Åskskydd på vanlig villa?

Aroma

Trådstartare
Hur vanligt är det egentligen att ha åskskydd på vanliga villor? Har alla det, eller nästan inga? Har ni åskskydd på era hus? Och vad består skyddet av i så fall av? Jag känner att jag har ingen koll på det alls, vad man bör ha etc? Om det gäller t.ex. hus byggda på 90-talet, kan man räkna med att det finns någon typ av åskskydd på dessa?

Sv: Åskskydd på vanlig villa?

Jag har egentligen bara råkat på EN villa som har haft ordentligt med åskskydd, och det är huset som mamma och styvfar köpte i Skåne för 4-5 år sen.

Det har baske mig åskledare och vajrar överallt. Det finns ett par "stålpiggar" på varje nock, till och med två på garaget som är betydligt lägre än huset. Måste ha bott nån väldigt åskrädd person där. Det är nämligen gott om höga träd, andra hus, kullar och dylikt runtomkring, och åskan har gått ordentligt flera gånger utan att det ens varit nära att slå ner just där.

Jag vet inte hur gammalt huset är, men jag skulle gissa på 50-60-tal i alla fall. Åskledarna är ju däremot inte fullt så gamla.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
351
Senast: cili
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 420
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 990
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar