Åsikter på stam till alla kunniga på detta forum

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LAPTOP
  • Startdatum Startdatum
L

LAPTOP

hej
jag var inne o läste på ngn tråd här o det är många som är väldigt duktiga på härstamningar.
Det hade varit kul att höra vad ni har för åsikter om denna stammen.
Rubignon-Illusion-Ingo
Hoppas få läsa många intressant åsikter.
:bow:

Sv: Åsikter på stam till alla kunniga på detta forum

En liten fråga först. Vad har du hästen till? Alltså, hoppar du eller rider dressyr?

Ingo 669 hade goda siffror både på exteriör, gång och hopp, men han var struppipare. Han togs ur aveln 1985, och jag har för mig att det beror på struppipningen. Ingo tävlades av Peter Eriksson, men jag vet inte hur högt upp i klasserna han kom. Har för mig att han exporterades.

Illusion vet jag blev väldigt uppmärksammad under sina första år i aveln, men fram till 1990 hade han lämnat avkommor i msv B hopp och dressyr som högst, trots att han t o m 1990 betäckt över 600 ston.

Rubignon är den ende hingst i stammen som jag tycker är intressant, men Illusion och Ingo gör att det inte är en stam som intresserar mig.

dressyr är min förhoppning

Ok. Kan väl nästan bara säga som Görel. Vet hästar efter Illusion som är som höghus. Inte viktigt i denna tråd, bara en parentes. Tyvärr är det ingen stam som jag skulle titta på om jag letade häst.

Jag vet inte så mkt om dem men en av de absolut trevligaste och vackraste hästar jag någonsing haft hade stammen e. Phaeton-Illusion. Det är ju alltid något, dessutom träffade jag många släktingar till denna häst som kom från Illusion-grenen och de var även de vackra, trevliga hästar.
Pållan användes av mig till hoppning.

Blev inte Illusion sänkt till C för att han hade för dålig förärvning?Eller är det jag som är snurrig?Har inte katalogen framför mej...

I katalogen för 1991, året han togs ur avel, är han AB-premierad, men han kan ju myket väl ha blivit sänkt efter att katalogen gick i tryck, och det var väl anledningen till att han togs ur avel.

hade ett Illusion-sto inackorderat hos mig och stallet var helt upp och ner när hon bodde där. grinig till tusen, skarp i lynnet, otrevlig mot andra hästar. i hagen sparkade hon åt andra hästar utan att hota först vilket jag ser som ett gravt fel, och i stallet sparkade hon sönder boxen.
hon fick ett föl som tyvärr fick hennes temperament trots trevlig hingst (dardel)
jag var mycket glad den dagen de två flyttade...

Hej LAPTOP!
Jag var och tittade på din hästs stackars mamma för något år sedan när hon var till salu (vet ej om hon blev såld). Detta var en individ som var svårt skadad av tidigare misshandel. Hon var rädd , misstänksam och spänd,men verkade snäll. Då det var ett lätthanterligt ridbart avelssto jag var ute efter så gick hon fetbort. Var lite nyfiken på stammen plus hennes underbara färg (isabell). Hon var ganska tråkig modell och hade konvext huvud ganska ful (förruom färgen:-)
Min morfar har fött upp Ingo och han togs ur avel för att han såldes till Amerika, Peter red honom på bruksprovet men jag vet ej om han tävlade honom. Han var dock ingen lammunge precis, gillade inte karlar.
Hörde att din häst var gulsvart, mkt fräck färg.

Rubignon (Rubinstein-Donnerhall-Pik Solo), gjorde ett mkt tveksamt bruksprov med poäng som inte hade godkänt honom idag. Exteriörp: 88877=38 Gång:667 TD 7/6 Hopp: 98 TH 9/9.
Som du ser, trots en mkt gedigen tysk dressyrstam (fäderne+möderne) så blev Rubignon själv ingen klockren träff utan mot alla odds valde han att hoppa galant! :-).
Dock, generna har han och en bra förärvning är absolut inte omöjlig, men hur ser förärvningen ut egentligen? Jag har själv bara träffat en avkomma, snygg-trevlig-liten-medelmåttiga gångarter.
Rubignon själv är väl såld till USA(?) och skulle debutera GP i år?

Gällande de andra två så är det inget jag skulle vilja ha i dressyrstam, min åsikt.
Ingo, långt bak i hopp möjligen.

Det kan ju emellertid vara så att hästen med ovan nämnda stam är jättetrevlig på alla sätt, den kan ju vara en lyckoträff!

Senast ändrad av en moderator:

Om jag förstod saken rätt (enligt en tysk bekant) så var inte Rubignon godkänd i Tyskland...

Jag har dock sett ett par fina avkommor från honom, och stammen är som sagt var super.

De andra två har jag ingen aning om!

/C

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
21
· Visningar
4 068
Senast: ls2023
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 599
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka