Ärtor i blöt

DarkInNight

Trådstartare
Tanken var att göra ärtsoppa igår, så jag lade ärtor i blöt under 12 timmar.
Nu hann jag inte laga någon ärtsoppa och ärtorna ligger fortfarande i blöt, är det bara att slänga eller är de fräsha att använda?

De har nog legat en 40 timmar i blöt nu

:d

Sv: Ärtor i blöt

Häll av vattnet och häll på nytt, har de inte börjat gro än skulle jag gjort soppa på dem.

Om man blötlägger kikärter så länge att de börjar gro, kan man strunta i att koka dem sedan och tex steka dem i curry. Det blir riktigt gott.

Man borde kunna använda även gula ärter som börjat gro på diverse olika vis, tycker jag. Det borde minska koktiden drastiskt även på gula ärter.

Ja det är samma med dom flesta baljväxter...groddning minskar koktiden och gör dom mer lättsmälta, samt mindre fis-framkallande :D

Liknande trådar

Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 151
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
5 330
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
970
Hemmet Jag har en gräsplätt (3x5 meter ca) utanför huset som används som parkeringsplats. Gräsmattan är nu helt sönderkörd. Min första tanke...
2
Svar
21
· Visningar
905
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar