Arsenik i foder?

allahemma

Trådstartare
Att riskli som odlas i Asien innehåller en hel del tungmetaller och kemiska gifter har jag hört förr, en del av länderna här är långt efter när det kommer till miljö .....men att det även skulle innehålla Arsenik var nytt för mig. Och att det inte spelar så stor roll för det ges främst till kapplöpningshästar som ändå har en förväntad, kort livstid.....Men hur påverkar det våra hästar? Finns det någon sanning i det och förgiftar vi isf långsamt våra hästar som vi tror ska leva betydligt längre än en asiatisk galoppör?
 
Att riskli även skulle innehålla Arsenik var nytt för mig. Och att det inte spelar så stor roll för det ges främst till kapplöpningshästar som ändå har en förväntad, kort livstid.....Men hur påverkar det våra hästar? Finns det någon sanning i det och förgiftar vi isf långsamt våra hästar som vi tror ska leva betydligt längre än en asiatisk galoppör?

Ja, riskli innehåller höga halter oorganiskt arsenik:

http://www.nutraingredients-usa.com/Research/Rice-bran-contains-high-arsenic-levels-study

Arsenik kan ersätta sulfat i fosfatgrupper och paralyserar då viktiga enzymer i kroppen. Dessutom minskar produktionen av ATP, dvs. den energiform som hästen kan använda.

Marie Vahter som är professor i miljömedicin på Karolinska Institutet säger bl.a. följande om arsenik: “Den oorganiska arseniken är framför allt cancerframkallande och väldigt toxisk, så den påverkar cellerna på alla möjliga sätt. Förutom cancer påverkar den immunförsvaret, den ger effekter på lungorna, njurarna och levern”.

I USA förekommer det att kapplöpningshästar injiceras med arsenik eftersom låga doser av arsenik har en stimulerande effekt på hästar. Upprepade injektioner leder dock till förgiftning.

Vissa skrupelfria personer drar sig inte för att sätta hästens hälsa och liv på spel när pengar kommer in i bilden.

Det finns även andra negativa faktorer med riskli.

För något år sedan fann Jordbruksverket höga halter mögelgifter i riskli (aflatoxin B1). Riskli har dessutom en för hästen ogynnsam sammansättning av fettsyror.

Jag avråder därför från att använda riskli som foder till hästar.
 
Ja, riskli innehåller höga halter oorganiskt arsenik:

http://www.nutraingredients-usa.com/Research/Rice-bran-contains-high-arsenic-levels-study

Arsenik kan ersätta sulfat i fosfatgrupper och paralyserar då viktiga enzymer i kroppen. Dessutom minskar produktionen av ATP, dvs. den energiform som hästen kan använda.

Marie Vahter som är professor i miljömedicin på Karolinska Institutet säger bl.a. följande om arsenik: “Den oorganiska arseniken är framför allt cancerframkallande och väldigt toxisk, så den påverkar cellerna på alla möjliga sätt. Förutom cancer påverkar den immunförsvaret, den ger effekter på lungorna, njurarna och levern”.

I USA förekommer det att kapplöpningshästar injiceras med arsenik eftersom låga doser av arsenik har en stimulerande effekt på hästar. Upprepade injektioner leder dock till förgiftning.

Vissa skrupelfria personer drar sig inte för att sätta hästens hälsa och liv på spel när pengar kommer in i bilden.

Det finns även andra negativa faktorer med riskli.

För något år sedan fann Jordbruksverket höga halter mögelgifter i riskli (aflatoxin B1). Riskli har dessutom en för hästen ogynnsam sammansättning av fettsyror.

Jag avråder därför från att använda riskli som foder till hästar.
Du milda tid! Varför förbjuds inte ett sådant foder?
 
Riskli kan innehålla farliga mängder arsenik men jag är faktiskt inte speciellt orolig för det så länge jag använder ett analyserat foder.
Tror du på det själv att man analyserar fodret efter hur mycket arsenik och mögelgift det innehåller, när man inte gör det med det ris som ska gå till livsmedel?
Det finns ingen som analyserar (vilket är dyrt) om det inte krävs för att kunna sälja det och just den analysen för arsenik gör ju tvärt om att det blir svårare att sälja.
 
Tror du på det själv att man analyserar fodret efter hur mycket arsenik och mögelgift det innehåller, när man inte gör det med det ris som ska gå till livsmedel?
Det finns ingen som analyserar (vilket är dyrt) om det inte krävs för att kunna sälja det och just den analysen för arsenik gör ju tvärt om att det blir svårare att sälja.

Nu köper jag visserligen mitt riskli från Tyskland men jo det är analyserat för bland annat arsenik. Visserligen så ger jag inga större mängder av det så för min del skulle jag nog inte vara orolig ändå. Vad har du fått att det är dyrt med analyser av totalt arsenikinnehåll ifrån? Man analyserar ju en väldigt massor med andra parametrar och att då lägga till en parameter till är inte speciellt dyrt och det är jag helt säker på eftersom jag jobbar med sånt. Varför skulle ett foder med godkända analysresultat bli svårare att sälja? Det köper jag inte alls.
 
Senast ändrad:
Det finns EU-gränsvärden för kontaminanter i foder inkl arsenik:

http://eur-lex.europa.eu/resource.h...4f-b470-268f71df28fb.0004.02/DOC_1&format=PDF

Det innebär att de även finns i nationell lagstiftning och att det sker en del tillsyn. Företag måste också se till att gränsvärden följs, alltså analyseras arsenik. Så jag har svårt tro att det här är nåt problem även om ett och annat parti med höga halter skulle kunna komma in i Europa. Problemen med arsenik är ju i områden där människor exponeras via lokalt odlad mat och lokalt brunnsvatten, dvs det mesta de konsumerar innehåller höga halter.
 
Men varför chansa? Eller finns det något "unikt" med riskli som gör att vi bör fodra detta trots mögel, föroreningar och arsenik?
 
Men varför chansa? Eller finns det något "unikt" med riskli som gör att vi bör fodra detta trots mögel, föroreningar och arsenik?
Det mest unika med riskli är att det innehåller ett ämnen som hos vissa individer ger samma effekt som hormonpreparat. Bland annat kan det hos vissa individer fungera som AAS och i Asien används det ofta för att lindra övergångsbesvär hos kvinnor.
Så om du har en häst som reagerar på det på samma sätt som om du gav den anabola är det klart att det ger effekt. Men det har i alla fall varit klassat som doping i vissa tävlingsgrenar.
 
Det mest unika med riskli är att det innehåller ett ämnen som hos vissa individer ger samma effekt som hormonpreparat. Bland annat kan det hos vissa individer fungera som AAS och i Asien används det ofta för att lindra övergångsbesvär hos kvinnor.
Så om du har en häst som reagerar på det på samma sätt som om du gav den anabola är det klart att det ger effekt. Men det har i alla fall varit klassat som doping i vissa tävlingsgrenar.
Tycker ändå att det verkar oseriöst! Anabola kan visst påverka mitt utseende men det betyder ju inte att det är bra för mig?
 
De företag jag hittat som säljer riskli eller risbaserat foder, Mitavite här utanför Stockholm och något tyskt norrut mot Gävle säger ingenting om Arsenik på sina hemsidor....
 
Men varför chansa? Eller finns det något "unikt" med riskli som gör att vi bör fodra detta trots mögel, föroreningar och arsenik?
Om man tittar på halterna som diskuteras i länken i Spaderäss inlägg är de runt 1 mg/kg. Högsta halten 1.88 mg/kg. Det är jämförbart med EUs gränsvärden för foder om de inte reviderats sedan jag sist tittade. Men, det är 10-20 högre än arsenikhalten i spannmål i allmänhet. Obs att artikeln diskuterar riskli som livsmedel.

Så att det skulle vara en 'chansning' att ge sin häst riskli pga de här uppgifterna om arsenikhalter tycker jag är klart överdrivet.
 
Något jag alltid tycker är så konstigt är att vi lyssnar på människor som sätter gränsvärden. Det betyder ju att vi tycker det är ok att föda oss själva och våra djur med gift. Vad händer under en längre tid? Lite lite en längre tid?
Vill vi fodra våra hästar med gift?
 
Något jag alltid tycker är så konstigt är att vi lyssnar på människor som sätter gränsvärden. Det betyder ju att vi tycker det är ok att föda oss själva och våra djur med gift. Vad händer under en längre tid? Lite lite en längre tid?
Vill vi fodra våra hästar med gift?

Man gör en exponeringsbedömning och en hel radda beräkningar. Man räknar på ADI (acceptabelt dagligt intag) som är fastställt utifrån teorier eller försök. Oftast teorier. Gränsvärden sätts oftast lägre än vad NOEL (no observed effect level) visar, bara för att vara på säkra sidan.
Med andra ord, man beräknar och håller tummarna att man fått med allt. Och att folk är så pass smarta att de inte använder produkterna fel eller tror att gränsvärden är någon slags magisk siffra. Men så finns det ju folk som frivilligt dricker till exempel silver i tron om att det är nyttigt...

/Miljöriskanalytiker
 
Man gör en exponeringsbedömning och en hel radda beräkningar. Man räknar på ADI (acceptabelt dagligt intag) som är fastställt utifrån teorier eller försök. Oftast teorier. Gränsvärden sätts oftast lägre än vad NOEL (no observed effect level) visar, bara för att vara på säkra sidan.
Med andra ord, man beräknar och håller tummarna att man fått med allt. Och att folk är så pass smarta att de inte använder produkterna fel eller tror att gränsvärden är någon slags magisk siffra. Men så finns det ju folk som frivilligt dricker till exempel silver i tron om att det är nyttigt...

/Miljöriskanalytiker
Och även ger himalayasaltsten som är brutet bergsalt och bara används som vägsalt annars , för det är så fullt med tungmetaller,även arsenik
 
Och även ger himalayasaltsten som är brutet bergsalt och bara används som vägsalt annars , för det är så fullt med tungmetaller,även arsenik

Det säljs ju som hälsokost och ett mycket nyttigt salt, även till människor. Har du någon trovärdig källa på det?
 
Det säljs ju som hälsokost och ett mycket nyttigt salt, även till människor. Har du någon trovärdig källa på det?

Bara för att en produkt säljs som ”hälsokost” betyder sannerligen inte att produkten är hälsosam. Varför skulle himalayasalt vara ”ett mycket nyttigt salt”?

Himalayasalt innehåller ca. 97% koksalt (natrium och klorid) och resten är föroreningar så som tungmetaller och arsenik. Det finns ett flertal hemsidor både på engelska och svenska som avslöjar bluffen med Himalayasalt. Här är en svensk hemsida:

http://saqubeck.forme.se/2014/september/sanningen-om-himalayasalt.html

och här är en annan:

http://www.mje.se/blogg/2007/04/himalayasalt-mirakelmat-eller-bluff.html
 
Attans. Jag som tycker det smakar så gott!! Jag brukar ge vanligt flingsalt i fodret men även hästar älskar ju dessa rosa saltstenar.

Verkar vara ganska skilda åsikter om det när jag söker.

Många av dessa ämnen finns troligtvis i en vanlig svensk hästhage också pga att de finns i jorden. Vilka skiljer sig från det hästen får i sig genom att äta svenskt gräs och hö jmf med bergsalt?

Och är halterna skadliga vid normal förbrukning av saltstenar eller salt på maten?
 
Senast ändrad:
^ Jag skulle tro att det inte finns undersökningar på gränsvärde för hur mycket uran(!) en häst kan få sig sig riskfritt. Därför väljer jag det mycket säkrare alternativet med 100% uranfritt salt. Himalayastenen är finare men det är ju inte huvudskälet till varför jag ger hästen salt.
 
Och du tror att uran endast finns i Himalaya salt???

Tänk om! Uran finns i båda vatten och mat här i Sverige! Särskilt dricksvatten kan ha höga halter uran. Har hittat gränsvärden för människor.

Med andra ord är det i allra högsta grad intressant att veta hur mycket uran en saltsten innehåller och hur stort hästens dagliga intag kan uppskattas vara.

Gränsvärdet för människor är 65 mcg per dag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp