Åskrädd hund över en dag

Humelibumlan

Trådstartare
Min ena hund (6år) har pga. av en incident där blixten slog ner i stallet och vi alla skrek till högt, blivit åskrädd över en dag... han har aldrig brytt sig om åska tidigare och min äldre hund är fortfarande totalt berörd.. Varken jag eller sambon är heller rädda :smirk:

Kan detta "botas" på ett snabbt och enkelt sätt? :angel:
Jag uppskattar inte en darrande o pipande hund på 30 kg på magen 6 på morgonen när det råkar åska :devil:

Hunden är ofta ganska osäker och kan från en dag till en annan vara rädd för olika saker, något som kan komma oförklarigt och plötslig och svårt att jobba bort... men kan på en dag vara "botat" av sig självt... Ganska snurrig hund, som inte har "alla hemma" oftast :smirk:

Sv: Åskrädd hund över en dag

Min gamla tik hade en dag tuggat/slitit sönder en hel hall när vi öppnade dörren - hon har aldrig i hela sitt liv tuggat på något förut. Anledning - åskan hade slagit ner i en elledning och troligtvis hade en klotblixt kommit ur proppskåpet över henne.

Hon var sen extremt rädd för "knäppande" elljud - modell termostater - i något år - men inte åska. Vi ignorerade hennes rädsla då hon kom krypande och tittade inte på henne. Bara lät henne vara. Om vi skulle ha på bastu (aggregatet knäppte på och av mycket högt)så fick hon vara någonstans där hon slapp höra.

Efter några år slutade hon att reagera alls.

Senast ändrad:

Min fd.hund (numera död) gick igenom BOK-provet utan att ens höjja på örat..samt div skottprov..Många år senare brydde hon sig nada om skott/åska eller annat..Till en dag när Brukshundsklubben skulle göra en parad på handikapp WM..Där sköts smällare nästan framför nosen...mycket färger var det också. Hunden blev livrädd (min skottsäkra hund )..jag antar pga av allt som fllachade förbim i samband med med smällar) , Sen den dagen blev hon mer och mer skraj för smällare..Åska eller annat...samma sak. Jag fick aldrig ur henne hennes skotträdsla...Hon blev 11 år och blev mer och mer rädd för smällar...

Kan vara jobbigt...

Har två åskrädda hundar(greyhounds).Den ena av dem råkade vara ute när blixten slog ner i backen och blev efter det livrädd för allt som har med åska att göra...redan när det börjat regna så ligger de bägge och skakar.Den andre började bli rädd då hon upptäckte hur den förste hunden reagerade på detta ljudet.

Tyvärr bor vi på ett väldigt utsatt ställe...när åskan kommer så är det så du kan känna vibrationer i golvet och rutorna vibrerar.

Det enda vi gör är att dra ner rullgardinerna och använder batteridriven radio tills allt lugnar ner sej igen.Men det är väldigt jobbigt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en 6 årig boxer som har kronisk tarmsjukdom. Hon har haft magbesvär sen hon var 6 månader gammal. Med rätt foder, medicin tycker...
Svar
3
· Visningar
929
Senast: Kilauea
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 280
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar