• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fobewap
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 255
F

fobewap

När min häst hade skadat sin ledkapsel,som nu är läkt med laserbehandling,och han är friskförklarad:-) Vid röntgen upptäckte vet även att han har artros i höger framknä,men att det i dagsläget,eftersom han inte visar ngt av detta,inte har ngn betydelse!
Nu funderar jag givetvis på om hästar kan ha lite artros utan att lida av det? Eller visar det sig för eller senare:-( ??? Ngn med erfarenheter av detta?

Sv: artros

Om jag förstått det rätt så orsakar en aktiv artros hos en häst smärta, men när den blivit oaktiv gör det inte ont mera, dock kan benet vara styvare, och bättre/värre från dag till dag.

Min häst hade ordentlig artros i bakbenet i flera år, han haltade, men hade enligt veterinär inte ont. Orsaken till varför han haltade var för att benet var så styvt att han inte fick det under sig lika bra som ett friskt ben, då såg det ut som om han inte var ren. Annars spurtade han omkring i hagen som en unghäst och brydde sig tusan i sitt ben :p Han blev alltid bättre efter att ha blivit uppvärmd. Man följde med från dag till dag, ibland var det bättre, ibland sämre, spec. på regniga dagar då lederna har tendens att börja värka. En vinter blev han riktigt dålig och kunde knappt gå och vi trodde det var slutet, men det blev bättre, efter det blev han bättre än någonsin. På senare dagar märkte man knappt av artrosen. Vad nu det berodde på vet jag ej, men bra så. :) Så tror det går lite upp och ner från dag till dag.

Kan tipsa att om din häst är dålig ibland i benet, hjälper värme, inte kyla. Back on Track skydd var som underverk åt min häst. ;) Det är också viktigt med uppvärmning före ridning, min häst var bäst om man skrittade en halvtimme, galopperade 10 min och travade i slutet, eftersom traven var jobbigast för honom. Sidvärtesrörelser och skolor var också lite jobbiga, så dem undvek vi. Men han var också över 20 år..:) Något som också var viktigt var att han släpptes ut varje sommar på ett stort sommarbete, där han gick hela tiden medan han betade och rörde naturligt på sig, det var det absolut bästa för hans ben. :) Stillastående är inte bra för artroser (dock klarade sig min stålgubbe igenom två boxvilor utan att benet över huvudtaget blev sämre..:eek: :laugh:) Min hästs prognos var alltså ganska god för en ''hobbyhäst''. Tävla kunde man inte mera med honom, men har var som sagt ingen ungdom mera och gick bara i terräng. Tror vi slutade tävla med honom då han var 18..? Din häst ha kanske fått en annan prognos, men så här var det med min. :) Lycka till!

Hej o tack för ditt svar :)

Det råd jag fick av veterinären var att värma upp i skritt ca 20 min innan varje pass! Och jag märker ju att det funkar bra, han behöver värma upp ordentligt och sedan kan han bli jättefin !
Jag använder också back on track på honom vintertid! Brukar också smörja honom med värmande liniment efter träning!

Min är 16 år nu, och jag hoppas kunna ha honom väldigt länge med rätt träning o skötsel !!! Han är så underbar :)

Låter jättebra! :) Så länge hästens tas om hand på rätt sätt och efter hur hästen mår behöver artrosen inte bli något större problem. Artroser är dock lite jobbiga då de kan ''sprida'' sig och gå till andra leder, men detta skedde med min häst först när han var 24 år. Dessutom om artrosen inte märks på din häst nu verkar det ju bra, så ni får säkert många år ännu tillsammans! Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 615
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 086
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka