Y

Ynthe

Vad är det för något?
Det är så att jag hittat en häst som verkar perfekt för mig på alla sätt och vis (promenadhäst), men nu är det så att han har artros i ena bakbenet.
Vad är egentligen artros och hur uppkommer det?
Som det är nu är hästen "frisk" och så (sånär på just detta), men säljs som promenadhäst (hoppförbud bl a), så jag undrar även ifall det kan finnas några "följdsjukdomar" som hästen kan drabbas av? Givetvis tänker jag inte använda hästen för annat än den är avsedd till, men att ha en häst som är lite sisådär i benen är ju alltid lite "läskigare" än en häst som är frisk.

Mycket tacksam för svar :bow:

Sv: Artros?

Artros är det samma som pålagringar. Fick precis min häst utdömd för detta, fast han hade pålagringar i båda fram. Det finns olika grader av detta, så det kan vara helt OK att ha litet pålagringar och ända fungera som promenadhäst. Det beror ju sedan litet på vad du vill göra med hästen, jag skulle inte tro att han håller för någon seriös dressyrträning, men man vet aldrig. Lycka till :rofl:

Nej. Artros är inte alls detsamma som pålagringar. Snarare tvärt om. Atros är en förslitningsskada på ledbrosket som gör att brosket tunnas ut och med tiden kan försvinna helt. Detta gör att ben gnids mot ben i leden och det kan göra mycket ont!
Berorende på hur hästen skall användas, hur långt artrosen har gått och i vilken led den sitter kan man promenadrida hästen. Det är viktigt att hästen får gå ute mycket i hage, och inte blir stillastående på liten yta. Viktigt också att hästen inte blir överviktig eftersom den extra tungden sliter på lederna.
Fysioterapeut kan behandla med sträckbehandling för att lindra smärtan och skadeutvecklingen (man kan inte göra det bättre dock, skadan som är skedd är skedd). Jag är tveksam till om denna behandlingsmetod lärs ut på häst. Man måste nog hitta någon med humanutbildning (sjukgymnast, massageterapeut) som också arbetar med häst...
Skall man köpa en sådan häst skall man vara mycket medveten om vilken omvårdnad den kräver och att den mer eller mindre när som helst kan bli sämre.

Mvh/Marie

Nu blir jag förvirrad. En del säger att det är pålagringar, och andra säger att det inte är det.
Vad är det egentligen?
Tydligen så är det bara lindrig artros, men även känns det dumt att kanske köpa en "sjuk" häst. Visserligen har veterinär o s v sagt att hästen klarar att gå som promenadhäst, men man är ju ändå lite osäker.
Finns det någon litteratur om ämnet? Internet? Böcker?

Själv har jag aldrig haft kontakt med artroshästar tyvärr (tyvärr och tyvärr, skönt att hästarna hållt sig friska men tråkigt ur erfarenhetssynpunkt), så jag är väl lite av en gröngöling inom ämnet, men ni som har sådana hästar kan väl kanske berätta om era erfarenheter.

Jo, har försökt att söka på Google o s v, men jag har inte direkt fått svar på mina frågor, utan det har bara blivit än mer förvirrat :crazy:
Men jag undrar som så, är spatt och artros samma sak? (verkar så på en del sidor jag tittat på)

Artros är mycket riktigt ledförslitning som i sin tur kan ge ledinstabilitet. Vilket kan leda i sin tur till osteofyter (bennybildning eller benpålagring) men detta kan också vara en reaktion på andra tillstånd i leden. :idea:

Detta är inget tillstånd som går att bota men lindrande behandling går att göra till en viss gräns. Detta kan vara ett mycket smärtsamt tillstånd. :(

MVH Ann

Men hur som helst, även ifall det tydligen är en lindrig "version" av sjukdomen, tycker ni att det är något att spinna vidare på? Och nu frågar jag främst er med spatt/artroshästar.
Tydligen så har utvecklingen av artrosen legat stabil den senaste tiden, och då tränats normalt liksom (det som vet tydligen sagt att hästen "bör" hålla för).

Min extremt lilla erfarenhet av spatt (återigen, är spatt och artros samma sak?) är väldigt, väldigt dålig tyvärr. Har inte haft någon häst själv som blivit drabbad av det, men det verkar ju vara ett problem man helst klarar sig utan liksom... :smirk:

Spatt är en deformerande artros i hasens glidleder. Ringkota är en annan form av deformerande artros. Det går att få artros i vilken led som helst men just spatt och ringkota är ett specialfall av artros som berör särskilda leder. Deformerande artros uppstår när ledbrosket är nött/forstört och ben nöter mot ben. Kroppen försvarar sig med att bilda mer ben = benuppdrivningar eller pålagringar bildas i ledytorna och leden (som består av två ben som ska passa ihop som en hand i en handsle) deformeras.
Hälsningar
Lejonelle

Om du får hästen till ett bra pris och det är en trevlig häst skulle jag nog ta chansen.
Nyponpulver sägs ska hjälpa så man kan ju ge det i förebyggande syfte om hästen verkar bra i nuläget.
Vill du däremot hoppa eller rida hårt ska du självklart skaffa en så fräsch häst du kan hitta.

Absolut, det är ju ändå en ekonomisk risk man tar, om man köper hästen till ett förhållandevis högt pris. Dessutom tar man ju även en känslomässig risk, om man gått och förälskat sig i en häst som man sedan kanske får avliva p g a detta.

Hoppa o s v tänker jag absolut inte ge mig in på. Tycker att det är givet att inte överträda hästens begränsningar (vilket i detta fallet är just hoppning/hårdare träning) när man vet om dem.

Om hästen säljs som promenadhäst pga artrosen så har den troligen redan haft trubbel det benet, risken är stor att du köper på dig bekymmer. Visst kan det gå vägen, men prislappen är inte låg med tanke på sjukdomen och det värsta är att du hela tiden kommer att ha den obehagliga frågan "har hästen ont" i bakhuvudet. Det är inte helt lätt att upptäcka mindre hältor, och vissa hästar är mästare på att dölja att de har ont.

Problemet är att du inte vet hur LÄNGE hästen kommer fungera som promenadhäst heller.. Och är du beredd att om kanske två år stå där med en älskad häst som du måste ta bort?

Det BEHÖVER såklart inte gå så, det finns flera exempel på artroshästar som arbetat utan inskränkningar tills de dött av hög ålder. Men de är tyvärr i minoritet.

Min valack har en hasledsdefekt, kom mellan födeseln och ettårsåldern (de kan inte säga säkert, men där emellan). Han har en 2 cm lång defekt på en rullkam i hasleden, där brosket helt enkelt saknas och underliggande ben är blottat. Han fungerade med den, utan minsta problem (vi visste inte ens att den fanns) tills han var 8 år. Han är idag 10 år och Triangelmärkt sedan ett år. Fungerar bra som förtidspensionär, bättre/på högre träningsnivå än jag trodde, men jag vet ju att det imorgon dag kan vara slut med det om jag har otur.. Just det att mana ldrig kan VETA om det kommer gå bra ett år, två år, tio år eller vad. Att hästen fungerat i X år innan är bra, men ingen garanti tyvärr.

SÅ är du bredd med att stå med en älskad häst som är obrukbar?

Sen, ett varningensord. Ett RYTTARBYTE kan på sådana hästar (med defekter men som fungerat utan problem) vara skillnaden mellan fräsch häst och halt häst då de lärt sig att anpassa sig och avlasta och så vidare till en viss ryttares ridning, cohs å kommer en annan ryttare som rider annorlunda (observera - inte sämre, bara annorlunda), ställer lite andra krav, rider på lite annat sätt och så kan problemen komma.

OM du är beredd att du kan stå med en obrukbar häst 'när som helst', om ett halvår eller omf em år när du är superfäst vid honom - så köp. Annars - låt bli. Obrukbar häst kan mana lltid stå med, men att ta den medvetna risken som det innebär att köpa en artroshäst t ex ska man inte göra om man inte verkligen vet med sig att 'jo, det är en risk jag är villig att ta och jag inser vad det skulle innebära!'

en ponny jag hade hade det. enligt vet fick hon troligen början av det redan som 3 åring på irland (om börjar ju hoppträna dom väldigt tidigt) det ena för henne var att få smärtstillande varje dag eller åka till himmlen. vid ett sånt tillfälle får man inte vara egoistisk. saknar henne så. hon var världens bästa... skulle säkert gått genom eld om man bad henne :cry:

Är du säker ang. ringkota? Jag känner en häst med den diagnosen, men jag var tyvärr inte med hos veterinären. Kan inget om sjukdomen sen innan, men har sett röntgen bilderna. På dem såg det ut som pålagringar som satt runt om kotans nedre del, men inte vid ledbrosket och ledytorna... Vad jag vet sa de inget om att brosket skulle vara skadat. Men om det är så ändrar det ju läget litegranna.

Mvh/Marie

Hejsan. Ringkota = deformerande artros i kronleden. Kronleden är ju lite speciell i och med att den inte är en gångjärnled utan bara lite rörlig i alla ledder (kompenserar för ojämnt underlag). Pålagringarna sätter sig precis som du säger i runt om ledspalterna vilket ger det synliga symptomet med uppdrivningar runt kronleden. Det man kan se på röntgen är dessa uppdrivningar och att ledspalten (avståndet mellan skelettbenen) minskat pga förslitet eller nedbrutet ledbrosk. Det finns även en lägre variant där pålagringarna hamnar i höjd med kronranden. Ringkota är egentligen ett missvisande namn i och med att det inte har ett dugg med kotleden att göra.

Ringkota är inte alltid en förslitningssjukdom utan kan stanna upp och hästen kan vara ohalt och fungera bra. Man bör inte avla på hästar med ringkota eftersom det finns en viss ärftlighet.

mvh
Lejonelle

Ynthe - allt beror helt på vad målet är med ditt hästköp och vad du hoppas få ut av köpet. Om du köper hästen som sällskapshäst spelar det ingen roll så länge inte hästen har smärtor. Om du köper hästen för avel så spelar orsaken till sjukdomen roll. Om artrosen kommit efter en akut skada eller händelse eller om det är ledernas konstruktion som är osund. I det första fallet spelar skadan ingen roll för hästens avelsvärde och i det andra fallet ska man självklart inte avla på en sådan individ.

Om du vill ha en häst att pyssla om och rida på i skogen med är det givetvis bättre med en frisk häst, men du har säkert dina skäl att vilja köpa den här individen. Det är inte säkert att du får problem men du kan få det. Vilken häst som helst kan bli sjuk eller skadad men visst löper du en större risk att stå där med en halt häst än om du köper en häst som är utan anmärkning. Sen är det ju så att vi är ute efter olika saker med våra hästar och vi har olika prioriteringar. Jag skulle själv inte köpa en häst med artros i någon av benens leder men jag köpte utan att blinka en häst som hade krossad manke efter att slagit runt på stallgången. Det tyckte många var knasigt men hon har inga men av sin skada och jag har aldrig ångrat mig.

En sak som kan spela roll i ditt beslut är vad som händer sen. Om du själv utvecklar ett tävlingsintresse eller vill rida/träna mer. I så fall kan du inte fortsätta med denna häst. Så är det ofta, man behöver bättre och bättre hästar, men går det att sälja din häst i så fall? Ofta kan man ju sälja en häst för ungefär samma som man köpte den för och på så sätt inte förlora pengarna, men du löper risken att inte få tillbaka de pengar
du ger. Det ska du överväga när du funderar på hur mycket du vill betala för hästen.

Du har inte skrivit vilken/vilka leder det är som hästen har problem med. Ofta har ju hopphästar problem med sina kotor fram eller framknän. Dessa hästar kan fungera utmärkt som dressyrhästar eller promenadhästar där de inte utsätts för samma belastning. Problemet är att man vet inte. Kanske du kan lösa problemet genom att skriva in något i kontraktet som skyddar dig ekonomiskt i alla fall, om hästen inte skulle gå att använda till det som du tänkt använda den till.

mvh
Lejonelle

Lejonelle skrev:
Hejsan. Ringkota = deformerande artros i kronleden. Kronleden är ju lite speciell i och med att den inte är en gångjärnled utan bara lite rörlig i alla ledder (kompenserar för ojämnt underlag). Pålagringarna sätter sig precis som du säger i runt om ledspalterna vilket ger det synliga symptomet med uppdrivningar runt kronleden. Det man kan se på röntgen är dessa uppdrivningar och att ledspalten (avståndet mellan skelettbenen) minskat pga förslitet eller nedbrutet ledbrosk. Det finns även en lägre variant där pålagringarna hamnar i höjd med kronranden. Ringkota är egentligen ett missvisande namn i och med att det inte har ett dugg med kotleden att göra.

Går det att bota ringkota?

för att du ska slippa vidare förvirring citerar jag nu om artros ur boken "Håll hästen frisk".

"Artros (torr ledinflammation) har många olika orsaker. En ledinflammation eller en svår vrickning kan vara grundorsak"

Det finns en operationsteknik som finns beskriven i litteratur, har aldrig hört någon som varit med om den i verkligheten, kanske någon här vet mer? Såvitt jag har förstått så stelopereras kronleden.
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 593
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 009
Senast: nullo-modo
·
Träning Hej Jag håller på och trick tränar två stycken hästar i dagsläget och har mött några problem. Ett av dessa är att jag inte får dem att...
Svar
1
· Visningar
861
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix