Åsikter om denna stam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horsewhisper
  • Startdatum Startdatum
Sv: Åsikter om denna stam?

Jag tror inte att ryttarna bryr sig om hästen har en C-premierad far eller morfar. Många ryttare, och uppfödare, ratar hästar med vissa hingstar i stammen men det beror inte på deras värdebokstav utan på deras avkommors ridbarhet.

Självklart förtjänar en del av de hingstar som sänkts till C de senaste året den sänkningen, men inte alla. Man får ju aldrig glömma bort stona och att vissa hingstar kanske tillförts sämre ston, och avkommestatistiken därmed är missvisande.

Själv tror jag inte majoriteten av ryttare/hästköpare håller koll på hingstars eller stons värdebokstav.
Inte ens de med elit.

Det är en uppfattning jag iofs grundat på de människor jag träffat och deras totala "nollkollintresse" gällande förärvning och hingstar.

Napoleon vet jag att många inte gillar. Har själv en efter honom, positiv, snäll. Han är f.d. polishäst och väldigt nyfiken och orädd. Polisen har och har haft flera hästar efter Napoleon.

Trofé kanske inte lämnat stjärnor men snälla och trevliga hästar.

Vad tycker du om holländarnas system?
Där man synar avkommorna med jämna mellanrum, för att hingstarna skall få vara kvar i aveln.
Är det en för stor apparat att få till i sverige kanske?
Och så till den gamla frågan....
Vem/vilka skulle i så fall bestämma över detta.
Är det därför man avstår?
mvh

Även jag ägare till stoföl -04 Warsteiner-Trofé-Indus-Urbino.
På fölmönstringen Bollerup 29/8 var det väldigt många föl med Trofé bakom i både första och andra led. Jag tycker att han var en härlig liten hingst! En av mina fabvoriter.
Mvh Eva

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka