Sv: Asfalt...

Klart att jag travar på asfalt!! Kan t o m galoppera om det är så, men det innebär inte ATT jag galopperar..

Men det har förekommit förr , med min gamla häst..
Men honom tränade jag för distans..Men så sket det sej pga andra orsaker..

Jag ser inget hinder i att skritta/trava/galoppera på olika underlag,.Ser det bara som positivt.
Detta enligt instruktioner jag fick av veterinär för ett antal år sedan.
Jag tror på det han sa om nyttan av att rida på olika underlag..
Men helst rider jag ute i skogen....

MYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYS!!:D

Nej, aldrig. Är så rädd att hästen ska halka, kan bli såna hemska skrapmärken eller sträckningar o gud vet vad om de halkar.

Det kan inte vara så att hästen hade en svaghet som gjorde att den inte klarade träningen, tränades kanske fel, fel utrustning...utan det är klarlagt att det var asfalten som var boven???:cool:

eftersom dt inte var min häst är jag inte säker, men den klarade nog inte av det förmodar jag. Fast jag vill inte att detta ska hända min häst heller så jag föredrar att inte trava. Sen är det ju väldigt halt och min häst halkar ganska lätt i skritten, så det är nog inte så bra idé. Men han ska ju inte bli distanshäst så han klarar sig fint utan det förmodar jag. :d

Jag travar på asfalt, men bara den första veckan som min häst är nyskodd. Då fungerar sömmarna som lite brodd & ger han bättre fäste. Men vi har gammal & sliten asfalt vilket ger bra grepp eftersom en hel del sten är borta på ytan.

Men jag travar i lugnt tempo & under lättridning. rider på varierande underlag & undviker helt för mjuka då risken är stor att dom trampar igenom mer.

aldrig.
pga. rädd för att pållen ska halka.
har en bekant som fick ta bort sitt dräcktiga sto när den fläkte sig på asfalt... då i skritt. så jag undviker asfalt s mkt som möjligt.

jag tycker att grusvägar blir hårda nog att rida på för att varjera träningen, senornas skull tex.

Ja, det brukar jag göra. Galopperar oxå. Men gör det i väldigt lugnt och samlat tempo och oftast blir det på hösten då det är mörkt i skogen (mörkrädd) Blir inte några långa sträckor utan mer start och stopp sas.. Å jag gör det 1 kanske 2 dagar/vecka under denna mörka period.

eftersom dt inte var min häst är jag inte säker, men den klarade nog inte av det förmodar jag. Fast jag vill inte att detta ska hända min häst heller så jag föredrar att inte trava. Sen är det ju väldigt halt och min häst halkar ganska lätt i skritten, så det är nog inte så bra idé. Men han ska ju inte bli distanshäst så han klarar sig fint utan det förmodar jag. :d

Ja, ska man rida på asfalt måste man se till att hovbeslagen är i bra skick alt.att man har korta brodd. Min som är barfota har inga problem alls.

Jag skrittar endast på asfalt....Det är för halt att trava anser jag....

Gör detta för att stärka upp senorna på hästen....då jag annars har en lite mjuk paddock....Dock funkar det lika bra att rida på en hård grusväg....

Jag försöker att undvika att trava på asfalt. Det blir endast om vi måste skynda oss undan för en bil eller liknande.

Helst inte. Men det beror på att jag inte vill att hästen ska halka. Har nämligen gått omkull på asfalt med häst som halkade och det var ingen trevlig upplevelse.

*kl*

Ja hon tränas ibland i trav på asfalt efter veterinär rekomendation. Kortare sträckor i samlad kontrollerad trav. Givetvis inte i backar och liknande just pga halkrisken. Håller även med om svikten på asfalt v.s. torra packade grusvägar.

Jag travar mina hästar på astfalt just för att stärka senor och leder men det är aldrig några långa distanser.

jag har fått lära mig på ridskola som liten att trav på asfalt kan skada hästarna.
jag säger inte att någon har fel. Men när jag springer på asfalt själv långa stäckor så får jag jätteont i knäna. så springer jag hellre i vägkanterna.

det va andra anledningen till att jag inte travar på asfaslt.

enda gången jag gör det är att kolla att hästen går rent. ex. efter hälta och böjprov och liknande. Vi är dessutom lyckligt lottade som inte har så många asfalterade vägar hos oss.

Har inga asfaltsvägar att rida på nuförtiden (om jag inte ger mig ut på 90-vägen, men varför göra det när det finns så mycket roliga ridvägar utan att behöva korsa den vägen/rida på den? ;) )

Skrittar, travar och galopperar dock på hårdpackad grusväg.

I förra stallet hände det att man travade och galopperade på asfalterad gångväg. Det fanns bara två olika vägar att rida ut, det ena innebar högtrafikerad grusväg (vägen till golfklubben.... ... . .. . ) och asfalterad gång/cykelväg... Snacka om trist... Har aldrig halkat på asfaltsväg, fast sen är ju min häst bara halvskodd också.

Ja, när det är varmt i marken/asfalten så travar jag där. Inte långa sträckor, många och korta ist. Är asfalten varm så är det mer svikt i den än i en grusväg. Alltid lindan med stödbandage kan tilläggas.
Finns det risk att halka så är det skritt som gäller.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 957
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hemmet Tacksam för snabba svar innan jag tar fram eldkastaren (som jag tyvärr inte har).
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama