S
shampiz
Medryttaren till mitt ena russ har vid ett tillfälle åkt och tränat i ett ridhus för tränare, ( i vanliga fall har vi endast utomhusridbana), och det är tänkt att hon eventuellt ska träna en eller två gånger i månaden som då kanske blir i ridhus. Tränaren hade sagt till henne att vi borde klippa ponnyn. Han får ju ganska tjock päls på vintern.
Men jag vill inte klippa honom av dom anledningarna:
- att han går tillsammans med en häst som mer eller mindre äter täcken och ätit upp flera stycken redan. Och jag kan heller inte sätta honom tillsammans med nån av dom andra hästarna, för då får den andra hästen gå själv. Och jag kan inte flytta båda två, för min arab och gamlingen på 20 år behöver ha sina täcken och jag vill inte att dom heller ska få sina täcken uppätna.
- dels finner jag det inte motiverat att klippa honom för det är inte så ofta som han rids svettig, och dom få gånger han gör det så får han stå med svett täcke på sig inne tills han torkat, och det rör sig om max ett par gånger i månaden.
Visst vet jag att det är jobbigare för hästen att arbeta med tjock päls.
Och nu är det väl ändå försent att klippa den, det ska väl ske på hösten?
Jag vill höra era åsikter vad ni skulle ha gjort i detta fall.
Men jag vill inte klippa honom av dom anledningarna:
- att han går tillsammans med en häst som mer eller mindre äter täcken och ätit upp flera stycken redan. Och jag kan heller inte sätta honom tillsammans med nån av dom andra hästarna, för då får den andra hästen gå själv. Och jag kan inte flytta båda två, för min arab och gamlingen på 20 år behöver ha sina täcken och jag vill inte att dom heller ska få sina täcken uppätna.
- dels finner jag det inte motiverat att klippa honom för det är inte så ofta som han rids svettig, och dom få gånger han gör det så får han stå med svett täcke på sig inne tills han torkat, och det rör sig om max ett par gånger i månaden.
Visst vet jag att det är jobbigare för hästen att arbeta med tjock päls.
Och nu är det väl ändå försent att klippa den, det ska väl ske på hösten?
Jag vill höra era åsikter vad ni skulle ha gjort i detta fall.