ASVHs Elitfölauktion

Sv: ASVHs Elitfölauktion

Jag ska ner och titta, främst på Langs Nicole e. Ampere som jag egentligen önskade att jag hade pengar till :p

De andra jag ska kolla på är:
- Mr Aviator e. JJ Rayban (mest för att min är efter samma hingst)
- Kryddan's Coriander e. Carlton Hill VDL (känner uppfödaren)
- Jeliza for U e. Bretton Woods (nyfiken på hur den rör sig i verkligheten och vad den går för)
- Grace e. Ampere (tror den blir dyr)
- Fabriana af Ekeby e. Carlton Hill VDL (tror den blir dyr)
- Mio FS e. Floricello (tror den blir dyr)

Måste säga att hade dom inte kunnat ta en bättre bild till Carneol L eller?!
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Själv ska jag på träff med Unga Uppfödre, så vi kombinerar auktionen med lite andra aktiviteter.

Jag har också anmält att jag kan hjälpa till med visning på auktionen (gjorde jag även förra året), men har inte riktigt fått klart besked på om det behövs.

Jag kommer såklart titta extra på alla Floricello-föl eftersom jag har en egen sådan. Gillade speciellt Jellybean for U och Florisan.

Andra favoriter är Langs Nicole och Beaumont (Bordeaux - Sir Donnerhall).

Ang bilderna tycker jag det är flera som tyvärr inte visar fölen från bästa sidan, det är ju fina klara bider men vissa är i lite fel moment.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Kl

Ampere och Floricello verkar i alla fall leda hingstligan! Hade tyckt det varit lite roligare med mera variation på hingstarna men är väl förstås svårt att bestämma:)
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Ja, det var väl de två som betäckte mest också + att de är lite i "ropet" med fina resultat antingen själv eller av avkommorna. Plus att det var de fölen som gick för mest pengar förra året!

Fördelningen ser ut såhär:
e. Ampere 7st
e. Floricello 4 st
e. Carlton Hill 3 st
1 var JJ RayBan, Common Sense, San Amour, Canterbury, Boss, Bretton Woods, Centurion, Bordeaux, Cardento, Click and Cash, Bellagio, Cabachon, Corlensky G, Dream Boy, Verdi, Tornesch.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Jag är lite ledsen, var spekulant på Jeliza for U. Dock sa uppfödaren att hon var näst intill såld och att jag skulle höra av mig efter helgen. Helgen gick och jag fick inte köpa henne :( Satte kaffet i halsen när jag läste om elitfölsauktionen i ridsport - och där var "mitt" föl!

Så jag får väl pallra mig till auktionen och se om jag vinner :p
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Tycker det var många föl. Har det varit så många förut?

Håller en tumme att Garbo här på Buke får många pengar för sin Donna Antique! Tror annars att Diamond Glorys unge e Centurion borde kunna inbringa mycket pengar för att vara ett hoppföl.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Har varit fölauktion i Borculo, Holland idag. Här finns film (högra hörnet) på dyraste ungen, 46.000 euro e Charmeur-Negro. Bla såldes ett ET-föl e Jazz u Sisther de Jeu för 21.000 euro. Snittpriset var 12.000 euro.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Hingstfölet Mulberry Hill (SWB) var ju en häst helt i min smak! Vilken utstrålning och maffighet redan nu! :love::d
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Fölen till elitauktionen är uttagna från mönstringarna, så om har de visats på mönstring så togs de inte ut till auktionen.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Mönstring och selektion inför elitauktionen är två helt olika saker som inte har någonting med varandra att göra alls.

Endast föl anmälde och visade vid de olika selektionstillfällena kan komma ifråga för att tas ut till elitauktionen.

Två av mina föl visades vid selektion men togs inte ut auktionen - men kvalade däremot till Riksföl vid den efterföljande mönstringen.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Enligt google är mönstra en synonym med inspektera, som i sin tur betyder granska, besiktiga, nagelfara, undersöka, betrakta, mäta med blicken och låta passera revy. Jag tycker då att ordet mönstra stämmer med vad JI och AJ gjorde när de tog ut föl till elitauktionen.
Strunt samma egentligen, det var inte ordval som skulle diskuteras i denna tråden, men eftersom jag ansågs använda fel ord så ville jag bara förklara mig. Efter mönstringen på flera platser valde man sedan ut, dvs selekterade, vilka föl man ville ha med till elitauktionen, men det antog jag vara underförstått eftersom tråden handlar om elitauktionen. Jag har alltså inte alls pratat om fölbedömningarna, eftersom tråden inte handlar om det.
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Tack för det! Synd att de inte blev utvalda, jag är hemligt kär i alla Luxus-barn. ;) Det är så hemligt att jag talar om det för alla! :D
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Ville bara upplysa om att det fölet som enbart visas med stillbilder är jättefin men när de skulle visa den på selekteringen så hade den förmodligen skadat sig lite grand i transporten och markerade. Därav kunde den inte filmas. Verkligen ett jättefint föl i övrigt!
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Nu tycker jag att det låter på dig som om JI och AJ valde utifrån mönstringarna vilka föl de ville titta på, det stämmer väl inte riktigt. Man var tvungen att själv anmäla att fölungen skulle inspekteras annars så gjorde de inte det
 
Sv: ASVHs Elitfölauktion

Förtydligande igen eftersom det är oklart: det jag menar är att JI och AJ gjorde en mönstring för elitauktionen, det ni kallar selektering. När man tittar på ett antal föl så mönstrar man dem eller inspekterar dem, oavsett om de får poäng eller om de mönstras av någon annan anledning, som i detta fall inför uttagning till elitauktionen. JI och AJ har sedan har efter sin mönstring valt ut, dvs selekterat, de föl ville ha med på auktionen. Man fick anmäla sitt föl till JI och AJs mönstring om man ville vara med på den.

Mönstringen inför elitauktionen har inget alls med fölbedömningarna att göra, även om jag vet att en del föreningar i år gjorde dessa samtidigt, smart så slipper man åka iväg med fölet två gånger. Även på en fölbedömning så mönstrar eller inspekterar man fölen. Men somsagt det är separata anmälningar till fölbedömningen respektive mönstring inför elitauktionen. Hoppas det blev klarare nu vad jag menade.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 147
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 032
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 972
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp