Artros, äldre häst

glance

Trådstartare
Hej!

Jag har ett 25 årigt kallblods sto i bra hull. Och ser mycket yngre och fräschare än vad hon är förutom knäna... Fula knän och överben sedan en operation med komplikationer som 4 åring. Hon har fått gallor senaste tiden och varit små halt. Blev omskodd fram med sulor för att höjas upp lite. Detta funkade bra hältan försvann. Men inte gallorna . Hon blev bedömd av en veterinär som gav domen . Funkar bra i hagen och till skritt turer . Då hon även har artros. Vill gärna höra om andra som har hästar med artros . Blir det värre när det är kallt? Blir det bara värre ? Något som underlättar för henne? Förstår självklart att hon är gammal och ett jobbigt beslut snart måste tas.. Men vill så gärna höra om Vad ni andra har för erfarenheter?

Har haft ett varmblod med artros sina bakknän.
Han var helt klart väderkänslig, viktigt att alltid hålla honom varm och motioneras för att inte stelna till.
Han blev väldigt hjälpt av glukosamin, REN glukosamin!!

Mycket mjukare och finare i kroppen utav det!

Fick ta bort honom här i maj då kroppen inte orkade med knoppen längre och jag var tvungen att låta honom gå med flaggan i topp!! Men tack vare regelbunden motion och glukosamin fick vi 4 fina år tillsammans!

Mitt kallblod fick diagnosen i ett "framknä" då hon var 19 år gammal,eftersom jag ville mer då så lånade jag ut henne till sällskap/promenadridning (såklart efter godkännande av veterinären!) och sålde sedan henne längre fram. Hon fick bli hela 22 år,sen fick hon tas bort i November efter en kall och ruggig höst,då hade hältan kommit tillbaka igen,och hon ville inte mer själv,det syntes i blicken. Då hade hon haft nästan 4 år som pensionär,uppfostrat småglin och fått mysa ute i skogen då och då under ryttare.

Ägaren hade hoppats på en sommar till,men tror att den ruggiga hösten ställde till det som sagt eftersom hon vart så väldigt dålig pang bara.

Tack för alla bra svar!

Det hjälper jätte mycket.
Började era bli snubbliga på slutet på grund av värk?

Hej Glance!
Jag har en kallblodstravare , ett sto som blir 29 år den 8 juli :)
Hon har ej gått på bana.
Har atros samt ett knä som har pålagringar.
Rids ett par- tre gånger i veckan. Mestadels skritt men även nåt i trav , galopp samt nåt hinder i skogen. Rids bara i skog.
Ellvina blir märkbart stel o halt om hon INTE rids. Det värsta jag kan göra är att låta henne vila. Hon snubblade rejält i höstas o jag lät henne vila i två veckor. Blev riktigt halt.
Veterinär har ordinerat mig att rida med sunt förnuft och ej på lösa tyglar. För ja, hon snubblar lätt- och ännu lättare om hon är stelare.
Tycker det är bra o ta nån trav, galopp o hopp samt gå över grenar för då böjs benen. Dock är min väldigt pigg o lycklig över att ridas fast att kroppen kan bromsa henne ibland.
Hur är din i sättet o kropp annars?:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 658
Senast: axel
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka