Astma i stallet?

Sv: Astma i stallet?

Jag får astma av sådant man andas in så Ventolinen är verkligen "sista" handsvalet för mej, men som tur är så är evohailern ingen pulverspray utan har "gammaldags" hederlig drivga .

Har testat kortisonspray också men då fick jag svamp i munnen och ner i luftrören så det kan jag heller inte ta...

Jag har astma och fixar inte att vara kring torrhö, eller jag gör det med möda.

Curlyhorse är dock en superalternativ till häst om du är allergisk eller har astma, haha! :)

Curlyhorse är dock en superalternativ till häst om du är allergisk eller har astma, haha! :)

Jag tål varken curlyhäst eller basjkir :( Har testat båda.

Har haft sen jag var liten, men fick väl diagnosen i 10 års åldern kanske? Hade lunginflammation varje vinter.

Yennork, mjo jag har testat flera olika men blir jätteskakig av alla... Så jag tar bara allergimedicin (loratadin).

Känner massor av ryttare som har astma. De har mediciner och klarar det bra då. De undviker att bära hö/slänga ner nö och liknande.
En gammal kompis som alltid haft jätteproblem med sin astma berättade för ett tag sedan att hon provat att få injektioner med hästallergener. Efter ett par månader med den behandlingen kunde hon vara i stallet/rida osv utan att känna av astman eller den kraftiga hästallergin öht. Hon går nu och får sprutor ett par ggr om året. (och är jättenöjd. Hon tyckte bara det var dumt att hon inte provat detta långt tidigare)

Senast ändrad:

Det finns ju de curlysar som är mer allergivänligare än andra. Sen ska hästen inte ha varit i närheten av andra sorts hästar heller tror jag. Det kanske är värt att kolla upp :)

Har en kompis som är jätte allergisk, hon provade dessa sprutor med, men fick avsluta då hon reagerade så kraftigt på dem. Jobbigt med allergier. :/

Jag har kronisk astma och gör allt i stallet. Dock är jag lite för envis/"jag klarar mig själv".. Ibland blir det väldigt jobbigt att andas och annat, eftersom jag är så allergisk mot hö och damm också..

Hej!

Jag har astma och är egentligen allergisk mot en hel bunt pälsdjur.

Jag har bara en pålla och det brukar funka bra så länge jag inte står med nosen i halmen för länge.. Halmen ger mig astma ganska fort, annars är hö också jobbigt.

Vi står i stall med hösilage nu, så halva problemet är löst. Däremot kan kyla och fuktig luft vara helt hopplös, men det är ju inte hästs fel..

Nyinlagd halmpellets (precis smulad) är också lite jobbig, men annars är det inga problem.

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
378
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar