ASVHs Elitfölauktion

Sv: ASVHs Elitfölauktion

Men vad gnällig du är. Eftersom som ASVH kallar fölbedömningar för "fölmönstring" och uttagningen till auktionen kallas för "selektering" även om det per egentlig defintion är samma sak men med olika ögon är det väl inte så konstigt att Pisan sa att mönstringen och selektering inte är samma sak? Suck.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Jag har aldrig hört fölbedömningarna kallas för mönstring?

Förr när man kollade fölungarna så sa man Fölmönstring .
Om det nu spelar roll om man åker och Fölbedömmer eller Fölmönstrar fölungen -:) ?
 
Senast ändrad:
Sv: ASVHs Elitfölauktion

För en sisådär tio år sen kallades det för fölmönstring. Ett epitet som jag tycker verkar leva kvar i ganska stor mån.

Fölmönstring är den vanligaste benämningen. Av någon oförklarlig anledning använder ASVH istället fölbedömning i det nuvarande reglementet.
De andra rasföreningarna kallar det fortfarande för fölmönstring.
Någon som vet varför man valt det nya ordet "bedömning" istället för "mönstring"?
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Beror väl på var man bor kanske. Här är det länge sen det hette mönstring.

Kanske lägga ner ordklyveridiskussionen och återgå till ämnet? Ibland önskar jag att buke vore litelite mer som FB...
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

När försvann kravet på att det skulle finnas katalog (inte bara startlista med faderns namn och visare) vid varje visning?
Det är frustrerande att det inte går att hitta stammarna och uppfödarna på fölen (och även 3-åringar o s v).
Än värre kommer det att bli nu när stona inte ska stamboksföras längre, blir jobbigt att skilja ut vilket sto som är mor.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Ännu mer OT, men ;-). Jag tycker det verkar extremt överarbetat med katalog numer - "alla" har ju blup bara en knapptryckning bort.

Jag skrev åt hoppdomaren på alla våra kvalitetshästar igår och på alla treåringar i maj, det är rätt ofta man vill kolla mödernet på nån å slår upp det i telefonen.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Fast jag hittar inte fölen på blup? Har de hunnit lägga in dem? Glöm det, hittade på ASVH nu att modern låg länkad. :)

Skulle väldigt gärna vilja åka till auktionen och kika men tror inte jag hinner dit heller :(
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

My both favourites are:

2. Donna Antique sto
e. Ampére 1225 u.Donna Viva (SWB) e.Don Schufro 95077

and

21. Langs Nicole sto
e. Ampere 1225 u. Comtesse (SWB) e. Bernstein 761


Jag ska ner och titta, främst på Langs Nicole e. Ampere som jag egentligen önskade att jag hade pengar till
You think, she also will be expensive? (tror den blir dyr)

I read, the average price last year was nearly 100.000,-
Is there a forecast regarding the prices this year?
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Tror inte någon vågar sig på en gissning vad snittpriserna hamnar på än. det beror så mycket på om det kommer något riktigt toppföl som blir tokdyr och drar upp snittet. Egentligen är ju mediansnittet betydigt mer relevant än snittpriset. Vet dock inte vad medianpriset var förra året.

Förra året var väl snittpriset på den här auktionen högst i Europa? Om den trenden fortsätter och man jämför med Borculoauktionen så måste snittet upp över 100' igen (deras snitt var 12' euro).
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Last year, the SWB auction was for sure one of the most successful auctions in Europe.

Does anyone have a list of results from last year?
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Ännu mer OT, men ;-). Jag tycker det verkar extremt överarbetat med katalog numer - "alla" har ju blup bara en knapptryckning bort.

Jag skrev åt hoppdomaren på alla våra kvalitetshästar igår och på alla treåringar i maj, det är rätt ofta man vill kolla mödernet på nån å slår upp det i telefonen.

Nej, fölen finns inte på blup. Vill man kolla resultaten från fölmönstringarna ligger oftast bara fölreg.ansökansnr eller ev namn på fölet, faderns namn och visarens namn.
I katalogerna fanns härstamning, uppgift om ägare och uppfödare och i bästa fall telenr till ägaren. Bra uppgifter om en ev hästköpare skulle vara på plats. Men ASVH tycker väl att det är onödigt med en smidig säljkanal?:meh:
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Jag skriver alltid ut katalogen hemma innan jag ska på visning eftersom det inte finns på visningarna längre. Inte alla använder telefon till att söka information på. Sen är jag ganska nördig och vill gärna föra lite anteckningar själv och då är det bra med ett papper.

Nåt som jag funderar på är varför de hoppstammade auktionsfölen visas i trav på videofilmerna? :confused: Ska det bli dressyrhästar av allihop?:banghead:

Mina favoriter:
Kryddan´s Coriander
Donna Antique
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Jag skriver alltid ut katalogen hemma innan jag ska på visning eftersom det inte finns på visningarna längre. Inte alla använder telefon till att söka information på. Sen är jag ganska nördig och vill gärna föra lite anteckningar själv och då är det bra med ett papper.

Ja, om det finns någon katalog att skriva ut...

Jag hoppas och tror att välstammade High Zekrom blir dyr.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Och jag kan bara säga att jag tycker att en del möderne är väldigt svaga!

Tex. Hur kan ett sto få 3 st prestationsstjärnor utan några som helst egna meriter??? Samma med mödernet = noll meriter

Stoet har 5 placeringar i Lätt klass?!? Det står i beskrivningen att hon startat MSV, mmmm men utan en enda placering. Jag kan inte kalla det för en prestation att bara ha startat en MSV klass?!?!?!?!?

Det står även att det finns 1 avkomma med segrar i MSV.. Ehhhh kollar man noggrannare så finns det 1st avkomma med 1st vinst i MSVC:2?!
Mormor har inga prestationer heller, det står att hon har fått avkommor med gångartsdiplom?!? Okej men sen då hur har det gått för dessa avkommor som borde vara ute på tävlingsbanorna nu med tanke på sina åldrar.

*Mamman till detta föl visad på 3 års och bedömd med 977 placerad 5 ggr i lätt klass men inga placeringar i MSV
*Ett syskon född 2002 visad på 3 års bedömd med 778 inga senare resultat i sporten
*Ett syskon född 2003 visad på 3 års och bedömd med 677 inga senare resultat i sporten
Och dom resterande syskonen har inga tävlingsresultat eller bedömningar.

Och detta sto har alltså 3 prestationsstjärnor... Helt sjukt!!!!

Man kan alltså ta ett medelmåttigt blupp sto och betäcka med Don Schufro och därav då få väldigt höga blup värden för att sedan få tilldelad 3 prestationsstjärnor!!!

Hejja SWB!!

Eller inte!!!!!!

Sen att man nämner flera gånger att det finns si och så många avkommor till stona som startat MSV. Men är det en merit verkligen?? MSV kan ju nästan vilken häst som helst starta. Det är väl inte i dom klasserna man skiljer agnarna ifrån vetet!! Förstår inte alls detta.

Jag vet att jag kommer att bli påhoppad utav dess like nu men detta är faktiskt en ELITFÖL auktion och där förväntar iallafall jag mig föl ifrån ett riktigt prestations möderne och inte mödrar till någon MSV avkomma och ngn gångartsdiplom avkomma.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Meriten i MSV består väl i att de
1. Har kommit ut och tävlat
2 de går högre än lätt klass med placeringar.

Med det menar jag att det är inte helt enkelt att få ut gångartshästar till folk som faktiskt ens vill tävla.

Vid en snabbkoll så verkar det vara lättare att hitta köpare som tävlar sin hopphästar än dressyrhästar.

Självklart vill man gärna ha svårklassresultat men det verkar vara en försvinnande liten andel ryttare som rider på den nivån och framförallt vill/kan tävla på den nivån.

Lite ironi men det är faktiskt svårt att hitta tävlingsryttare.

Men jag håller med om att man vill ha fina mödernen.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

jag är fascinerad över att man på svenska elitauktionen översätter:
"The dam is registered in KWPN and has received Keur sport (DR)"
med " Modern är reg i KWPNr Keur sport(DR) premierade".

vad var hon sa du??
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 147
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 032
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 308
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 972
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp