKTION så fine... Men detta skall vara en ELITFÖLAUKTION och där ska ju endast föl ifrån riktigt starka mödernen få delta. Det tycker jag i varje fall och man ska vara tydlig i sin beskrivning och inte komma med en vilseledd text för att det ska låta bättre. Jag tycker att det är falsk marknadsföring när man skriver i beskrivningen att en avkomma har segrar i MSV när det i själva verket gäller 1 st seger i en MSVC:2 Det är en rätt stor skillnad på 5 st segrar i MSVB:5 och 1 st seger i MSVC:2 som förr dessutom räknades som LA.....
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Eftersom jag är part i målet och det är mitt sto du kritiserar tänker jag inte lägga mig i diskussionen mer än att jag vore glad om du i alla fall tagit reda på alla fakta korrekt innan du går ut så hårt, (det är inte svårare än att gå in på avkommans blup sida.

Avkomman har vinst i MSV B:2 (eftersom du nu tyckte att det var extra dåligt med MSV C. Han har även 2 placeringar i MSV B:4. Kan tillägga att han är 7 år gammal och jobbar just nu extra med bytena och när de sitter exakt som de ska är han för övrigt redo för högre klasser (Vet att det inte är någon merit i sig)
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Jag säger inget om ditt sto men jag tycker det är synd att de inte förklara bättre vad mödernet gjort.
När de börjar med "mamman gick nån lätt klass" så kanske man inte läser "och avkommorna går svår klass".
vilket det stått på nån av de andra typ.

dock tror jag att köparna läser och kollar på stoet och kan avgöra sånt själva.
Det finns många ston utan meriter på pappret som lämnar fina avkommor.
Det är svårt att hinna göra svårklasskarriär och samtidigt vara avelsdam, särskilt som båda toppar mellan 8-12 års ålder.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Det var på blup jag kollade och förlåt då såg jag fel!

Men det gör inte så stor skillnad för mig om den vann en MSVC:2 eller en MSVB:2 eftersom jag redan skrivit att en placering/start i MSV inte är en stor prestation i sig när vi talar om starka mödernen. Sen så står det i beskrivningen att en avkomma har VINSTER i MSV vilket inte stämmer, eller är det oxå fel?

Detta sto var bara en i mängden som jag tyckte att mödernet var svagt på men jag reagerade på att hon hade 3 prestationsstjärnor och blev nyfiken och ville se vad hon hade gjort men blev rätt besviken när jag insåg att det inte fanns några meriter bakåt eller hos henne själv.

Men jag är bara köparen med kritiska ögon som vill försöka få valuta för mina pengar när jag ska köpa mig flera föl där jag har noll koll på varken temperament eller ridbarhet, det är där jag vill ha mödernet till min hjälp om jag ska tänka mig att betala höga pengar. Jag är själv ute efter föl i toppklass och detta är ju en Elitfölauktion där jag förväntar mig just detta och starka mödernen. Och i min värld är ett starkt möderne ett möderne med prestationer i dom högsta klasserna, godkända hingstar, bra resultat på unghästtester men samtidigt så räcker det inte bara med en bedömning på ett treårstest eller kvaliten det ger en liten hint för framtiden men det säger i slutändan inte så mycket. Det är tävlingsprestationerna senare i livet som är det viktigaste.

Flera fall utav dessa mödernen i år säger mig tyvärr verkligen ingenting.

Men som sagt det är jag det, alla tycker ju olika.

Men jag klandrar verkligen inte dig, ditt sto och föl har åkt iväg för visning och fölet är utvalt till auktionen Punkt! Jag förstår att du älskar ditt sto på alla sätt men jag tycker inte att mödernet är starkt nog och jag vill mer visa mitt missnöje riktat emot blupsystemet och dessa prestationsstjärnor som det nu kallas. Men ordet prestationsstjärnor får ju noll innebörd nu tyvärr..
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Det är svårt att hinna göra svårklasskarriär och samtidigt vara avelsdam, särskilt som båda toppar mellan 8-12 års ålder.

Absolut visst är det så. Dom bästa stona skall självklart vara i avel och många kommer inte själva att kunna göra svårklasskarriär pga avelsboxen MEN dessa unga ston borde ju ha ett prestationsmöderne bakom sig och att det är just på grund utav det starka mödernet som man har stoppat in dom i tidig ålder i avelsboxen.

Där tycker jag att några ston faller i årets auktion, vart är prestationerna som säger att detta fölet bör vara utav toppklass och era "läs köparnas" investerade pengar bör i bästa fall ge utdelning. Såklart så är det jättesvårt att veta hur ett föl utvecklas i framtiden men med ett bra möderne så finns ju verkligen förutsättningarna för att få just det man söker.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Du får absolut tycka precis som du vill och är man köpare är det naturligt att man granskar och värderar vad som är viktigt för en själv, det är inte det jag ifrågasätter. Men allmänt när man går ut och kritiserar så hårt tycker jag att det är extra viktigt att man har rätt fakta!
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Till viss del har det det då du ifrågasatte om plac i MSV verkligen var en merit.

Det är en djungel att hitta rätt bland de svenska fölen/unghästarna för ryttare som sökre toppämne och det är en djungel för uppfödarna att hitta köparna som kan meritera uppfödningarna..

Vet inte hur många föl med svårklassmödernen som visats på selekteringen?

Håller dock med om prestationsstjärnorna även om jag själv också kan tänka mig att använda mig av blup om möjligheten finns att få tre stjärnor ist för två som ett av våra diplomston har nu.

Vad mer exakt vill du se hos stona och deras möderne för att de ska "kvala in" som mödrar till elitföl?
 
Senast ändrad:
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Absolut och jag ber om ursäkt för andra gången att jag såg fel och skrev MSVC:2 istället för MSVB:2, det var dumt av mig!

Men om vi nu ska vara så petiga så ska det vara rätt åt båda håll. Jag råkar skriva på ett forum att ditt stos avkomma har en vinst i MSVC:2 fast det i själva verket var en MSVB:2 fine my mistake!

Men vänder vi på det så har du själv skrivit in i ditt möderne att ditt stos avkomma har VINSTER i MSV vilket INTE stämmer och som jag anser är värre då det är falsk marknadsföring! Hur kommer det sig att du så hårt propagerar för att fakta ska vara rätt men det ska bara vara rätt åt ditt håll? Det har du fortfarande inte svarat på! Jag som köpare vill ju ha "rätt fakta" Sen om det nu är så att du nu skriver att det är asvh som skrivit fel så borde du ha sett det felet på en gång eftersom du visste varje MSV start som den avkomman har gjort och vet att den inte har VINSTER i MSV. Men då har du tigit istället och låtit det stå kvar. Det anser jag vara rätt mycket värre än att jag nu råkar skriva att hästen vunnit en MSVC:2 istället för MSVB:2.....
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Många fina föl i år med! Danska elitfölauktionen är väl den 7/9 och där är många spännande och riktigt fina föl också.

Mina favoriter i år på vår auktion är nog:
18 Fabrina af Ekeby
13 Beaumont
16 Florisan
10 Jeliza for U

Ska verkligen bli spännande att se hur priserna blir i år
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Så du menar att Sverige har inga starka mödernen eller hästar som går högre än MSV pga att vi inte har ryttare i Sverige som kan förvalta våra hästar????

Det är ju ren bullshit!

Vi har ju massor utav duktiga ryttare i Sverige som kan förvalta hästarna! Däremot så får man ingenting gratis här i livet! Och som uppfödare kan du inte räkna med att lämna din häst till dessa ryttare och få den utbildad och tävlad gratis. Utan du får betala för det och har du inte råd med det så är det ju inte ryttarnas fel att din unga enligt dig själv "svårklasshäst" inte kommer ut och tävlar. Jag är själv uppfödare, ryttare, köpare och säljare så kom inte och skyll på att det är ryttarnas fel att era hästar inte kommer ut i dom höga klasserna.

Sen har vi ett stort problem med att alla anser att just deras hästar är Grand Prix ämnen! Så mycket tid jag har spillt på att åka ut och titta på folks "fantastiska" hästar där man sagt att man inte har möjlighet att filma men att dom kan gå i god och lova att jag inte kommer att ångra mig. Så rädd för att missa något bra har jag satt mig i bilen och åkt alla dessa mil och kommit fram och fått se hästen och undrat om dom skämtat med mig. Och detta har hänt många många gånger.

Jag har redan förklarat vad jag förväntar mig för hästar på en elitfölauktion om du läser mina inlägg.

Och ett möderne där fölets mormor fått totalt 7 st avkommor varav 3 st har fått gångartsdiplom med rätt tråkiga gångartssiffror, den ena har sen 5 placeringar i lätt klass och resterande 2 inte har några tävlingsresultat alls senare i livet och dom andra 4 avkommorna är varken visade eller tävlade och alla har åldern inne för att vara ute på tävlingsbanorna men icke. Och en avkomma till fölets moder har en vinst i MSV. Detta möderne anser jag är alldeles för svagt för att platsa i en elitfölsauktion. Dessutom så är stoet ett selektionssto med 3 prestationsstjärnor! Då är det något som inte riktigt stämmer med svenska blup systemet!

Hade det varit en fölauktion hade jag inte brytt mig utan åkt och tittat och hoppats på att det skulle finnas några höjdpunkter men nu är detta en elitfölauktion och då förväntar jag mig mycket högre kvalite!! Ordet ELIT har ju en innebörd!
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Jag har inte skrivit att det är ryttarnas fel och inte heller att det kryllar av GPämnen. Det enda jag skrev är att det inte är helt enkelt att få sälja föl till svårklassryttare även om man nu ngn gång skulle ha turen att ha just ett sådant i stallet. Majoriteten av fölköparna är ju inte svårklassryttare.

Men sett till vad du skriver så har du nog missuppfattat.
Det enda jag syftar på är att det inte behöver vara så dåligt med resultat i MSV.

"Vi har ju massor utav duktiga ryttare i Sverige som kan förvalta hästarna idag"
ca 40 ryttare totalt som tagit championatspoäng i svår klass dressyr är inga massor i mina ögon. Ja det finns många fina unghästutbildare upp tom MSV men enligt dig är inte placeringar i MSV en merit.

Sen får man väl också hoppas att de som selekterar fölen vet vad de håller på med.

-Garbo, grattis till en selekterad unge! :)
 
Senast ändrad:
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Det är absolut inte min mening att gå till personangrepp! Jag har inte diskuterat enskilda personer jag har ingen aning om vem denna ägaren är men eftersom nu ägaren fanns här och hon går på mig om hur viktigt hon tycker att det är att jag ska hålla mig till rätt fakta så tycker jag att man ska ha rent mjöl i påsen själv först och främst!

Anledningen till att jag nu diskuterat ett visst sto är för att stoet var selektionssto och hade 3 st prestationsstjärnor vilket är det bästa man kan ha! Och när man då blir nyfiken som köpare och går igenom mödernet visar det sig att det verkligen inte finns några prestationer! Därav ställde jag mig väldigt frågande till detta.

Det är inte min mening att anklaga någon enskild person för falsk marknadsföring men det står faktiskt fel i beskrivningen vilket faktiskt är falsk marknadsföring, sen om det nu är ägaren eller asvh som har gjort fel det skiter ju jag som köpare i eftersom beskrivningen inte stämmer och ägaren vet mycket väl att detta är fel eftersom hon har koll på varje start i MSV hästen har gjort.

Och eftersom nu ägaren hoppade på mig ang korrekt fakta så tyckte jag att det var inte mer än rätt att upplysa om att det inte var korrekt fakta från dennes sida redan från början. Man ska leva som man själv lär..
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Fast det var du som började och ägaren som försvarade sig.

Sluta nu annars stängs tråden alternativt rensas.

Görel moderator på avel
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Så vitt jag kan se så har hästen även en vinst i FEI's 6-årsprogram vilket räknas som MSV klass. Alltså har hästen vinstER i MSV.

Jag har inget som helst med säljaren att göra, men tycker att du går på på ett högst otrevligt sätt så jag svarar ändå. Hon (?) påpekade enbart att det är vinst i en MSVB:2 istället för en MSVC:2 (vilket ändå har en viss betydelse i sammanhanget kan jag tycka, eftersom MSVC tidigare var ett LA-program - OAVSETT vad man klassar MSV som för typ av merit) och du börjar gå på med personangrepp om falsk marknadsföring? Dessutom under ett nyregistrerat nick?
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Du har rätt i sak men lämna den diskussionen nu annars måste jag åtgärda tråden. Det gäller alla.

Görel moderator på avel
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Jag har skrivit tidigare att " Placering i Msv är en merit i sig "

M E N nu pratar vi om en ELITFÖL AUKTION!

Nej placeringar i MSV är inte någon hög prestation i mina ögon när man pratar om ett bra möderne!

Men det beror ju på vad man har för mål med sin avel och hästverksamhet. Vill man avla och sälja till hobby/medelryttaren så fine då är det väl alldeles utmärkt med placeringar i MSV.

Jag vänder mig inte till den kategorin som du verkar göra.

Jasså så dom fina unghästutbildarna utbildar bara upp till MSV, dags att vidga sina vyer tror jag! Konstigt att jag har hästar utplacerade runt om i Sverige i alla åldrar där hästarna i mellanåldern går långt över MSV och det är inga som helst problem med att få hästarna utplacerade tvärtom. Men som sagt det beror ju på vad du har för kvalite på hästarna!

Men jag är klar här nu det är nog bättre att jag lämnar denna tråd då jag inte är med i klubben för inbördes beundran och det blir ju inga diskussioner värda att ödsla tid på ifrån min sida då vi är på helt olika plan, så jag sätter punkt här och nu.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 147
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 032
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 308
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 972
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp