Åskoväder

Det beror på var vi är.
Hemma i hagen, görs inget speciellt.
Vid ridtur försöker vi ta oss hem så fort som möjligt.

Igår kollade jag till dem mitt under ovädret eftersom de två aldrig förut varit ensamma tillsammans under åska.
Var inga problem alls, jag var nog den som ryckte till mest när det dånade som värst :)

Annars brukar jag inte göra något utan låta dem vara.

Tar in om jag hinner.
Går de på öppna ställen är risken stor som med fotbollsplaner, golfbanor etc..
Jag har blivit rädd sedan jag som ung satt o red på en ridbana samtidigt som en häst i en hage träffades 1 km därifrån.
50 m därifrån var det ett berg med en kraftledning, men den träffade hästen så allt jag hade lärt mig om blixten omkullkastades.

Inget men mina hästar har ligghall året runt och de befinner sig oftast i ligghallen när det åskar. Däremot drar jag ur sladden till elaggregaten om det pratas om åskoväder eller om det tornar upp sig otäcka moln. För en morgon för några år sedan hade det antagligen slagit ner i staketet, elaggregatet var kaputt, ett par lampor hade gått och jordfelsbrytaren löst ut. Detta skedde i oktober O_o och jag hade sovit som en stock men grannen berättade det varit ett rejält dundrande under natten.

tar in hästarna och gömmer mig själv under sängen...

har hästarna hemma och det är platta öppna hagar utan skydd, så det känns säkrare att ha in dem i stallet.

Inget.
Mina häckar i lösdriften om det är för dåligt väder (eller för varmt) och vi är omgivna av skog och en högspänningsledning på ena sidan av gårdsgränsen. Stallet är högre än ligghallen och är placerat mer "öppet" så det känns som ett sämre alternativ. Dessutom är jag ju inte alltid hemma när det är dåligt väder.

Vid åska- ingenting. Åska i sig är ju inte farligt, låter bara illa. Verkar det som att det kommer bli riktigt dåligt väder (spöregn och blixtrar) och jag är i stallet tar jag in, annars får han va ute.

Inget, men jag undviker att rida i åska. Är grymt åskrädd själv.

Våra går på lösdrift och kan gå in i ligghallen om de vill

De får nog gå ute vid åska. Brukar titta till dem lite extra att de inte får panik eller likanande.
Hade för några år sedan ett riktigt åskoväder här. Jag var skit rädd, ovädret var mitt i natten. Va ut till hästarna. De stod bredvid en telefonstolpe verka någolunda lugna, lite spring men inge hysteri.

Inget. Hagen ligger lägst i byn så risken är mycket större blixten går ner i stallet som dessutom har plåttak. Å andra sidan finns det högre belägna byggnader inkl elstolpar så risken för stallet är nog liten med. (Har byn stått pall för åska i hundratals år så).

Däremot äter åskan modem och elektronik :S

Tar in om jag är hemma, ångrar att jag inte är hemma om jag är någon annan stans.

De ställer sig mitt i hagen som ligger väldigt öppet och när man försöker få tag i dem blir man lättad varje smäll som man slapp få i huvudet...

Bor nära Equilina och känner inte alls att det är ett alternativt att lämna ute.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ett plötsligt oväder med kraftig åska och blixtnedslag skapade kaos på flera platser i Stockholmstrakten under torsdagen. På Lidingö...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Gunnar
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur