Sv: Asfalt...

Det händer att jag gör det. Jag håller mest på med distansridning så för mig är det viktigt att hästarna kan gå på olika underlag.

Skulle aldrig falla mig in att rida på asfalt. Jag har hört att det skadar hästarnas hovar.

Jag travar på asfalt korta sträckor ibland, när jag rider med syster & bebisen på vår "korta runda" som är enbart på asfalt.

Jag tävlar i Distans, och för att stärka hästens senor och leder så brukar jag göra en del träning på asfalt, men det är viktigt att den görs på rätt sätt för att hästen inte ska ta skada. Jag har däremot förbjudit mina medryttare att trava på asfalt, pga att jag vill sköta den träningen själv, för att det ska bli på rätt sätt och inte för ofta ofta.

Instämmer ang. Shampiz åsikter.
Jag travar på asfalt korta sträckor och med noga avvägt arbetsupplägg rent generellt emellan, dvs ej frekvent utan bara då och då - MAX en gång/vecka och bara ngra minuter per pass. har alltid lindat för dessa pass. det är jätte viktigt att hästen går i balans.

skulle aldrig överåta åt ngn annan eller rekommendera om man inte är säker på att man kan hitta eller reglera formen, och har en häst som rör sig spänningsfritt och i balans under detta arbete.

för hästar i hårdare träning och som skall prestera är det rekommenderat att jobbas på liknande sätt på hårt asfalt eller liknande underlag. stärker både senor och leder. tex gör man så på Irland, med bra resultat och hållbara hästar. men som sagt - det är ytterst viktigt att det då sker rätt. annars gör det skada och är bättre att låta bli!

för de som förfasar sig över att asfalt är hårt, vill jag notera att asfalt sviktar mer än en hårdpackad grusväg som inte regnats på en månad typ sommartid. blir som cement.....

Senast ändrad:

ja det gör jag, nyttigt för hästen att gå på olika underlag, det är lite roligt att folk tror att asfalten är värre än alla betong(grus)vägar man rider på på somrarna....

har nästan bara asfalt här, så visst travar jag. många grusvägar är ju rätt hårda de också och ojämna(stenar, bulor osv). föredrar hårt jämt underlag framför mjukt.

Jag brukar trava på asfalt, kortare sträckor (typ 1km) ca 1 gång/vecka i lugn balanserad trav. En vuxen häst som inte är fysiskt försvagad eller feltränad ska tåla att gå i trav på asfalt, i rimliga mängder givetvis.
Dessutom så är några meter trav på asfalt ett enkelt sätt att kolla av hästen så att den rör sig ok.
Håller på med distans i huvudsak och det är viktigt att hästen tål att gå i trav på alla underlag. Den enda anledningen till att jag undviker galopp på asfalt är just att det är halt.
Jag har hört (har tyvärr inga bevis för det men, med risk för att bli halshuggen) att det underlag som är skadligast för hästen att tränas uteslutande på är ridhusbotten pga att det är för mjukt. Antar att det gäller alla mjuka underlag som ex sand.
Men som jag kan säga säkert iaf. Enformighet skadar mera än variation.

/Linnea

jag ska snart sätta igång min häst i trav och då ska vi upp på asfalt/grusväg o trava.

har nu skrittat på asfalt/skritt hela sommaren..och ska givetvis sätta igång försiktigt med traven.

Får ta och svara själv med...
Jag travar korta sträkor på asfalt just för att sträka senor och leder.

Det skadar ju mkt mer att ständigt rida på för djupt och tungt eller ojämnt underlag. Sliter på senor och ligament. Hårt jämnt underlag är skonsammare, och med successiv träning kan man stärka ligamenten i benen istället för att slita ut dem.

KL.

Har en ponny som sätts igång efter senskada (böjsena h.f) han körs i lugn, balanserad trav på asfalt tre ggr i veckan. Allt annat är fortfarande förbjudet av vår vet.

jag gör det inte alls..
möjligen vid "nödfall" om man vill hinna svänga av innan en lastbil kommer eller nått, men inte annars.

Ja det gör jag...

Hur mycket, hur länge och hur ofta beror helt och hållet på hur tränad hästen är ....

Instämmer ang. Shampiz åsikter.
Jag travar på asfalt korta sträckor och med noga avvägt arbetsupplägg rent generellt emellan, dvs ej frekvent utan bara då och då - MAX en gång/vecka och bara ngra minuter per pass. har alltid lindat för dessa pass. det är jätte viktigt att hästen går i balans.

skulle aldrig överåta åt ngn annan eller rekommendera om man inte är säker på att man kan hitta eller reglera formen, och har en häst som rör sig spänningsfritt och i balans under detta arbete.

för hästar i hårdare träning och som skall prestera är det rekommenderat att jobbas på liknande sätt på hårt asfalt eller liknande underlag. stärker både senor och leder. tex gör man så på Irland, med bra resultat och hållbara hästar. men som sagt - det är ytterst viktigt att det då sker rätt. annars gör det skada och är bättre att låta bli!

för de som förfasar sig över att asfalt är hårt, vill jag notera att asfalt sviktar mer än en hårdpackad grusväg som inte regnats på en månad typ sommartid. blir som cement.....

jag håller verkligen med dig! :bow: :bow:

Jag brukar trava på asfalt om det är nödvändigt vilka många med mig håller med om :) Tex korsa en väg eller känna så att hästen är jämn och fin i gången .
MVH Hanna

Jodå. Riktigt långsam jogg på asfalt är bara hälsosamt. Men med en häs som är träna för det såklart! Där jag hade min häst förr red jag på asfalt varje gång jag red (hade inget val) och joggade en eller ett par gånger i veckan på cykelbanan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 957
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hemmet Tacksam för snabba svar innan jag tar fram eldkastaren (som jag tyvärr inte har).
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama