Jag har också läst den, och även hört en föreläsare kritisera "time-out"-tekniken.
MEN vad gör man i stället? Varken artikelförfattaren eller föreläsaren gav några alternativa metoder. Vad gör man, t. ex. på en förskola, med ett barn som totalt "flippar ur"? Säg, t. ex., att denne börjar kasta leksaker vilt omkring sig och vägrar att sluta efter tillsägelser. Låter barnet hållas, eller tar bort barnet från situationen och låter h*n sitta på soffan tills h*n lugnar ner sig. Eller vad gör man med barnet som trappar upp våld (knuffar, bett, etc) mot andra barn, och som vägrar att sluta efter tillsägelser? Låter barnet fortsätta att knuffas, bitas och slåss tills h*n tröttnar? Det är inte alltid så enkelt som att man i en grupp med 15 andra barn kan resonera sig fram till en lösning med en arg 2-åring.
Personligen tror jag att "time out" är en bra metod, men det beror på hur man använder den självfallet. Jag ser den som ett sätt att ta ett barn från en kaotisk situation, som h*n inte klarar av, och sätta barnet för att lugna ner både tankar och kropp. Först då kan man lugnt resonera med barnet. I stridens hetta brukar det inte "gå in".