Artbestämning av gammal vagn

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare woarda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 292
W

woarda

Hyresvärdarna har en gammal vagn stående på gården.
Vagnen är troligen mycket gammal, den är ett arvegods.
Hur gammal kan den tänkas vara?
Finns det något ekonomiskt värde på en så gammal vagn?

Det finns ett emblem på vagnen där det står "montgomery ward Chicago" (bild 2). Vad kan vagnen ursprungligen ha använts till?

DSC05919.jpg

DSC05938.jpg

Sv: Artbestämning av gammal vagn

ÅH, vad fin! Den bör ni verkligen restaurera varsamt! Det är en fin klenod som nog är värd ganska mycket. Inte så vanligt med importerade vagnar från USA... Här har vi ju mest trillor o så som vanligt folk hade som finvagnar.

Du har säkert sett dessa vagnar i westernfilmer... det var ju finvagnarna "over there". Tänk dig en vacker dam i vacker klänning o hatt med en ståtlig häst framför:love:

USAS första postorderfirma grundades 1872 och hette Montgomery Ward & Co. Det byggdes ett enormt lagerhus där alla säljbara artiklar förvarades.
Det som såldes på postorder levererades med Montgomerys egna små budvagnar och det som var sför stort levererades med tåg.
Så du har en aldelens speciell liten budvagn som du skall vara mycket rädd om. Finns säker en o annan samlare i USA som skulle vilja bjuda en hel del för den. Titta om du kan hitta ett årtal någon stans.
//Gittan

Den kan ju ha använts som budvagn, även om den heter doctors buggy. Det betyder ju inte att den bara får köra av doktorer! ;) Det fanns (och finns fortfarande) flera som tillverkar dessa i USA.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 232
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 003
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 102
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka