Artros i halskotpelaren + kissing spines

Karizma

Trådstartare
Hej.

Igår var jag med min häst på Strömsholm eftersom han har varit väldigt "bråkig" vid ridningen och problemet har bara blivit värre med bockningar och stegring. I december var jag hos en annan veterinär som raspade tänder och kollade benen. Tyvärr hoppade han över ryggen.

Igår fick vi domen. Kissing spines på ett ställe i ryggen och artros i halskotpelaren närmast ryggen. (Två eller tre kotor) Han var verkligen jätteöm i hela ryggen och hade fått "kompensationsmuskler" på halsen.
Ända sen vi köpte honom har han alltid gått med halsen stel och huvudet långt ner i marken, men det var inget som veterinären reagerade på vid besiktningen.

Nu ska vi bara gå promenad med honom i två veckor och sen får vi jobba honom försiktigt från marken i två veckor innan nästa besök. Det lät på veterinären som att det bästa som kan hända är att han går att rida överhuvudtaget men någon tävlingshäst blir det inte.

Nu vill jag förstås höra solskenshistorier från er andra som har haft samma problem och där det har löst sig, men jag är rädd att det inte är så.

Jag skulle bli jätteglad om någon vill dela med sig om ni har liknande erfarenheter. Veterinären sa att ryggen kan gå att operera men att det är halsen som är problemet.
:cry:

Sv: Artros i halskotpelaren + kissing spines

Jag hade ett sto med kissing spines hon var dock aldrig påverkad av det annat än att jag fick köpa henne för hon inte höll för hoppning på den nivå som tidigare ägaren ville ( 130cm ). Nu verkar det ju som att din pålle har rejält ont och veterinären ger inga större förhoppningar om ridbarhet över huvud taget? Tror du får ställa in dig på det värsta tyvärr.

Jag tror att du har alternativ att rehabilitera och genom mkt god ridning få en trevlig ridhäst. Där ridningen antagligen måste varvas medhandarbete och antagligen inte ha viloperioder utan tränas kontinuerligt på låg frekvens.
Artros på halskotpelaren är nog en sämre diagnos. allt beror nog på hur det ser ut och i vilka lägen hästen har ont.
Jag tror att sekundära hältor kommer vara ett problem som förföljer er. Då hästen kommer vilja avlasta.

I dagsläget har han inte visat någon hälta men han bockar och stegrar sig vid ridning och det kommer alltid som en blixt från klar himmel. Som att det nyper till plötsligt liksom. Sen tyckte veterinären på Strömsholm igår att han har störningar i rörelsemönstret. Nu blir det förstås ingen mer ridning. Man får så dåligt samvete också som har blivit arg på honom när han har bråkat förut...

Jag hade en häst som fick diagnosen pålagringar på halskotpelaren, hon betedde sig ungefär som din, som om något "högg till" o jagade henne, kunde hända i lina med.
Under ridning främst bockningar, hon blev sämre av att åka transport.
Följd problemen blev låsningar i ryggen och hältor så veterinären dömde ut henne, vi kom liksom aldrig längre än till lätt rehab träning till slut...
Hon behandlades flera gånger av veterinär och kiropraktor för att få bukt med låsningarna o hältorna men de kom tillbaka gång efter gång.

svarar lite snabbt nu innan jobbet kallar:)

Jag har en KS häst och med atros på ganska många kotor i ryggen.

Denna dam har alltid varit svår, men med mer ridning så har hon funkat. Anledningen att vi fick ens reda på hennes sjukdom var att hon plötslig blev halt (men inte ledhalt) och ont i rygg.
Hon har haft sin åkomma i flera år enligt vet, men har fram tills då vi började hoppa 120 banor och träna samling på nivå för förberedande för passage fick problem.

Vill väl bara skriva lite snabbt att det finns en chans med rätt rehabilitering och ridning att du kommer kunna rida mer eller mindre normalt, men hela tiden ha i huvudet att den har en skada. Det kräver lite mer tid omtanke och planering, men min funkar helt ok!

Har lagt hoppning på hyllan, men dressyr siktar vi på iallafall LA:)

Jag hade en sån i träning.

När jag började med honom var det för att en kvinna blivit pålurad hästen som första häst. Hon hade haft annan hjälp som red och hästen reste sig och bockade etc.
När jag fick se honom ansåg jag honom vara ofräsch och skickade till veterinär innan jag ville ta honom.

Han var 3- 3,5 grader halt runt om. Det behandlades men han blev inte ok. Bytte vet till min som hittade KS och problem på fler ställen än där vet behandlat innan.
Behandladesoch började rehaba. Hästen var stel som en playwoodskiva och sned som bara den. Lutade åt ena sidan muskulärt.
Fick bort det och började utbilda med annat fokus än han ridits innan. För hand först.
Han blev riktigt fin och jag red honom ett år heltid. Aldrig halt igen.
Kunde dock inte stå ens 2 dagar. Då blev han osunt stel och började snedbelasta. Han behövde jobbas på ett speciellt sjukgymnastiskt sätt. Då höll han för annan ridning med.

Ägarinnan var tyvärr för rädd och behövde göra sig av med hästen.
För hans egen skull ville vi inte bara sälja och låta honom bli kass hos någon och ev sen åka på däng för att han blev "dum".
Så vi/jag testade rida "normalt" på vets inrådan.
Han blev sned efter någon v och halt på ca 3 v.
Vet hade då skäl för mer röntgen och tog halsen. Där var artros.
IOM historian dömdes han ut.

Jag funderade på att ta honom själv IOM att jag kunde hålla honom fräsch. Jag älskade honom så. Men jag hade redan 2 hästar med specialbehov. Jag kunde inte ta på mig en till.

Jag tror att det ofta går att hålla de här hästarna smärtfria. Men de kan inte stå. Man kan aldrig åka på semester IOM att gemene man inte klarar av att rida dem då de kräver annan träning än friska och normala hästar.
Få i Sverige lär ut den rehabträning som de kan kräva.

Min häst har artros i halsen, kota 5 och 6.

Han har så länge jag haft honom varit ganska stel, inget ovanligt iofs så tänkte inte mer på det. Men under ett ridpass blev han plötsligt rejält halt på ena bakbenet, hittade inget fel på honom och tog in honom i stallet (pigg och glad men väldigt halt). Efter ca en timme började han krampa och låg ned i ca tio minuter, sedan klev han upp och var som vanligt igen och skrittade normalt. Men i trav såg han ut som en "utställningsschäfer", tänk jättelåg bakdel, och blockhalt på ena benet. Trodde aldrig att han skulle återhämta sig och ingen visste vad felet var. efter 5 veckor var han såpass fräsch så jag kunde åka med honom till klinik och där hittades artrosen som förmodligen nypt nerver och orsakat allt detta.

Det här är nu två år sedan och han funkar som dressyrhäst, med vissa sämre och vissa bättre dagar. Men det är mycket pyssel, motion, täcken, rätt ridning för att hålla honom fräsch.

Tack för era svar. Vi får se vad veterinären säger vid nästa besök men spontant undrar jag hur man ska kunna träna upp några muskler överhuvudtaget på en häst som har så ont så att man knappt kan röra ryggen. Då äter han ändå smärtstillande nu. :-(

Hur säger veterinären att du ska gå tillväga?

Rörelse och värme är otroligt viktigt för min. Jag började med att longera varannan dag och promenera varannan dag tills han var fräsch i kroppen. Är du inte riktigt skicklig på att tömköra så kan korrekt inspänd longering vara bättre. Vet att de flesta förespråkar tömkörning men det är svårt och min häst jobbar bättre själv på lina än med mig i tömmar. Och att hästen slappnar av och kommer upp med rygg och jobbar genom kroppen är jätteviktigt, hellre 10 minuters jobb i bra form på volt än 10 minuter rakt fram med halvrisig form.

Sedan handlar det ju tyvärr också om hur skicklig man är som ryttare när man har nack/ryggsjuka hästar. Det krävs träning (rätt träning) för att hästen ska hålla.

Är han sprutad något i ryggen?

En del opererar, en del kör shockvawe..

Jag har rehabat ett gäng KS-hästar(i samrådan med vet och ev sjukgymnast/kiro/equi etc). Jag rekommenderar att lära sig arbeta dem för hand i träns före tömkörning. Mina behandlare har varit ense med mig i den frågan.
Man kan påverka så mycket mer i träns IOM att man kan röra handen i fler lägen än tömmen som är låst av ringarna.

Men vet måste ok:a hästen för träning. Och har den så ont som det låter på din beskrivning känns det tyvärr inte sannolikt att man gör det.
Ger det sig inte med medicinering får man fundera kring behandlingsåtgärder.

Min häst var RIKTIGT knackig vid igångsättningen!

I två veckors tid hade jag gråten i halsen när jag skulle arbeta henne pga ovilja och oregelbundenhet hos hästen, men vips så släppte det och hon var mycket bättre på återbesöket.

Det här är något vi får gå igenom varje gång hästen har haft vila mer än ett par dagar.
Hästen betäcktes förra året men fanns tyvärr inget där på 90 dagars:( så då var det bara på det igen

Men som flera sagt, vänd dig till veterinären för bästa rehabilitering. Vet kanske vet någon som med mer erfarenhet som kan hjälpa dig att komma igång?
Jag var helt förtvivlad över min stackars häst innan, men det går med lite kämpande

Många har skrivit om hästar med artros i halsen. Jag har erfarenhet av två hästar med artros, mor och son.
Stoet skaffade jag när hon var sexton. Jag visste att något var fel men kunde inte sätta fingret på det. Efter några år brallade hon i hagen och gick omkull. I samband med det fick hon akupunktur och reagerade med svettfläckar. Akupunktören som också var veterinär tog bilder och fann artrosen. Sjätte-sjunde kotan. För mig var det en lättnad att finna "felet".
Vet tyckte att jag kunde ta föl på henne, ansåg att det var en yttre påverkan och inte ärftligt.
Sagt och gjort. Stoet levde tills hon blev 22. Hon tappade kraft efter fölet men älskade att få det så jag ångrar inte det.

När grabben var 3 började han påminna om sin mamma i rörelsemönstret.
Bad veterinären ta bilder och han hade artros på samma ställe.
Jag knäckte ihop. Kontaktade alla vet kliniker i Sverige för att be om råd. Vid en klinik söderut träffade jag på en tysk veterinär som sade att han ansåg att ärftligheten för dessa åkommor var relativt hög och att problemet hade ökat inom halvblodsaveln.

Hur har det gått? Nu är hästen 8. Jag får göra precis som några har beskrivit ovan. Träna mångsidigt och aldrig låta honom stå. Hältor kan förekomma och han är oerhört känslig. Det sorgliga är att han är så himla duktig på dressyr men jag kan inte pressa.
Jag tömkör, klättrar (går då med honom), cyklar (han älskar det), rider, ibland frihetsdressyr, långa tyglar. Jag har slutat jobba honom på volt och det är en lättnad för honom. Han går lätt i form men helst i öppnor och slutor på rakt spår. Ingen hoppning. Jag jobbar honom i form ca tre gånger i veckan och upplever att han uppskattar det.

Förutom artrosen i halsen har han kissing spines, lätt artros i kotor och hovar men inget som smärtar. Hästen är överbyggd och väger mycket framåt.

Jag hoppas att denna information hjälper de som misströstar. Artros bakåt i halsen ger oftast inte samma problem som längre fram. Å andra sidan kan man i enstaka fall operera de som sitter längre fram.

Det som den tyska veterinären sade om ärftligheten har fastnat. Hade jag vetat detta hade jag inte tagit föl på stoet. Man önskar ingen att tampas med två hästar med dessa problem för man måste hela tiden leva med ovissheten. Hur länge kommer det att gå? Och jag älskar min häst. Känns sorgligt.

Jag vet en häst som blivit 'friskförklarad' från KS. De har varit hos en tysk vet på en klinik i Sthlm och rehabiliterat med gåband.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 735
Senast: klystron
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! Känner att jag behöver skriva av mig o kanske någon av er har något att säga om situationen. Köpte min häst nyinriden 2008, då...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 272
Senast: Sailo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar