Åsikter ang klippning önskas.

S

shampiz

Medryttaren till mitt ena russ har vid ett tillfälle åkt och tränat i ett ridhus för tränare, ( i vanliga fall har vi endast utomhusridbana), och det är tänkt att hon eventuellt ska träna en eller två gånger i månaden som då kanske blir i ridhus. Tränaren hade sagt till henne att vi borde klippa ponnyn. Han får ju ganska tjock päls på vintern.

Men jag vill inte klippa honom av dom anledningarna:
- att han går tillsammans med en häst som mer eller mindre äter täcken och ätit upp flera stycken redan. Och jag kan heller inte sätta honom tillsammans med nån av dom andra hästarna, för då får den andra hästen gå själv. Och jag kan inte flytta båda två, för min arab och gamlingen på 20 år behöver ha sina täcken och jag vill inte att dom heller ska få sina täcken uppätna.
- dels finner jag det inte motiverat att klippa honom för det är inte så ofta som han rids svettig, och dom få gånger han gör det så får han stå med svett täcke på sig inne tills han torkat, och det rör sig om max ett par gånger i månaden.

Visst vet jag att det är jobbigare för hästen att arbeta med tjock päls.
Och nu är det väl ändå försent att klippa den, det ska väl ske på hösten?

Jag vill höra era åsikter vad ni skulle ha gjort i detta fall.

Sv: Åsikter ang klippning önskas.

Så länge fällningen inte börjat tycker inte jag att det är någon fara att klippa. Kan du inte klippa en mkt liten halvklippning, dvs lite under halsen och bringan? Då klarar han sig nog utan täcke dagtid, om han står på stall nattetid.

håller med föregående talare..
Klipp lite under halsen och ner mellan frambenen, ev under magen oxå eftersom det inte är någon direkt vinter nu...

Men om det slår till och blir -10 grader vilket väl kan hända vid den här årstiden. Blir det inte risk att han fryser då? Hästarna går ute mellan 12-14 timmar på dagtid.

Tror inte ens de är någon fara....

Min pålle klipptes förra hösten, typ halva hästen kan man säga, hals, bog & bringa och han behövde inte täcke en enda gång, och förra året var de ju faktist kallt och massa snö.....han höll sig hela tiden varm...

Ok, han är en isläning, men endå, en klippt häst är ju en klippt häst!
Men annars kanske man i nödfall, om han verkar frysa slänga på honom ett täcka och låta han gå i en annan hage just för dagen bara för kylan brukar ju inte hålla i sig direkt........

Eller, låta han vara oklippt!! :angel:

Men om det slår till och blir -10 grader vilket väl kan hända vid den här årstiden. Blir det inte risk att han fryser då? Hästarna går ute mellan 12-14 timmar på dagtid.

ingen fara då de vitala delarna fortfarande har päls på sig (ryggen med alla känsliga delar under)

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka