Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle aldrig falla mig in att rida på asfalt. Jag har hört att det skadar hästarnas hovar.
Jag tävlar i Distans, och för att stärka hästens senor och leder så brukar jag göra en del träning på asfalt, men det är viktigt att den görs på rätt sätt för att hästen inte ska ta skada. Jag har däremot förbjudit mina medryttare att trava på asfalt, pga att jag vill sköta den träningen själv, för att det ska bli på rätt sätt och inte för ofta ofta.
Instämmer ang. Shampiz åsikter.
Jag travar på asfalt korta sträckor och med noga avvägt arbetsupplägg rent generellt emellan, dvs ej frekvent utan bara då och då - MAX en gång/vecka och bara ngra minuter per pass. har alltid lindat för dessa pass. det är jätte viktigt att hästen går i balans.
skulle aldrig överåta åt ngn annan eller rekommendera om man inte är säker på att man kan hitta eller reglera formen, och har en häst som rör sig spänningsfritt och i balans under detta arbete.
för hästar i hårdare träning och som skall prestera är det rekommenderat att jobbas på liknande sätt på hårt asfalt eller liknande underlag. stärker både senor och leder. tex gör man så på Irland, med bra resultat och hållbara hästar. men som sagt - det är ytterst viktigt att det då sker rätt. annars gör det skada och är bättre att låta bli!
för de som förfasar sig över att asfalt är hårt, vill jag notera att asfalt sviktar mer än en hårdpackad grusväg som inte regnats på en månad typ sommartid. blir som cement.....