Åsikter ang. hästens beteende önskas :)

Nomina

Trådstartare
Fick i Lördags (2 Oktober) hem en ny 3 årig fjording som ska bli lite av ett projekt för mig. Nu står jag som fodervärd fram tills nyår eftersom jag och ägaren båda tyckte att det var ett bra sätt att göra på för att veta att vi verkligen passar ihop, vid nyår så får jag då välja ifall jag vill köpa hästen eller lämna tillbaka, ev. ha honom på foder ett tag till om jag är osäker.

Mitt tangentbord strejkar

Denna hast ar valdigt ouppfostrad och respektlos.

1. Han bits, langsamt och med oronen framat. Han hugger liksom inte och ser helt glad ut nar han gor det.

Vad menar han nar han gor sa:confused:

Aterkommer med fler problem imogon nar mitt tangentbord fungerar ...

Sv: Åsikter ang. hästens beteende önskas :)

Det där med att han bits med öronen framåt, tror du inte det är som han tigger?
Han verkar ju inte vara arg? Bara naffsig men han bits istället?

Otrevligt är det iaf! Så var du än gör så handmata honom inte!!! Hoppas att det går över, fjordingar brukar ju vara kända för sitt goda lynne. Tror inte att det är något elakt i denna heller, men passa dej bara så att han inte biter dej rejält.
Lycka till! :bow:

jag skulle nog ignorera när det väl händer, eller vänligt men bestämt ta bort det han biter i. Jag skulle se till att ha ögon i nacken och undvika situationer där han kommer åt att bita mig.

Jag har en 1-åring som biter i allt han kommer åt så när jag har honom inne, innan jag tar in honom ser jag till att "Kotten-säkra" platsen där jag ska ha honom uppbunden. Vi har inga grimskaft från två sidor man binder upp hästen i mitt på gången, utan vi binder dom utanför boxen i gallret. Jag hänger undan täcken och grimmor som han annars skulle kunna få tag i, jag har inte min rykthink öppen i närheten osv...

I boxen finns enbart saker han FÅR bita på, dvs jag brukar ha en tuss hö åt honom, kanske någon gammal borste han kan stå och bita på och saltstenen gillar han att brottas med. Vattenhinken hänger på väggen för annars står han med fötterna i den och sparkar och mer än en gång har jag hittat en liten ponny i en helt dyngsur box :devil:

Jag har noll-tolerans när det kommer till om en häst biter eller sparkar mot mig "med flit". Det får dom inte göra! Men en unghäst som biter och utforskar försöker jag bara ge den andra möjligheter att bita på än på mig.

Senast ändrad:

* Svar till alla *

Det ni säger är precis det jag trott, han är nyfiken eller vill ha uppmärksamhet. Hittills har jag bara tagit bort det han bitit i eller vänligt men bestämt flyttat bort hans mule.

Han är verkligen inte arg när han gör det och så länge det inte blir farligt så kommer jag inte vara arg på honom heller, utan bara be honom att inte göra så. Han biter inte speciellt hårt, men det är ändå så att han biter och det är inte bara nafs. Har tidigare haft kontakt med många unghästar som gjort likadant när de varit nyfikna, men då har det mer varit nafs så länge det har handlat om människor, därför var jag lite nyfiken på vad ni tyckte om saken. :)

Han har som sagt lite dålig respekt för människor i övrigt också då det aldrig har ställts några krav på att han ska bete sig ordentligt, förmodligen därför han är lite mer hårdhänt än de andra unghästarna, så att säga.

De flesta andra problemen har faktiskt redan börjat ge sig, han tar hela miljöombytet och den väldigt annorlunda hanteringen oväntat bra. Han har tagit allting med ro och accepterat allting jag gjort med honom, jag tror att han kommer bli en underbar häst om han bara får lite tid :)

Din häst är tre år och han håller på att tappa tänder, då kan dom bli mer nafsiga och bitas.
Detta ska inte uteslutas utan har han blivit handmatad så ska detta genast slutas med och lägga godiset i krubban alt i hink istället :d

Jag har stött på unghästar som är nafsiga och detta har många gånger berott på att dom tappar sina tänder och inte för att man gett dom massa godsaker ;)

Precis som jag skrev så har jag också stött på många unghästar som är nafsiga, funderade mest eftersom att han faktiskt direkt biter ganska ordentligt vilket jag inte varit med om innan, därför frågar jag och vill veta om andras erfarenheter :)

Han har aldrig handmatats hos mig, men sen har han inte varit hos mig i ens en vecka ännu och det är mycket möjligt att han blivit handmatad innan, dock är det oftast inte handen han är "ute efter" utan det är oftast armen, vilket säger mig att det förmodligen inte har med handmatning att göra.

Han håller dock på att tappa tänder, vilket jag såg som den absolut rimligaste anledningen, men det skadar ju inte att fråga ;)

Har du uppmärksammat tandlossning så är det mkt möjligt att det är där problemet grundar sig :)

Unghästar brukar kunna vara lite naffsiga.. kanske inte så trevligt för oss, då det faktiskt kan göra ont!
Jag skulle först ha "puttat" bort hans huvud, och visa att jag inte vill bli naffsad på, eventuellt "hota" honom lite, med att göra mig "stor" och "viffta" bort honom. Svårt att förklara, men "hota" honom.. Naffsar han igen så skulle jag ta tag och bita honom i örat eller något.

Jag tycker att du ska sätta dig i hagen och studera hur hästarna gör emot varandra. Först brukar dem "hota" och "be" hästen akta sig, lyssnar hästen inte så blir dem hårdare och sparkar, eller biter.

Jag har suttit och studerat honom tillsammans med hans kompis i hagen många gånger :) Har även gjort så med tidigare hästar så jag vet hur de gör mot varandra, men jag tycker inte att det smakar så gott med hästhår :angel: Haha, nej skämt åsido, men tack så mycket för att du svarade :)

Hej!
Hade samma bekymmer med min 2,5 åring för något år sedan när han helt utan anledning högg efter mig i hagen..

Bet faktiskt tillbaka :devil: (dock INTE HÅRT så blodet spruta, men mest markerade med mina tänder att det inte var okej) efter det dvs nu 7 år senare har jag inte hört av nya ägaren att han bitit nån heller..

Men som sagt var inte kul att spotta hästhår i en vecka, men det var värt det..

Sånna peroider brukar försvinna lika fort som de kom så länge man bara är kosekvent att det inte är OK..

Lycka till med pålle Kram

Haha! :D
Kanske något att fundera på ändå.... Fungerar det inte lika bra att "bita med handen"? (typ nypas) :angel: Tanken på hästhår i munnen känns fortfarande inte så tilltalande, men kan det hjälpa så får jag väl offra mig :D

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har för 2 veckor sedan fått hem en 3 årig fjording som är tänkt att i framtiden fungera som en bra hobbyhäst, främst till...
Svar
6
· Visningar
1 170
Senast: Nomina
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar