Ärta/urinsten? (Måste läsas =) )

M

Myran88

När våran veterinär va hos oss sist och sövde unghästen för koll av sår sa hon att hon lärt sig nått nytt. Det va några människor som höll på med isisar som hade sagt till henne att vid urinöpnningen på vallack (hingstar också kanske? ) fanns det som en ficka man måste rengöra. Hon hade aldrig hört talas om det, men gjorde som dom sa, och där i den "fickan" fanns massa klet. Människorna som tagit ut henne mena på det att det var jätteviktigt att göra rent där varje år för annars kunde det påverka jättemycket på ridningen och hästen i övrigt... Så när hon kollade på unghästen eftersom han endå var sövd (är ett bra råd, dom gillar det inte!) och han hade det också. Är det någon av er som hört talas om det här? Det kallas tydligen ärta eller urinsten. (Det är inte urinsten.)

Urskäta om formuleringen i texten är lite konstig, är dålig på att förklara... :o

Att fickan (fossa uretralis har jag för mig att den heter) finns där vet jag o att det samlas klet i den är väl ganska naturligt, troligen inte lika naturligt att peta i den om man inte direkt misstänker ngt fel.
PL

Tror att enda gången jag hört att någon är där och petar är när hingstarna ska provtas inför varje betäckningssäsong.

Verkar konstigt att det skulle ge stora bekymmer i arbetet om man inte rengjorde där regelbundet, har aldrig gjort det på någon valack iaf...

Det är sant som du skriver, men man har kommit underfund med på Island just detta fenomen. Värre är också att många i detta fall, islandshäst har problem med just stenar i detta område. Vad orsaken är har man inte kommit underfund med, men det ger många valacker problem.

Man har nu tagit för rutin varje höst, efter betet att kolla valacker i deras skap vid intag på stall. (Island)
Varför det bildas små hårda stenar i denna ficka, tror man bla kan bero på att islandshästen är en duktig grovfoderomvandlare coh då möjligen kalkhalten i gräset.

Vill du ha reda på mer om detta, kan jag fixa så du får kontakt med den vetrinär som har berättat detta.

Min fullblodsvallack "lider" av detta och måste "rengöras" varannan månad ungefär, annars får han väldigt svårt att kissa och visar väldigt tydligt att han har obehag. Mina andra vallacker har inte haft det så det kan väl variera från häst till häst. Inte helt ovanligt dock för jag har hört talas om det någon gång förut. Skulle vara intressant att veta hur det uppkommer.
:confused:

inte lika vanligt på hingstar föratt dom brukat "hänga ut o lufta" oftare än vallacker. jag brukar känna igenom skapet nån gång i månaden o ta bort sånt som samlats. han tycker dessutom det är skönt. :smirk: men det luktar inte jordgubbe direkt :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Sitter och funderar på vart hjälpsamheten i samhället har tagit vägen!? För ca 10 år sedan kom en hund springandes över åkrarna hemma...
Svar
11
· Visningar
1 946
Senast: dpmatte
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 660
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30