Sv: ASRPriks

Leuns Velds Elegants RP 135 föl blev föl champion har jag hört!

Jodå, de kommer snart på hemsidan... och er hingst fastnade faktiskt på några spring-bilder med Johan.

Rovalds Zecilla Gun blev BIS, Coelenhage´s Pride blev Res. BIS, Prides föl e. Elegant blev bästa föl & Nors Stella Lyra blev unghästchampion. Överlag var det snålt med poängen.

poloplayer skrev:
Har dom erfarenhet av internationell ridponnyavel?

Svaret är NEJ !!!

Den ena är däremot ledamot i ASRP´s avelsvärderingsnämnd den andra mycket meriterad Norsk ponnydomare(nästan Svensk) som även kommer att göra exteriör och gångartsbedömning på RIK´s treårstest.

Valet var väl mer än bra, ASRP har haft såväl Brittiska ridponnydomare, Tysk ridponnydomare som mycket meriterade Domare från ASVH under de senaste åren. (Holländska på regionala utställningar)

Väldigt svårt är det med utländska gästdomare som hastigt kommer hit och gästdömer, gärna vill dom döma utifrån sin "egen" rasstandard som kan vara helt annorlunda än ASRP´s.

Det blir alldeles för kort tid att informera dessa gästdomare om Svensk rasstandard, för kännare som läser bedömningsprotokollen blir det bedömning på faktorer som överhuvudtaget inte nämns i Svensk rasstandard.

Svensk ridponny är UNIK, rasstandarden talar om en varmblodsaktig elegant och högställd ponny. Som i princip kan föra blod från tio olika raser--om den bara ser ut som ovan beskrivning.(och rör sig)
Gästdomarna är inte vana vid det, och welsh fullblodskorsningar drar ideligen längsta strået--då de har en welshutsrålning och ponnykaraktär som dessa domare är vana att prioritera.

För min del och för framtida bra förutsättningar för god utveckling, passar gästdomarna bättre att vara med på ASRP´s domarutbildningar.
Där har dom säkert massvis att ge, men när det döms viktiga utställningar och hingstbedömningar blir resultatet mer kontinueligt om Svenska välutbildade ridponnydomare väl insatta i SVENSK rastandard dömer.

Detta har tagit mig många år att förstå och få djupare insikt i. I Sverige avlar vi Svensk ridponny, gärna med hjälp av importblod och utbildningsinsatser från andra avelsföreningar.

Så tycker ivarjefall Peråke som tycker att i år hamnade ASRP mer än rätt..............

Tråkigt att det inte finns några bilder från riksen på ASRPs hemsida, bara en gammal bild på BIS ponnyn :mad: Någon som har bilder ?

Den ena är däremot ledamot i ASRP´s avelsvärderingsnämnd den andra mycket meriterad Norsk ponnydomare(nästan Svensk) som även kommer att göra exteriör och gångartsbedömning på RIK´s treårstest.

Den norska domaren Susan Hellum är brittiska men gift och boende i Norge!

Znurro

Jag förstog frågan som om någon av domarna var insatt i int ridponnyavel (sportponny avel).

Susann Hellum är en kvalificerad ponnydomare med Brittiska rötter , eftersom hon bor och är gift i Norge är hon väl insatt i Svensk ponnyavel och dess nivå och utformning.

Vilket som min uppfattning är bra, gästdomare som inte är insatta i Svensk ponnyavel och kanske överhuvudtaget aldrig varit här, får mycket svårt att på några minuter informeras om och förstå var svensk ridponnyavel befinner sig och Svensk rasbeskrivning.

Peråke

Senast ändrad av en moderator:

Kul att Likstahöjdens Komets 2 avkommor fick så bra kritik.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 505
Senast: ildiko
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 447
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023