Arrendera mark!

golden_tinka

Trådstartare
Har lite funderingar på att se om det finns möjlighet att arrendera närliggande mark för att hägna in till hagar, men har noll koll på vad som gäller!?:eek:

Vad gäller när man arrenderar, hur mkt betalar man osv kan ingenting om ämnet!
Vad ingår i avtal osv?:)

Sv: Arrendera mark!

Ett arrende avtal skrivs för en viss tid, vanligast per eller om fem år i taget. Det finns en del regler om hur de ska/kan sägas upp.
I avtalet ingår egentligen bara själva arrendet och arrendator får sköta marken helt och hållet. Men den ska återlämnas i ett bra bruksskick.
Kostnaden beror lite på vad det är för typ av mark och var den ligger. Men man kan räkna med minst vad den den ger i EU-bidrag.

ok, tack för ditt svar!
Vet du om det finns nån stans man kan läsa på lite?

Den mark jag kikat på består främst av lövskog/sly med lite ängsmark till som inte går att bruka.

Jordbruksarrenden är reglerade i jordabalken.

Priser på arrenden skiftar väldigt mycket från olika delar av landet, från snittpriser i Norrland på 300 per hektar och år upp till 5-10 000 för bördig åkermark i andra delar av landet.

Kort gäller.

1. Arrende ska alltid betalas i reda pengar.

2. Om man inte avtalar annat så löper arrendet på 5 år och sägs upp 12 månader innan utgången avtalstid, annars förnyas det automatiskt för 5 nya år.

3. Arrendatorn har som regel rätt till att få arrendet förnyat vid utgången avtalstid, dock har markägaren möjlighet att omförhandla priser m.m. eller att begära att få "tillbaka" marken om ägaren kan göra gällande att vederbörande ska bruka marken själv.

4. Vid försäljning så övertar nya ägarna gällande arrendekontrakt... föranleder ingen uppsägning mao.

5. Du som arrendator är skyldig att bruka marken, annars har ägaren rätt att begära ersättning och/eller säga upp arrendet.

6. Ägaren är skyldig att ersätta åtgärder som förhöjer brukningsvärdet (oavsett om ni överhuvudtaget ens har talat med varandra innan "byggandet"), men i gengäld har ägaren rätt att höja arrendet för att täcke dessa kostnader.

7. Ägaren ska ersätta arrendatorn om denne ej kan nyttja marken eller om gröda eller motsvarande skadas pga av något som ägaren ställer till med, tex timmerkörning på den nyanlaggda vallen :eek:.

Sen finns det en massa annat som att du som arrendator har förvärvsrätt vid försäljning m.m.

Generellt kan man säga att som arrendator så har man ett väldigt gott skydd, men du har också ansvar för att marken verkligen sköts ordentligt och detta är inget som du kan smita undan... inte ens om du säljer hästarna och flyttar in till stan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 144
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar