Aspbarkspellets, hur mycket ger ni?

Pancakes

Trådstartare
Ni som fodrar med aspbarkspellets, hur mycket ger ni per dag? Till hur stor häst? I vilket syfte?

Håller på att vänja in min nu (och han äter det glatt trots diverse varningar om att det skulle vara osmakligt, de har aldrig träffat min ponny :p). Just nu får han 1 dl per dag, tjejen jag fick en provhink av sade att man aldrig skulle överstiga 5 dl per dag.

Sv: Aspbarkspellets, hur mycket ger ni?

På säckarna står det:
"Dosering:
01-1 kg/dag beroende på hästens ålder, aktivitet m.m.
Doseringen kan ökas vid behov"
När vi gav hästarna aspbarkspellets en vinter (då vi hade dåligt med protein i höet och fick utfodra med proteintillskottet lusernpellets), så fick de pga ökat behov av fibrer c:a 1,5-2 kg aspbarkspellets/dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve