Åsne utställning i helgen

G

Goat lover

Hade med två av mina åsnor på helgens utställning i Johannishus.
Hingsten blev bästa hingst och stoet plockade BIS titeln :banana: och tredjeplaceringen i lydnadsklassen :banana:
Det är vad man kan kalla Jackpott. Var dessutom vår första åsneutställning

Sv: Åsne utställning i helgen

Det står bara fullstam, så jag vill ju då veta vilken stam han har.

Det står bara fullstam, så jag vill ju då veta vilken stam han har.

Självklart ska du få det. Hade bara inte papprena närvarande när jag jobbade med hemsidan i natt. Uppgifterna kommer på hemsidan i kväll men skriver ut stammen här också så har du den :-D

Far: Caesar A-166
farfar: Cyrano A-60
Farmor: Princess of Immundbo B-174
Farfarsfar: Caesar A-21
farfars mor: Cleopatra B-8
Farmors far: Prins Carino A-78
Farmors mor: Petra B-136

Mor Felicia B-146
Morfar: Don Pedro A-42
Mormor: Fiona B-30
Morfars far: Boman A-73
Morfars mor: Matilda
mormors far: Tramp A-8
Mormors mor: Filippa B-11

:bow:
Tack så mycket!
Ville som om den var släkt med mina två. Deras pappa lär avelsmässigt ha turnerat runt hela Sveige. Men det verkar som om din är helt utan.

:bow:
Tack så mycket!
Ville som om den var släkt med mina två. Deras pappa lär avelsmässigt ha turnerat runt hela Sveige. Men det verkar som om din är helt utan.

Ok, vad heter dina??? föräldrar??

Det låter jättespännande!
Hur bedöms dom, på samma vis som hästar i skritt och trav, eller hur gör du när du visar? Är det mer utställnigar i år?

Mina är två halvbröder vars pappa den vite Knut A-205 tydligen har verkat i avel runt hela södra Sverige. Året runt!!! Så bägge mina är födda på hösten. en i september och en i oktober. Tycker det tyder väldigt oseriös avel.
Kul att se att det finns ordentliga och seriösa åsneägare också.

Jag hittade dessa killar för sex år sedan, strax innan de blev ett år, väldigt vanskötta och kunde inte låta dem gå kvar där. Så de har funnit hos mig sedan dess.

Mina åsnor är då:
Snobben A-229 e. Knut A-205 u. Sabina B-222
Batman A-230 e. Knut A-205 u. Donkey B-224

Det låter jättespännande!
Hur bedöms dom, på samma vis som hästar i skritt och trav, eller hur gör du när du visar? Är det mer utställnigar i år?

Ja de bedöms på samma vis som hästar.
Tyvärr finns det bara en tävling per år. Det är för få folk som håller på med åsnor så det finns varken folk till fler tävlingar eller pengar till det. Nästa höst så hålls tävlingarna i Södertälje

Mina är två halvbröder vars pappa den vite Knut A-205 tydligen har verkat i avel runt hela södra Sverige. Året runt!!! Så bägge mina är födda på hösten. en i september och en i oktober. Tycker det tyder väldigt oseriös avel.
Kul att se att det finns ordentliga och seriösa åsneägare också.

Jag hittade dessa killar för sex år sedan, strax innan de blev ett år, väldigt vanskötta och kunde inte låta dem gå kvar där. Så de har funnit hos mig sedan dess.

Mina åsnor är då:
Snobben A-229 e. Knut A-205 u. Sabina B-222
Batman A-230 e. Knut A-205 u. Donkey B-224

Ok, nä jag förstår faktiskt inte hur en del uppfödare tänker. Men vad jag fått höra från erfarna uppfödare så tänker inte de flesta som tar ett åsneföl. Utan de bara åker till närmsta hingst utan någon som helst eftertanke.
Kollade av ren nyfikenhet i åsneregistret och det verkar vara ganska vanligt med sent födda föl. Tamsin är född i oktober. Visste du förresten att dina två åsnor har två helsyskon???

Att dom skulle ha syskon det förstod jag efter som hingsten gick på lösdrift med stona när den var hemma. Men jag hade ingen aning om hur många.
Om man säger som så. så var det väl inte världen bästa djurhållning. Hela gården inklusive själva husen var mindre än min trädgård. Då skulle det föreställa att vara bete till djuren som räckte hela sommaren där också. Vilket ju inte behöver förklaras att det inte gjorde. Förutom åsnorna så var där även ett par shettisar. Höstacken som uppfödaren pekade ut och sa att de skulle ha till vintern var inte hö utan halm. Det var då jag blev åsneägare.

Jag köpte ju dessa herrar redan 2001 men som synes blev han inte färdig att skicka in papperna för registering förrän 2004 heller.

Det känns så skönt att höra att finns folk som verkligen bryr sig om sina åsnor istället för som det var där.

Han har lämnat sexton avkommor varav två är helsyskon med dina.
Tråkigt när de inte sköter sina djur. Och vilken tur för dig som trillade över dessa underbara varelser :-D

Ja klokare och för den delen envisare djur får man leta efter.
Har ju insett att bli kallad för åsna är en ren komplimang. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 700
Senast: Enya
·
Småbarn Mitt barns pappa har sedan början av december ett jobb där han bara får jobba helger. (Natten till lördag samt dag söndag.) Därför...
2
Svar
27
· Visningar
4 499
Senast: jerseyko
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 208
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 140
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar