Sv: Åsnor!

Fraggel_Tess skrev:
Inte är dom så illa. De åsnor jag har träffat på har varit mkt trevliga och inte så väldigt högljudda.

:rofl:
Jag jobbade på djurpark en gång i tiden och där hade vi åsnor...dom var väldigt trevliga men på morronfodringen var det bråttom med att ge åsnorna FÖRST :D :D för annars blev det ett jäkla väsen istallet....

Det är nog ungefär som om min Ebba-Gris inte skulle få sin mat först = halva stallet vibrerar och det skriks från grisboxen.

Åsnor skall ha pass, dessa görs av Svenska Åsneföreningen.
Åsnor kan bli ca 30 år.
Varje sommar i agusti är det utställning för åsnor.
Där tävlar man mot varandra i lydnad (agility). hoppning,terrängkörning, dressyrkörning och galopplöp.
Det finns ett fall av lungmask i sverige och det var på 50 talet.
Men givetvis ska man se upp med åsnor som importeras.
Så att dom avmaskat och skött åsnan ordenligt.

Här är min älskling!! Jacob! Ursnäll som vi både rider och kör. Smart och tystlåten av sig.
8350876.jpg

Så söt! :love:
Vad sa era hästar när de hörde Åsneskri första gången? Blev dom rädda? Är hästarna snälla mot åsnorna?

Masse, har du inga bilder på dina? Hur stora är dom?

Så söt! :love:
Vad sa era hästar när de hörde Åsneskri första gången? Blev dom rädda? Är hästarna snälla mot åsnorna?

Masse, har du inga bilder på dina? Hur stora är dom?

De blev mest nyfikna. Han går bra med de andra och ljuv kärlek har uppstått just mellan min shire och jacob konstigt nog. En åsna skriar inte oftare än en häst och en del hästar gnäggar mycket och en del lite. Jacob skriar kanske 3-5 ggr per dag. Alla tjuter av skratt som hör honom och jag skulle inte ha något mot att han skriade mer!!:love:

Han har blivit allas mascot och är mycket omtyckt!!

Barnen både rider och kör honom.

Alla häst ID kontrollanter får ID kontrollera åsnor.
Nelly är världens goaste och skriker bara när hon vill ha min uppmärksamhet. Hon älskar att gå framför vagnen och är inte det minsta envis.
Shettisen har inte reagerat alls på hennes skrik.
Så har de dessutom en mycket stor fördel mot hästar - de är mycket lugnare och lättlärda så inkörning går otroligt fort. Fyra tillfällen på Nelly så var hon inkörd ;) . Annat det än spattiga halvblod där man kan hålla på i evigheter...

lizett: var hittar man mer info om utställningen???

HÖGLJUDDA!! :crazy: Det är INTE kul om dom får för sig att "göra sig hörd" i stallet. Börjar relativt lågt och slutar med ett genomskärande vrål :p

Har inte haft någon själv men stallägaren har en jättefin liten tös, lite envis att rida på men hon älskar att bli körd. Om dom måste ha pass vet jag inte, antar det?

Det är lag på att dom ska vara registrerade och ha pass :D

Boxgrannen bör få fri tillgång till öronproppar, då åsnor annars orsakar tinitus :crazy: . Åsnor blir gamla, "vår" är närmare 20år nu.

åsnaor i svergie blir normalt 25 30 år. Men afrikanska vild åsnor blir normalt 40 50 år

Att åsnor i sverige inte blir så gamla beror på att dom får för mkt mat! Dom ska INTE ha lika mkt mat som en häst åsnor har något längre tarmar och behöver mat kanske morgon och kväll. Afrikanska vildåsnor lever i ÖKNEN och äter små torkade grästuvor och faktiskt lite SAND då och då. Dom behöver heller inte dricka så mycket.

P.S många åsnor dör av fång har jag hört och dom får lätt lunginflammation och åsnor är även känsliga mot fukt

Kan någon svara på varför åsnorna blir av med vinterpälsen efter de härliga sommarmånaderna istället för att tappa den tjocka pälsen samtidigt som hästarna, är de lite efter eller nåt?:p

Kan någon svara på varför åsnorna blir av med vinterpälsen efter de härliga sommarmånaderna istället för att tappa den tjocka pälsen samtidigt som hästarna, är de lite efter eller nåt?:p

Det har jag också funderat på.. Beor det kanske på att de är frusna av sig???
I vart fall så ska mina älsklingar klippas i vår för det blir alldeles för mycket blöt päls efter vi har kört annars.
Bilder på två av mina åsnor finns här: www.goskottafarm.dinstudio.se

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: ameo
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Lucifer
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 890
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar