Åsikter om denna stam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horsewhisper
  • Startdatum Startdatum
Sv: Åsikter om denna stam?

Warsteiner har ju mycket bra typ och har lämnat 20 dressyrdiplom och 3 hoppdiplom, är mest dressyrinriktad.
Trofé sänktes i år till C för att han inte tillfört aveln något.
Napoleon var av bra brukstyp och hade fina gångarter. Han är lite kontroversiell då somliga älskar hans blod lika mycket som andra avskyr det.
Så det är väl inte det allra bästa, men det beror ju också på vad man vill med hästen och hur den ser ut själv.

Åh vilken grym förödmjukelse för en gammal hingst som lämnat så många fina hästar i sina dagar och som på sin tid låg på 20-i-topp-listan. Jag kan inte fatta att avelsföreningen måste genera dessa gamla, fina hingstar på detta sätt när de ändå inte används i aveln längre, plus att det brännmärker deras döttrar i aveln. Vem vill ha en C-rangerad hingst som morfar på sin häst?
Att säga att Trofé inte tillfört något i svensk avel är att ha otroligt dåligt minne. :mad:

Mina svärföräldrar har fött upp några riktigt bra e: Trofé, dessa har haft samma mamma så det är kanske det det hänger på.

Clintan skrev:
Mina svärföräldrar har fött upp några riktigt bra e: Trofé, dessa har haft samma mamma så det är kanske det det hänger på.

Säkert har dina svärföräldrars ston att göra med avkommorna, men Trofè blev ju uttagen ur avel 2003. Visst bör det finnas en god anledning till detta med tanke på att var född -82?

Personligen så tillhör ju inte Trofé mina "favoriter", tycker att han är lite tråkig och att en del avkommor jag sett är lite tråkiga (inte mina svärföräldrars). Ang de andra hingstarna i tråden så tycker jag också att Warsteiner är tråkig, har dock sett en del trevliga avkommor efter honom och Napoleon gillar jag.
Däremot ska man inte stirra sig blind på stammen utan titta på individen.

Jag tycker Warsteiner är en bra hingst med bra blod. Sedan är det en nackdel att han inte visar upp sig på samma sätt som många av hans konkurrenter gör, man vet egentligen inte vad han går för (inte jag i alla fall). Varför vet jag inte. Han hade väl en skada under bruks (kanske fortfarande gör sig påmind??) där han fick gå med dränage insytt i benet, fick trots detta en 8:a. Snygg sida har han också!
Trofé har jag inga erfernheter av faktiskt, såg honom på hingststation en gång, han var väl inte min typ precis, men jag trodde han förärvde mycket rörelse, tydligen inte med tanke på sitt C. Men han väl bra blod??
Napoleon har jag delade känslor för. Jag fick ett sto e. Napoleon som tyvärr inte var helt samarbetsvillig, jag fick slita för allt jag skulle företa mig med denna tjej. Men hon var vacker, och hamnade hos en äldre herre som bara ville ha två hästar att smycka gården med, helt anspråkslöst och därför perfekt för henne.
Sedan har jag haft Napoleon blodet genom hans son Vivaldi, och den hästen var riktigt bra, både i huvud och exteriör samt GÅNG.....
Napoleon var en matador för rörelseförärvning - med rätt sto !!!!

Hälsningar Nina

Jo, glömde....
För en dressyrhäst passar säkert denna stammen, helt OK. Kollar man lite prislistor så finns ju ofta detta blodet med.
Om det är ett sto i avel, så skulle jag nog vara noggrann med att se prestation också - vilket i och för sig gäller de allra flesta ston i aveln tycker jag......

Detta kommer sannolikt att hända de flesta äldre hingstar allt eftersom nya stjärnor dyker upp och de slutar användas. De var bra "på sin tid" och därför tycker jag att det är så orättvist att C-rangera dem när de ändå är eller precis ska pensioneras. Bättre vore att titta på yngre hingstars förärvning och om den inte duger C-rangera dem innan de hinner göra allt för mycket "skada" i svensk avel. Vi borde t ex ha en nämnd, samma personer, som åker runt och tittar på nygodkända hingstars första årgång och sedan lämnar ett utlåtande om hur hingsten förärvt sig så att stoägarna får en sorts varudeklaration. Så gör de i Danmark.

Vilken stam tycker ni är bra och intressant?

Det är ju helt och hållet berorende på vad man ska göra med hästen. Ska hästen bara användas för "bruks" d v s ridning, körning eller liknade då är stammen nästan helt ointressant. Då är det själva individen och dess egenskaper som är avgörande.
Ska den däremot användas i avel har stammen betydelse och är det avgörande vad det är man vill med aveln. Ska avkomman användas till dressyr, hoppning eller vad?
Så för att säga vad man tycker är bra och intressant måste man veta vad hästen ska användas till.

Möjlig kapabel dressyrindivid.

Har själv en W avkomma och har kontakt med ytterligare fem ägare till W avkommor. Vi är alla nöjda med RIDBARHETEN, exteriör, temp, samarbetsvilja och gång (med undantag för någon svagare gångart)...vi verkar alla ha positiva hästar.
Kollar man avkommebed. så förärver sig W bra gällande ext och gång.

Trofé (Gasparis linje) är lite ur tiden men har gjorde ett bra bruksprov (gångarter) och lämnade bra/trevliga avkommor (brukade blanda ihop honom med Uttini som jag fö också gillar).

Jag är en av de som gillar Napoleon. Napoleon (precis som Iran-Chagall) brukar få kritik för att han lämnar lite nerv och lätt till stress...en del gillar säkert inte andra sidor heller. Jag har aldrig upplevt det som ett problem och här finns en hel del prestation. Napoleon har ju själv lämnat hyfsat "kända" hingstar som i sin tur lämnat "hyfsat" bra avkommor. Låter tex Bernstein, Vivaldi, Amiral, Nelson, Zephyr, Nactus, Gazpon bekant?

Har en väninna som för sex månader sedan köpte en val efter Warsteiner-Napoleon-Brabant(är ju också känd för temp) han har "nerven" MEN så vacker. Mkt bra ext (bra hals) med resning/utstrålning - enligt ägaren är ridbarheten total lycka.

Genom att bara se stammen du nämner så, varför inte?
Genom Warsteiner förenas det bästa svenska med det bästa tyska (WorldCup/Weltmeyer-RoumadourII/Gaspari/Flamingo), genom Trofé (Flamingo/Urbino/Gaspari och lite Cosmos xx som jag också tycker är ok) sedan Napoleon (Iran/Chagall/Utrillo) - inte helt fel!

Senast ändrad av en moderator:

"Vem vill ha en C-rangerad hingst som morfar på sin häst?"

De som är pålästa bryr sig antagligen inte.

De som inte har särskilt stor koll (majoritet) kommer alltid titta efter endast fadershingst som tex Cortez, Robin Z, Landlord och andra hårt marknadsförda hingstar med avkommor representerade i toppen. Att sedan samtliga hingstar har svagheter och kräver sin maka för att det skall bli bra - är ju inte så intressant :-)!

"Vi borde t ex ha en nämnd, samma personer, som åker runt och tittar på nygodkända hingstars första årgång och sedan lämnar ett utlåtande om hur hingsten förärvt sig så att stoägarna får en sorts varudeklaration. Så gör de i Danmark".

Synd bara att vi är så efter i detta land.

"Trofé har jag inga erfernheter av faktiskt, såg honom på hingststation en gång, han var väl inte min typ precis, men jag trodde han förärvde mycket rörelse, tydligen inte med tanke på sitt C. Men han väl bra blod??"

Visst har han bra blod! Det finns medelmåttor (ston/hingstar) med kanonstam som själva blev undantaget men som nedärver Bra! Likväl finns det stjärnor (med kanonstam eller bara rena lyckoträffar med mindre glamorös stam) som inte nedärver något imponerande.

Oops, såg att jag glömde...hingsten med stora bokstäver.

"Genom Warsteiner förenas det bästa svenska med det bästa tyska (Weltmeyer/World Cup-RomadourII/Flamingo/Gaspari/URBINO)"

PS Romadour II är ju också en gammal herre ur tiden, för den som inte vet - fader till dressyrfenomenet Rembrandt samt till Rosenkavalier som i sin tur är fader till bl.a. Rubinstein.
Rubinstein är en av "Tre" hingstar som man benämner som Tysklands pelare i dressyraveln (Rubinstein, Donnerhall, Weltmeyer).

Så i Warsteiner, blandas onekligen Bra prestationslinjer från både Sverige och Tyskland.

Trofé är e Indus och tillhör alltså Cosmos xx:s linje, inte Gasparis. Han har Gaspari till mormorsmorfar.

Självklart du har rätt - jag förivrade mig, G fanns på mödernet - fädernet kan ju vara intressant också...Cosmos fick jag med längre ned men borde givetvis skrivit rätt hingstlinje i början.
Du hittade inga andra fel ;-)....

Hade jag hittat några andra fel hade jag skrivit det ;)

Vill också instämma i det du skrev om att de som är insatta i stammar inte tvekar att köpa ett bra avelssto bara för att hennes pappa blivit sänkt till C.

UPPFÖDARNA (som förhoppningsvis är liite insatta) kan säkert köpa en häst med C-rangerad morfar. Men RYTTARNA är jag mycket tveksam till om de vill ha det när det letar häst och får klart för sig hur det ligger till med exempelvis Trofé. Marknaden för hästar med C-rangerade hingstar i härstamningen torde bli om inte stendöd så väldigt, väldigt kall...och detta helt utan att det - i alla fall i flera fall - finns fog för det - tycker jag.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka