Åskan går...

finapina

Trådstartare
När det blir rejält åskväder och det blixtrar. Hur beter sig era hästar? Dels dom som står på box och på lösdrift? Vad är bättre, ta in dom om det utlovas åska eller ha dom ute?Vad gör ni som hästägare om det plötsligt brakar loss mitt i natten? Åker o kollar? Tanken slog mig när jag själv vaknade förra veckan av värsta åskan o blixten kl 24.Tänkte direkt på alla skogens djur o hästar på bete!
 
Sv: Åskan går...

Våra hästar bryr sig inte, de är vana. De ställer sig med rumpan mot regnet om det regnar och sen står de där. Kan väl rycka till om det kommer en plötslig knall riktigt nära och högt, men annars inte. Vi låter hästarna gå ute trots åska. Ser ingen vits med att ta in dem bara för att det åskar, de är inte säkrare i stallet än i hagen.
 
Sv: Åskan går...

Jag bor 13 km från stallet så jag har inte uppsikt över hästen 24/7. Däremot har jag aldrig märkt något på henne då jag varit där och det åskat. De står dessutom inne på natten och vi har inte haft nåt riktigt oväder dagtid i år. Har inte märkt nån större oreda i boxen heller dagen efter ett oväder.

Däremot om jag vet att det vankas åska så ställer jag henne i en hage närmare stallet, för att det där finns träd och byggnader runt hagen. Ställer jag henne i beteshagen står hon mitt ute på en åker och jag inbillar mig att det är ett sämre läge där om det skulle vara rejäl otur. Men det är bara om jag kan välja som sagt, i annat fall får man väl hoppas att oturen inte ska vara framme just när hon går där ute...
 
Sv: Åskan går...

Jag har de senaste åren bott så jag haft hästarna utanför huset.

De bryr sig inte ett dugg hur mycket det än smäller, de bara äter/sover osv.
Om det brakar loss ordentligt kan jag inte hålla mig från att kolla ut genom fönstret, bara för att se så dom har det bra. :o
 
Sv: Åskan går...

Min ena är väldigt rädd för åska och särskilt blixten, den andra bryr sig inte så mkt.

Jag tar ALLTID in hästarna vid minsta åskväder, känner till för många fall där hästar dött pga blixtnedslag och kan inte fatta hur folk vågar ha hästarna ute. :crazy: Jag springer heller in och ut med hästarna en gång för mkt än att risikera något.

Jag är dessutom alltid i stallet vid kraftigt åskväder, även på natten. Mest för att min ponny är så rädd, men också pga ev blixtnedslag/brandrisk.
 
Senast ändrad:
Sv: Åskan går...

Min egen häst är förvånansvärt trygg när det åskar har jag fått erfara. Jag har två gånger varit ute och ridit, överraskats av åskväder och varit nära att bli träffad av blixten båda gångerna. Han har vid dessa tillfällen varit betydligt lugnare än mig. :p
Vi tar alltid in våra hästar när det åskar, just för att vi fått höra alldeles för många historier om hästar som blivit träffade av blixten och dött. Det känns inte värt att riskera.
 
Sv: Åskan går...

Jag tar ALLTID in hästarna vid minsta åskväder, känner till för många fall där hästar dött pga blixtnedslag och kan inte fatta hur folk vågar ha hästarna ute. :crazy: Jag springer heller in och ut med hästarna en gång för mkt än att risikera något.

Men då jobbar/pluggar du inte antar jag?

Jag kan omöjligt dra från jobbet då det börjar mullra. Jobbar dessutom nästan 4 mil från stallet, så även om det åskar på jobbet är det inte säkert det gör det vid stallet. Skulle hursom omöjligt hinna springa in med 10 hästar från betet till stallet om det nu var så. Samma om jag vaknar på natten av att det dundrar. Har knappt 2 km till stallet hemifrån, men nä, är åskan över så varken vill jag springa/hinner jag ta in. Har aldrig märkt att våra bryr sig. Dom går ute även om det åskar.
Tycker det är obehagligt, men om man tar in alla - och blixten slår ner i stallet..:crazy:
 
Sv: Åskan går...

Jag gör lite olika faktiskt, känns som att det finns risker hur man än gör. Oftast får de gå kvar ute. Är jag på jobbet kan jag inte bara åka hem för att ta in hästar och jag går heller inte upp mitt i natten så fort det åskar. Någon gång har jag tagit in när det verkar som att ett riktigt åskväder är på gång, men har det redan brakat loss ordentligt känns det lugnare att låta dem gå kvar i hagen. De verkar inte bry sig nämnvärt om åskan heller så numera är det sällan jag tar in.
 
Sv: Åskan går...

Jag tycker det är värre med stormar än med åska. Vid storm tar jag alltid in, har åkt till stallet mitt i natten och släpat in hästar flera gånger (lösdrift). Vid åska kan jag visst känna oro, men hästarna är lugna och jag har inte för vana att ta in dem.
 
Sv: Åskan går...

Mina gör som de alltid gör vid oväder, häckar i lösdriften. De kommer i full galopp och störtar in:)
 
Sv: Åskan går...

Jag tycker det är värre med stormar än med åska. Vid storm tar jag alltid in, har åkt till stallet mitt i natten och släpat in hästar flera gånger (lösdrift). Vid åska kan jag visst känna oro, men hästarna är lugna och jag har inte för vana att ta in dem.

Så gör jag/vi också.
 
Sv: Åskan går...

Tar alltid in. Rädd för åska själv och tycker det är obehagligt att dom är ute. När det gäller människor så är ju åxå rådet att man ska hålla sig inomhus om möjligt, och absolut inte vistas på öppna fält eller under höga träd. Det borde vara samma med hästar...
 
Sv: Åskan går...

Jag tar inte in hästarna vid åska, men dom har en lösdrift som dom kan gå in i, men oftast är dom hellre ute. Vårt stall är inte potentialjordat, så jag ser helst att hästarna är ute när det åskar. Sen måste det ju vara större risk att blixten slår ner i en byggnad än i en häst. Om hästarna var instängda i stallet på natten och det åskade, så skulle jag nog inte kunna sova av rädsla för att blixten slår ner i stallet och det brinner upp.
 
Sv: Åskan går...

Vår har vindskydd samt skog att ta till vid ruskväder. Åska och blixtar gör inte så vi tar in dem, om de inte blir stirriga. Men det har alltid gått bra hittills!
 
Sv: Åskan går...

Mina bryr sig inte nämnvärt för åska dock ligger dom inte ute under åsknätter men gör det i boxen, så lite tryggare i boxen än i hagen.

Jag tar in dom om jag är hemma men är ingen hemma så är dom ute.

Kram
 
Sv: Åskan går...

Våra hästar går på lösdrift på gården och de bryr inte ett dugg. Och jag tar inte in dom pga åska/dåligt väder.
 
Sv: Åskan går...

Förr har jag aldrig brytt mig om att ta in hästarna vid åska, de är inte stressade eller rädda. Nu för tiden har jag ändrat mig efter att blixten slog ner så nära min ena häst att hennes päls luktade svagt bränd :crazy: Hon undkom med en hårsmån när min ena kompis var i stallet för att ta in hästarna och blixten slog ner för ett par år sen. Väldigt obehagligt! Efter det kommer hästarna alltid in vid åska, även om matte vaknar mitt i natten.
 
Sv: Åskan går...

Jag tar inte in, är mer rädd att stallet ska börja brinna.....:eek:

Dom bryr sig heller inte när dom går ute
 
Sv: Åskan går...

Våra hästar bryr sig inte, de är vana. De ställer sig med rumpan mot regnet om det regnar och sen står de där. Kan väl rycka till om det kommer en plötslig knall riktigt nära och högt, men annars inte. Vi låter hästarna gå ute trots åska. Ser ingen vits med att ta in dem bara för att det åskar, de är inte säkrare i stallet än i hagen.

Ungefär så är våra hästar också. Ser hellre att de dör i ett blixtnedslag ( vilket går fort) än brinner inne.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 922
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 383
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 077
Senast: Lisa2014
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp