Asfalt vs. grusväg

Sv: Asfalt vs. grusväg

jaa, olle bolle va säger du?? jag blir inte klok, men tror nog att ja vågar trava pållen i form på asfalten nu, verkar som andra gör det. kan ju ta d lite succesivt, inte så långa sträckor i början.
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

Korven skrev:
Jag förstår precis, det jag kallar för kross-sten. Den är vass och jävlig och fastnar i hoven. Vi fick en jättefin skogsväg förstörd av sån där sten och det tog flera år innan vägen blev bra igen.
Jag vet inte om det är dåligt för hästen men det kändes så i alla fall så vi bara skrittade på knögglet.

massa makadam utslängt på en förrut så underbar sviktande mjuk skogsväg?? känner igen det där. taskigt!!! :mad:
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

Ridning på asfalt stärker senor och ligament, som vissa redan skrivit, men BARA om hästen är i balans och inte går på bogarna. Det är påfrestande för en häst som inte är van så därför måste man vara försiktig så hästen inte blir framtung utan att den orkar bromsa steget. Gäller alla gångarterna...däremot kan det ju bli halt!
Så, jag rider både ofta och gärna på asfalt, dock inga längre sträckor åt gången, både skritt och trav. Galopperar inte än då hästen inte har den styrkan...
Sen går hon på sätt och vis bättre på asfalt då hon har mkt glid i sitt steg. Men bara korta sträckor givetvis... gäller att känna hästen.

Sen kan vissa grusvägar vara hårdare än asfalt vissa ggr... frusen grusväg tex tycker inte jag är trevligt.
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

Jag galloperar inte på asfalt pga. halkriskrn. :eek:

Grusvägar kan ibland vara lika hårda eller hårdare än asfalt. Trav, men med måtta tycker jag är helt ok.

Vi har grusvägar här som är skötta av travfolk och med en mjuk och fin "sträng" i mitten. Dom är suveräna att gallopera på.
:love: :bow:
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

okej, verkar som dom flesta tycker att det är halkrisken som är värst, å inte att det kan vara hårt.
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

Skritt och lite trav på asfalt och alla gångarter på grusväg beroende på hur vägen ser ut.

Trav på asfalt är inte alls farligt och dåligt för hästar. Att trava 1 mil på asfalt med en häst som aldrig gjort det är såklart inte bra, men hästen stärker sina ben, precis som vi människor gör när vi är ute och joggar.

Hade det vart så farligt hade nog mer än ½ av alla hästar varit avlivade för länge sen pga "skadorna". Och jag hade väl suttit i rullstol, eftersom jag joggar på asfalt i ett par 200:- skor, som inte ens är gympaskor utan mer som brottar/rally skor med väldigt tunn sula.
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

*kl*

Jag skrittar bara på asfalt. Tycker det känns så halt! :crazy:
Däremot rider jag både i skritt, trav och galopp på grusvägar!
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

Mina hästar går oskodda och därför undviker jag asfalt så mycket som möjligt eftersom hovarna slits så lätt då. Rider jag på asfalt så skrittar jag hur som helst bara, eftersom det är stenhårt. Har den uppfattning om att det blir reäla stötar i lederna.

Om en grusväg är hård och dåligt grusad så skrittar jag även där endast. Men om en grusväg har bra grus (alltså, lite mindre stenar och mycket av det) så brukar jag trava och t.o.m galoppera.
Tänker mig att ju mer grus och mindre storlek på dom = mer svikt i underlaget.
 

Liknande trådar

Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp