Sv: Asfalt...

nej, skrittar däremot ganska långa stäckor för att komma till mjukare vägar, men hårt underlag är bra för hästens hovar har jag hört:smirk:

Jag har fått lära mig att det stärker hästens senor och leder att Trava lite nätt och försiktigt på asfalt.
Lite lugn jogging på asfalt är nog inte skadligt.
Man bör rida sin häst på varierande underlag. Dock ej för mjukt underlag.

Mjukt underlag är också bra, bara inte så ofta eller länge.

Nej, inte om jag inte absolut måste.
Det sitter liksom inpräntat i min hjärna sen 100 år tillbaks att man bara skrittar på asfalt.
Kan hända att saker och ting har ändrats, men för mig skulle det bara kännas fel.

Jag brukar undvika det, skrittar hellre. Travar dock på asfalt om det är nödvändigt (t.ex rida över en större väg).

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 957
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hemmet Tacksam för snabba svar innan jag tar fram eldkastaren (som jag tyvärr inte har).
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama