Fraggel_Tess

Trådstartare
Såg idag en annons om åsnor till salu. Hur är det med dessa djur? Ska de också ha någon form av pass? Någon som vet?

Sv: Åsnor!

HÖGLJUDDA!! :crazy: Det är INTE kul om dom får för sig att "göra sig hörd" i stallet. Börjar relativt lågt och slutar med ett genomskärande vrål :p

Har inte haft någon själv men stallägaren har en jättefin liten tös, lite envis att rida på men hon älskar att bli körd. Om dom måste ha pass vet jag inte, antar det?

Åsnor skall också har pass mig veterligen,sett annonser om att de har det också..

Åsnor ska som sagt ha pass. Det svåra är att hitta någon som kan göra ID-beskrivningen på dom.
Kolla också på Svenska Åsneföreningen, tror dom har en hemsida fortfarande.

Inte är dom så illa. De åsnor jag har träffat på har varit mkt trevliga och inte så väldigt högljudda.

Jag har två åsnor och dom hörs bara när dom vill uppmärksamhet. D v s när dom ser en och vill bli lite kelade eller ha något gott. Men dom konkurerar med ljudet till frivilliga brandkårens siren när larmet går, det gör dom!
Så 5 km räcker inte för den som vill ha lugn och rå.

Boxgrannen bör få fri tillgång till öronproppar, då åsnor annars orsakar tinitus :crazy: . Åsnor blir gamla, "vår" är närmare 20år nu.

Åsnor blir som hästar ungefär kanske till och med lite äldre. Men så där mellan 20 och 30 är väl ganska normalt beroende på hur åsnan har haft det under sitt liv.
Mina är fem år nu i höst och dom kom till mig mer eller mindre av misstag.
Det var så att jag hade bara fått ett föl det här året det rör sig om och det var ett hingstföl. Så han kunde inte gå med stona hur länge som helst och jag hade inget annat sällskap som passade honom. Så vi började leta efter en kompis av något slag till honom. Hittade en annons om åsnehingstar som var till salu. Bestämmde oss för att åka och titta, för åsnor kan ju vara i lite olika storlekar och det framgick inte av annonsen hur stora de här var. Men efter som mitt föl var stort och skulle bli större så var det ju ett krav från mina sida att det rörde sig om större åsnor. Nåja vi kom dit och hittade två ettåriga dvärgåsnehingstar, nä det var inget för oss. Men vi stannade och tittade lite närmre på dem ändå när vi ändå var där. Då gjorde jag ett par hemska upptäckter. Det var i slutet på augusti och den ene hade fortfarande vinterpälsen kvar under magen. Hovarna var långa på bägge och hagen de hade att gå i var en minimal grushage. När vi frågade vad de åt så pekade ägaren på en halmstack och sa "om får sånt här hö och när dom är inne på vintern får dom en skopa säd att dela på". Det lät ju inte så illa med säden förrän jag upptäckte att han hade fyra åsnor och tre shettisar till som delade på skopan. Jag kunde ju inte bara lämna dom här, så jag skickade fram min man som älskar att pruta och lyckades få ner priset så vi fick två för samma pris som en. Så då var vi åsneägare och hade väl tänkt att sälja dom igen men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Så dom är kvar här ännu. Men vad jag kan säga är att om någon kallar en för åsna så ta det som en komplimang. För jag har aldrig haft några andra sorters djur som har varit så inteligenta som mina åsnor. Envisa javisst men absolut inte dumma.

Jag har någon gång hört att det är vanligt med lungmask hos åsnor, har ingen aning om det stämmer, men någon annan kanske vet...

Det är på importerade åsnor som det finns risk för lungmask och man ska därför hålla dom åtskillda från t ex hästar och andra åsnor.
Men om det gäller "svenska" åsnor så är risken inte större än vad den är för svenska hästar.

Ok det kan ju vara bra att veta om man vill skaffa en liten åsna någon gång, såg ett litet skäckföl till salu för något/några år sedan och blev lite sugen men var tveksam pga lungmask... Han var så himla söt :love:

Om det funkar att skrämma bort svärmor med en skriande åsna måste du informera om det för då ska jag också skaffa mig en eller två :devil: :rofl: :rofl:

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: ameo
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Lucifer
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 890
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar