Det trodde inte jag heller att ridskolehästar var högt försäkrade.
Men det blev jag varse för snart 10 år sedan.
Jag sålde en gång i tiden min duktiga hopphäst till en person som satt, och även nu sitter, HÖGT upp i ridsportens heriarki.
Hästen försäkrades upp i takt med att den blev ännu duktigare och vann många klasser.
Efter > 5 år fick jag höra att hästen skulle slaktas eftersom den hade en obotlig skada i ett ben.
Efter många om och men fick jag loss hästen som då var T-märkt.
Det dröjde inte många dagar innan vi insåg att någon obotligt halt häst var det inte som kom tillbaka.
Jag lyckades få fatt i en hästskötare som jobbat i denna persons stall, och fick då veta att parallelt med hästens rikliga tävlande användes den nästan varje dag även som lektionshäst. Vila var för dessa hästar ett okänt begrepp. Det var därför skötaren slutade. H*n stod inte ut längre med ägarens okänsla för hästarnas behov av rätt mat, vila och rätt ridning.
Nu är den riden och hoppad i snart 10 år till och är inte halt.
Och har inte varit det heler, om man borträknar en vrickning.
Under denna tid har vi och flera av landets veterinärer som försökt hjälpa oss, kommit underfund med att det döms ut hästar i parti och minut över hela landet.
Det går fort och smidigt utan någon annan undersökning än böjprov hemma.
Bara du är stor och känd.
Är du däremot liten och vanlig kan du få kämpa med din väl utredda kroniskt sjuka häst i åratal utan att något händer. Vem sa något om att vi lever i en demokrati?
P.s. Dom som gjorde detta försäkrings bedrägeri, gör det med försäkringsbolagets goda minne!! Och det är inte Sveland. Tvärtom så har dom utrett ärendet på min fråga om dom kunde kanske hjälpa oss. Hade hästen varit försäkrad hos dom och dom fått dom uppgifter som jag kom med, så hade dom polisanmält ägaren för försäkringsbedrägeri och hjälpt mej så mycket dom kunnat. Jag har nämligen nästan alla sjukjournalspapprena. Plus att jag ringt runt till olika kliniker och fått reda på vad som var gjort med min häst = Den är inte undersökt på någon klinik i sverige. Trots det blev den utdömd på 2 månader som obotligt halt!!!