Asså vad betyder alla siffror??

tildemani

Trådstartare
Hej!
Jag är rätt så ny med islandshästar och älskar att tävla. Kan man tävla med islandshästar i vilken tävling som helst? Finns det islandshästdressyr? Och vad betyder T1 T2 V1 F1?? Tacksam för svar :laugh: :bump: :rofl: :bow: :p :D

Sv: Asså vad betyder alla siffror??

T1 T2 V1 och F1 är olika grenar. T1 har jag för mig är tölt på kort tygel och T2 är också tölt, fast på lång tygel. V1 är fyrgång (tölt, trav, skritt, galopp, ökad tölt(?) ), F1 femgång ( ungefär likadant som V1, bara det att det är pass också).

Men det finns ju också olika fyrgångs/ femgångs grenar, likaså med tölten. Ex. så brukar jag tävla V5 (tölt en gång), för min häst har inte så bra ökad tölt :)

Vet inte om du blev speciellt klokare av mitt svar, men det är ju iallafall något :bump:

Lite googling skulle nog hjälpa dig en hel del på vägen. Exempevis SIF:s hemsida och en del lokalklubbar tar upp de olika grenarna.

T står för töltgrenar av olika slag
V för fyrgångsgernar av olika slag
F för femgångsgrenar av olika slag
P för passgrenar av olika slag

Dressyren är numer borttagen på i princip alla tävlingar.

Hej!
Jag är rätt så ny med islandshästar och älskar att tävla. Kan man tävla med islandshästar i vilken tävling som helst? Finns det islandshästdressyr? Och vad betyder T1 T2 V1 F1?? Tacksam för svar :laugh: :bump: :rofl: :bow: :p :D

Klasserna delas in i A, B, C klass och lätta klasser, A klass är den högsta klassen och det är därifrån man kan kvala till SM. Till exempel tävlar alla som fått över 5.60 i femgång i A klass, de som fått över 5.10 i B klass och C klass är öppen för alla som känner sig redo för öppen klass. Och så finns det lätt klass.

T1 = A klass tölt, då rider man sitt eget program själv inne på banan och har ett varv på sig i varje delmoment, arbetstempo tölt, arbetstempo tölt på kortsidorna, arbetstempo tölt på kortsidorna och steglängdsökningar på långsidorna,

T2 = A, b och c klass T2, valfritt tempo tölt, kort tempo tölt och valfritt tempo tölt på lös tygel

T3 = T1 B och C klass samma som T1, men med de ekipagen som inte kvalat A klass

T5 = Lätt T1 arbetstempo tölt, arbetstempo tölt på kortsidor och steglängdsökningar på långsidorna

T6 = Lätt T2, samma som ovan men korrigeringar är tillåtet på kortsidorna

T7= valfritt tempo tölt byt varv arbetstempo tölt

T8= Valfritt tempo tölt byt varv valfritt tempo tölt

V5= lätt fyrgång, arbets till mellantempo tölt, arbets till mellantempo trav, mellanskritt, arbets till mellantempo galopp

V4 och V6, Lätt fyrgång, men med bedömning på övergångarna också

V3= lätt fyrgång samma som ovan + ökad tölt

V2= Öppen fyrgång, samma som ovan men för B och C klss ekipage ( lite svårare motstånd men öppen för de som vill)

V1= samma som ovan men för A klassade ekipage och man rider sitt eget program själv inne på banan och har ett varv på sig per gångart utom skritt som är ett halvt varv

F2= öppen femgång för B och C klassade ekipage, finns inte lätt klass i femgång längre, arbets till mellantempo tölt, arbets till mellantempo trav, mellanskritt, arbets till mellantempo galopp, Flygande pass

F1= samma som ovan, men man rider ett eget program själv inne på banan och har bara ett varv för varje gångart utom skritt där man har ett halvt varv och så måste man lägga passen långsidorna direkt efter varandra

PP1 stilpass, det ska gå fort och se snyggt och och alla övergångar skall se på precis rätt ställe

P2 Speedpass snabbast tid vinner

P3 150 meter pass, man tävlar mot varandra 2 och 2

"Silversvart" förklarade grenarna väldigt bra! det ända hon/han glömde var att det finns 250 meter pass också ^^

aha det är bara för att den inte har funnits med i propparna på de tävlingarna jag anmält till, jätte skumt om den finns kvar.

Jag har en riktig passkanon som jag ska tävla i år så jag anmälde till 150m utan att fundera eftersom det inte fanns med och det var ändå 3 olika tävlingar med SM kval på

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 876
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 796
L
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej som älskar hästar och tävlar i hoppning upp till LB med min ponny. Nu ska jag äntligen få köpa en ny/en till ponny...
Svar
13
· Visningar
2 511
Senast: Zeed
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 651
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod